Direktni prenosi konferencija
Prenosi i arhiva snimaka konferencija na MC Web TV...
RSS
Budite obavešteni o najnovijim događajima u Medija centru

Pogledajte i preuzmite fotografije visoke rezolucije iz kolekcije Medija centra...

Medija centar na Facebook-u

Posetite stranicu Medija centra na Facebook-u i postanite član...

U sklopu Medija centra nalaze se 3 sale i Press klub. Sale su kapaciteta...

Mediji o medijima, Događaji, Informacije

Novi mediji
Članci i informacije o Internetu, multimediji, digitalnom zapisu...

Ekstremni govor u medijima: kako se generiše kultura straha u Srbiji

Ponedeljak, 13/11/2017, 12:00, II sprat, Mala sala

izveštaji:

Pročitajte tekstPogledajte fotografije
Ekstremni govor u medijima: kako se generiše kultura straha u Srbiji

Da padnete s Marsa danas i dobijete da pročitate upravo objavljene vesti u Srbiji, ili ćete poverovati da ste stigli direktno u pakao, ili će vas uhvatiti strava da je haos jezivo blizu. U svakom slučaju, možete ugaziti u neki krvav trag, saznati da je sve alarmantno i uhvatiće vas jeza da je na pomolu katastrofa. Čak i ako već nije otkrivena zavera da strane sile kuju pakleni plan da unište Srbiju. Ne izlazite napolje jer je pakleno vruće. Ili olujni vetar uništava sve pred sobom. U svakom slučaju, strahovito nevreme, sudnji dan, takoreći.

Ovo je samo deo leksike i frazeologije koja se danas koristi u domaćim medijima. Centar za nove medije Liber istraživao je u periodu od maja do septembra, ekstreman govor u izveštavanju domaćih medija, govor preterivanja i kataklizme, koji u javnosti proizvodi emocije straha, nesigurnosti, nelagode i paranoje.

Rezultati istraživanja i kvalitativna analiza novinskog izveštavanja, pokazuje da se u Srbiji kroz medije generiše kultura straha.

Ekstremni govor u medijskom diskursu, koji je bio predmet ove opsežne analize, nametnuo se svojom sveprisutnošću. Reč je o izuzetno negativno konotiranom obliku govora, koji se kosi sa načelima objektivnog i nepristrasnog izveštavanja. Zasnovan je na izrazitoj subjektivnosti i neprikrivenoj pristrasnosti, a posebno je manifestan i direktan u naslovima, gde dobija svoje krajnje oblike u svojoj hipertekstualnosti, kao i u formi pretnji, predskazanja, diskriminacije.

Koje novinske rubrike najčešće sadrže ekstreman govor?
Koje se reči najčešće koriste da se izazove strah, nelagoda, paranoja i nesigurnost?
Koliko često se širi međunacionalna i rasna netrpeljivost?
Koliko se često zvecka oružjem?
Da li je realno da se plašimo vremenske prognoze?

Odgovore na ova pitanja saznaćete na predstavljanju rezultata istraživanja Ekstremni govor u medijima.

Konferencija za novinare
Centra za nove medije Liber


Na konferenciji za medije govoriće:

  • Tatjana Vehovec, izvršna direktorka CNM Liber

  • dr Svetlana Slijepčević, lingvistkinja, stručna saradnica na istraživanju

  • dr Aleksej Kišjuhas, sociolog, stručni saradnik na istraživanju.

Ovo istraživanje je realizovano zahvaljujući podršci Fondacije za otvoreno društvo Srbija, a deo je projekta No Hate Hub, koji realizuje CNM Liber.

Hashtag: #ekstremnigovor

Izveštaj

Istraživanje: Ekstremni govor u svakoj četvrtoj vesti

Beta/N1

Ekstremni govor prisutan je u svakoj četvrtoj vesti najtiražnijih medija u Srbiji, a njegova jedina namera je podizanje dramatičnosti i senzacionalizma po svaku cenu, uz širenje straha i osećaja nesigurnosti i netrpeljivosti, zaključak je istraživanja "Ekstremni govor u medijima: Kako se generiše kultura straha u Srbiji".

