


Vlasni{tva medija i njihov uticaj na nezavisnost
i pluralizam medija u Srbiji i regionu

1



Medija centar
Beograd

2

Pripremio:
Dragan \okovi}



Vlasni{tva medija i njihov uticaj na nezavisnost
i pluralizam medija u Srbiji i regionu

3
Beograd
Jul 2004.

Vlasni{tva medija
i njihov uticaj na nezavisnost i

pluralizam medija u Srbiji i regionu



Medija centar
Beograd

4

Vlasni{tva medija i njihov uticaj na nezavisnost
i pluralizam medija u Srbiji i regionu

Izdava~
Medija centar, Beograd

Za izdava~a
Neboj{a Spai}

Priprema
za {tampu

APP, Beograd

[tampa
Libra, Beograd

Tira`
300

Beograd, 2004.

ISBN 86-82827-35-2

© 2004. Medija centar Beograd, all rights reserved

Izdanje ove knjige omogu}eno je donacijama:



Vlasni{tva medija i njihov uticaj na nezavisnost
i pluralizam medija u Srbiji i regionu

5

Sadr`aj

Predgovor

Dragan \okovi}
Vlasni{tva medija i njihov uticaj na nezavisnost i
pluralizam medija u Srbiji

1. Uvod
2. Regulative i primena
3. Privatizacija
4. Vlasni{tvo medija
5. Pluralizam medija
6. Nezavisnost medija
7. Zaklju~ci

Sandra B. Hrvatin i Brankica Petkovi}
Regionalni pregled vasni{tva medija i njihov uticaj na
nezavisnost i pluralizam medija

1. Uvod
2. Zakonodavstvo - za{tita interesa dr`ave ili

gra|ana
3. Privatizacija medija
4. Medijska tr`i{ta
5. Paralelna tr`i{ta
6. Zna~ajni pojedinci
7. Nezavisnost medija
8. Preporuke

Bele{ke o autorima

7

9
9

10
15
18
30
31
32

35
35

39
45
48
58
60
63
70

73



Medija centar
Beograd

6



Vlasni{tva medija i njihov uticaj na nezavisnost
i pluralizam medija u Srbiji i regionu

7

Predgovor

Ova knjiga je samo deo celokupnog poku{aja da se mapiraju
vlasni~ki {abloni i njihovi efekti na medijski pluralizam i nezavi-
snost medija u zemljama jugoisto~ne Evrope i ~lanica Evropske
unije iz Centralne i Isto~ne Evrope. Izve{taj iz 18 zemalja i regio-
nalni pregled predstavljaju rezultat projekta koji je organizovala
Mre`a za profesionalizaciju medija Jugoisto~ne Evrope (South
East European Network for Professionalisation of the Media - SE-
ENPM). Projekat je sprovo|en od jula 2003. do juna 2004. godi-
ne. I njime je rukovodio Mirovni institut iz Ljubljane, koji je ~lan
SEENPM.

Cilj ovog projekta je bio ispitivanje medijskog vlasni{tva u ovih
18 zemalja, s akcentom na regulatorni okvir i implementaciju me-
hanizama, privatizacije, vlasni~ke strukture vode}eg medijskog
vlasni~kog {ablona, i njihovog uticaja na pluralizam i nezavisnost
medija.

Osamnaest istra`iva~a i novinara iz Albanije, Bosne i Herce-
govine, Bugarske, Hrvatske, ^e{ke Republike, Ma|arske, Esto-
nije, Kosova, Letonije, Litvanije, Makedonije, Moldavije, Crne Go-
re, Poljske, Rumunije, Srbije, Slova~ke i Slovenije, sakupili su i
analizirali relevantne podatke od oktobra 2003. do februara 2004.
Izve{taji, dakle, prikazuju situaciju s kraja 2003. i po~etka 2004. S
obzirom na to da je medijsko tr`i{te u ovim zemljama, kao i u
Srbiji, veoma dinami~no s vlasni~kom strukturom i brojem naslo-
va koji se svakodnevno menjanju, i kako je medijsko zakonodav-
stvo tako|e predmet ~estih izmena, odre|eni podaci u ovim izve-
{tajima }e nesumnjivo brzo zastareti. Me|utim, ovo ne uti~e su-
{tinski na {ablone koji odre|uju funkcionisanje medijskog tr`i{ta,
pona{anja zakonodavaca i vlasnika medijskih ku}a, ili njihov uti-
caj na medijski pluralizam i nezavisnost opisanu u ovim izve{taji-
ma.



Medija centar
Beograd

8

Iako se u skicama za ove izve{taje koristila jedna zajedni~ka
metodologija, postoje odre|ena variranja. Prvo, autori su bili slo-
bodni da naglase one odlike situacije medijskog vlasni{tva koje
na najbolji na~in ilustruju posebnost medijskog tr`i{ta. Drugo,
(ne)dostupnost i (ne)transparentnost informacija o medijskom vla-
sni{tvu u odre|enim zemljama rezultuje variranjem u strukturira-
nju i odabiru podataka.

Kona~no, odvojeni izve{taji za Srbiju, Crnu Goru i Kosovo, iako
su to delovi jedne formalno iste dr`ave, postali su neophodni zbog
postkonfliktne situacije i me|unarodnog protektorata na Kosovu,
kao i razli~itih medijskih sistema u ovim dr`avnim jedinicama.

Projekt je implementiran uz podr{ku tri fondacije: OSI (Open
Society Institute Network Media Program), Gardijan (The Guar-
dian Foundation) i FRESTA (The Fresta Program of the Danish
Government).

Implementiran je u saradnji sa medija centrima i institutima,
~lanovima SEENPM, i nekim univerzitetskim odsecima i OSI na-
cionalnim fondacijama iz pomenutih dr`ava.

Slede}i instituti i izve{ta~i zna~ajno su doprineli implementa-
ciji projekta:

Savetni~ki tim, koji je doprineo skiciranju i implementaciji pro-
jekta s mnogo pa`nje, ~inili su Poul Erik Nielsen, sa danskog Uni-
verziteta Arhus, Ian Wrigh i Mark Milner, iz londonske Guardian
fondacije, Algirdas Lipstas iz OS instituta, i Sandra B. Hrvatin, sa
Univerziteta Ljubljana i saradnica Mirovnog instituta u Ljubljani.

Najzad, tim projekta na Mirovnom institutu koji je razvio i vodio
ovaj ekstenzivni i inspirativni rad uklju~ivao je Brankicu Petkovi},
Sandru B. Hrvatin, Lenarta J. Ku~i}a, Olgu Vukovi}, Sorena Klou-
garta i Nevu Nathigal.

Izve{taji o vlasni{tvima medija i napori ulo`eni u njihovu pri-
premu i prezentovanje poti~u od uverenja da medijsko vlasni{tvo
sve vi{e oblikuje na~in na koji se mediji odnose prema javnom
interesu i gra|anskim pravima.

U istra`ivanju vlasni{tva medija u Srbiji zna~ajan doprinos da-
la je novinarka Tamara Spai}.



Vlasni{tva medija i njihov uticaj na nezavisnost
i pluralizam medija u Srbiji i regionu

9

Dragan \okovi}

Vlasni{tva medija

i njihov uticaj na nezavisnost i
pluralizam medija u Srbiji

1. Uvod

Medijsko tr`i{te u Srbiji svakako karakteri{e tranzicija od eko-
nomsko politi~kog postkomunisti~kog do liberalnog, kapitalisti~-
kog dru{tva. Vlasni{tvo medija je u stalnim promenama, iz eko-
nomskih i politi~kih razloga. Transformacija dru{tvene svojine u
privatnu jo{ uvek se odvija uz brojne pote{ko}e i neregularnosti.
Te pote{ko}e najvi{e proizlaze iz lo{e primene ili zloupotrebe re-
gulativa. Zakoni koji su stupili na snagu jo{ uvek nemaju ~vrstu
podr{ku dr`avnog aparata i sudskih mehanizama. A, opet, neki
zakoni, kao na primer Zakon o dostupnosti informacija ili zakon o
reklamiranju, tek treba da budu usvojeni. To ~ini Srbiju primamlji-
vim tr`i{tem za riskantna ulaganja, svih vrsta. Ulaga~ima su po-
sebno atraktivni mediji, jer je srpsko tr`i{te jedno od najve}ih u
Jugoisto~noj Evropi.