Navodeći da su analizirani tekstovi u 16 štampanih, elektronskih, onlajn i agencijskih medija, od maja do septembra, direktorka Centra za nove medije "Liber" Tatjana Vohovec je kazala da su ekstremne vesti irelevantne, a da izazivaju negativne emocije, uzbunjuju javnost i služe kao sredstvo političke propagande.

"Prikupljeno je 36.960 medijskih objava od kojih je 9.436 tekstova sadržalo neki element ekstremnog govora. Najveći deo ekstremnog opisivanja prisutan je u rubrici Hronika, koju sledi rubrika Zabava i što je posebno interesantno, Vremenska prognoza", kazala je Tatjana Vehovec.

Prema njenim rečima, ekstremni govor u rubrici "Hronika" karakterišu izrazita brutalnost, preterivanje i senzacionalistički narativi.

"Noseće reči u takvim vestima su pakao, užas, horor, panika. Ovakve vesti nemaju nikakvu informativnu funkciju a socijalna posledica takvog izveštavanja je smanjenje ili ukidanje osetljivosti publike na zločine i stvaranje iluzije o sveprisutnoj opasnosti od ubica i nasilnika", navela je direktorka centra "Liber".

Ona je dodala da je od ukupnog broja vesti sa ekstremnim sadržajem, mizoginija u 25 odsto tekstova, a širenje netrpeljivosti u 15 odsto tekstova obuhvaćenih analizom.

"U temama o Hrvatskoj i Kosovu koriste se izrazi 'Ustaše' i 'Šiptari' kojima se kroz šovinističko izveštavanje i isticanje nacionalnog ponosa Srba širi netrpeljivost prema drugima", kazala je Tatjana Vehovec.
Kišjuhas: "Šuma vrlo alarmantnih izveštaja"

Sociolog Aleksej Kišjuhas ocenio je da u srpskim medijima postoji "šuma vrlo alarmantnih izveštaja".

"To nisu vesti, iako imaju takvu formu. U njima dominira izrazita brutalnost, senzacionalizam, njihova jedina namera je da šokiraju i uznemire publiku. Takvi narativi generišu neutemeljeni strah medju građanima, a u Srbiji proizvodnja straha ima jasnu političku i propagandnu poruku", naveo je Kišjuhas.

Prema njegovim rečima, u analiziranim tekstovima dominira narativ o Srbima kao moralno ispravnom narodu koga su zapadne sile nepravedno kaznile dok se generišu amerikanofobija, ksenofobija i islamofobija.

"Najopasnija je praksa grubog širenja etničke netrpeljivosti koja se graniči sa govorom mržnje. To je nastavak vođenja ratne politike medijskim sredstvima, odnosno tipičan primer posleratne propagande koja ima značajne društvene posledice", kazao je Kišjuhas.

On je dodao da je raskorak između ekstremnog opisivanja i objektivnog izveštavanja najvidljiviji u vremenskoj prognozi u medijima.

"Neprimereno se dramatizuju kiša, grmljavina, visoke letnje temperature, a dominiraju reči kao što su pakao, katastrofa, opasno, preživljavanje", kazao je Kišjuhas.

Snimci događaja na MC Web televiziji ostaju dostupni za gledanje do 6 meseci

Galerija

Ekstremni govor u medijima: kako se generiše kultura straha u Srbiji
Aleksej Kišjuhas
Ekstremni govor u medijima: kako se generiše kultura straha u Srbiji
Ekstremni govor u medijima: kako se generiše kultura straha u Srbiji
Tatjana Vehovec
Svetlana Slijepčević
Postavi link ka ovoj stranici na Facebook-u

Ključne reči

Pri pretrazi možete koristiti domaće karaktere: č, ć, š, ž, đ


Za pretragu po datumu možete koristiti kalendar u levoj margini.
sve rečitačnu frazubilo koju reč
 Opšta
 Mediji
 Politika
 Ekonomija
 Društvo
 Kultura
 Region
 IT Tehnologije
 Sport
Selektuj sve  Deselektuj sve
Od 
Do 
 Video zapis   Tekstualni izveštaj