Najzna~ajnije medije u Srbiji poseduju doma}i biznismeni i
sve vi{e strane kompanije. Doma}i biznismeni su uglavnom pred-
uzetnici, koji su do osnovnog kapitala do{li devedesetih godina,
blisko sara|uju}i sa re`imom Slobodana Milo{evi}a (na primer,
BK Telekom, RTV Pink). Strani investitori u Srbiji su medijske gru-
pe koje su se poslednjih godina usredsredile na tr`i{te Jugoi-
sto~ne Evrope (WAZ, Gruner und Jahr, Ringier). Tako|e, postoji
fenomen da novinari obezbe|uju svoje vlasni{tvo i stabilnost me-
dija uz pomo} stranih donacija (RTV B92, Danas).

Vi{e se ne mo`e govoriti o direktnim i brutalnim napadima na
slobodu medija, no pojavljuje se trend pritiska doma}eg i inostra-



Medija centar
Beograd

10

nog kapitala. Prilikom kupovine medija, vlasnici preuzimaju novi-
nare kao "radnu snagu", stvaraju}i time neku vrstu medijskog pr-
oleterijata. Slobodu medija vi{e ne ugro`avaju politi~ki projekti,
ve} poslovni interesi. Sloboda govora ne podle`e ideologiji, ve}
profitu. U tranzicionom periodu privatizacije srpskih medija, novi-
nari i licencirani programi su nalik prometu novca ili roba (TV show
"Klopka" preme{ten je sa TV Pink na BK TV; filmski urednik Ro-
bert Neme~ek napustio je TV Pink i pre{ao na B92; glavna ured-
nica RTS, Bojana Leki}, sada je na BK TV, itd.). A, ni doma}i ni
strani ulaga~i ne vode ra~una o unapre|enju profesionalnog i
`ivotnog standarda novinara.

2. Regulative i primena

Tri su osnovna akta koja reguli{u medijsku scenu u Srbiji: Za-
kon o radiodifuziji,1 Zakon o javnom informisanju2 i Zakon o tele-
komunikacijama.3 U pripremi ovih zakona u~estvovali su pred-
stavnici svih relevantnih profesionalnih organizacija i udru`enja,
medijski i pravni eksperti, predstavnici OEBS i Saveta Evrope, i
drugih zainteresovanih strana, sa uverenjem da se medijska sce-
na u Srbiji mo`e uspe{no transformisati.

2.1 Zakon o radiodifuziji i uloga Agencije za radiodifuziju

Glavno regulatorno telo za elektronske medije je Agencija za
radiodifuziju, odnosno, preciznosti radi, Savet koji upravlja Agen-
cijom. Agencija za radiodifuziju osnovana je Zakonom o radiodi-
fuziji,4 kojim je, tako|e, definisana njena uloga i nadle`nosti. Ulo-
ga agencije je da defini{e strategiju razvoja sektora radiodifuzije,

1 Zakon o radiodifuziji, objavljen u Slu`benom listu, Beograd, 2002.
2 Zakon o javnom informisanju, objavljen u Slu`benom listu, Beograd,

2003.
3 Zakon o telekomunikacijama, objavljen u Slu`benom listu, Beograd,

2003.
4 Zakon o radiodifuziji, ~lanovi 6-21.



Vlasni{tva medija i njihov uticaj na nezavisnost
i pluralizam medija u Srbiji i regionu

11

da izdaje dozvole za emitovanje programa, da postavlja uslove
rada emitera, {titi interese maloletnika i autorska prava, kao i da
sankcioni{e emitovanje programa kojima se podsti~u diskrimina-
cija, mr`nja ili nasilje. Agencija kontroli{e zakonitost rada emite-
ra. Na~in izbora devet ~lanova Saveta je smi{ljen da osigura ne-
zavisnost Agencije za radiodifuziju u odnosu na vlasti. ^lanovi
Saveta moraju biti istaknute li~nosti, sa velikim ugledom u javno-
sti, i ne smeju ni na koji na~in biti u konfliktu interesa, ili u situaciji
kada postoji privid sukoba interesa.5

2.1.1 Restrikcije u pogledu vlasni{tva

Zakonom o radiodifuziji propisane su restrikcije u pogledu osni-
vanja i vlasni{tva u elektronskim medijima, ali nema odredbi o
transparentnosti, poreklu i vlasni{tvu kapitala kojim se osnivaju
mediji. I Zakon o radiodifuziji i Zakon o javnom informisanju pro-
pisuju da su mediji du`ni da istaknu osnovne podatke o pravnom
licu koje ih je osnovalo, uklju~uju}i adresu osniva~a i imena od-
govornih lica (glavnih urednika i odgovornih urednika).

Prema Zakonu o radiodifuziji, zabranjena je svaka vrsta kon-
centracije vlasni{tva u medijima; ni jedan emiter ne sme investira-
ti u osniva~ki ulog drugog emitera ili kompanije koje izdaje neki
{tampani medij, i obratno.6 Me|utim, ta odredba se u praksi igno-
ri{e i zaobilazi osnivanjem "sestrinskih kompanija". Koncentracija
vlasni{tva u medijima je najve}a u velikim medijskim grupama,
posebno u onim koje su bile pod direktnom kontrolom ili utica-
jem biv{eg re`ima. Na primer, medijska grupa Politika {tampa tri
dnevna lista, deset nedeljnika, magazine i ostale periodi~ne pu-
blikacije; tako|e ima televizijsku stanicu, TV Politika, radio stani-
cu, Politika, i jednu od najve}ih {tamparija, kao i mre`u za proda-
ju i distribuciju. Grupa Novosti poseduje radio stanicu, najpopu-
larniji dnevni list, Ve~ernje novosti, i 12 drugih publikacija. Grupa
Bra}a Kari} poseduje TV i radio stanicu i izdaje magazine. Grupa
Pink ima TV i radio stanicu.

5 Zakon o radiodifuziji, ~lanovi 22-32.
6 Zakon o radiodifuziji, ~lanovi 97-102.



Medija centar
Beograd

12

Prema Zakonu o radiodifuziji i Zakonu o javnom informisanju,
dozvolu za emitovanje programa i {tampanje javnih glasila ne
mogu dobiti politi~ke stranke, organizacije, niti koalicije, kao ni
pravno lice ~iji je osniva~ politi~ka stranka.7 Tako|e, dozvolu ne
mogu dobiti ni javna preduze}a, ustanove ili druga pravna lica ~iji
je osniva~ Republika ili Autonomna Pokrajina, izuzev ustanova
radiodifuznog servisa. No, mnoge op{tine u Srbiji i dalje posedu-
ju televizijske i radio stanice, i imaju politi~ki uticaj na ure|iva~ku
politiku, postavljaju}i ~lanove uredni{tva po njihovim politi~kim
zaslugama. To predstavlja najve}i problem ve}ine lokalnih medi-
ja i najve}u prepreku njihovoj profesionalizaciji i nezavisnosti. Pre-
ma Zakonu o radiodifuziji, ove stanice moraju se privatizovati do
2005.

Restrikcije koncentracije i unakrsne medijske restrikcije treba
da promovi{u medijsku raznovrsnost, i zasnovane su na pretpo-
stavci da pluralisti~ko, demokratsko dru{tvo ima vi{e koristi od
ve}eg broja informacija i izvora zabave.

2.1.2 Problemi sa transparentno{}u i emitovanjem bez dozvola

Zbog nedostatka zakonski odredbi o transparentnosti vlasni~-
kih udela u medijima, ~esto je veoma te{ko otkriti ko {ta posedu-
je na medijskoj sceni, a jo{ te`e je otkriti na koji na~in i u kojoj
meri pojedini mediji u~estvuju u osniva~kom kapitalu drugih me-
dija. Sve vrste informacija o poslovanju medija, bilo da je u pita-
nju struktura vlasni{tva, vrednost kompanije ili njeni finansijski bi-
lansi, tretiraju se kao poslovna tajna. Deo informacija o menad`-
mentu i vlasnicima medija mo`e se dobiti u Trgovinskom sudu u
kojem su kompanije registrovane, ali te informacije nisu pouzda-
ne, jer se podaci o vlasni~kim strukturama ne a`uriraju pravovre-
meno, i pored zakonske obaveze.

Ministarstvo za kulturu i javno informisanje koje bi trebalo da
ima sve podatke o medijima, oslanja se na nepotpuni registar
medija i ~eka dalja uputstva Agencije za radiodifuziju, koja treba

7 Zakon o radiodifuziji, ~lan 42.



Vlasni{tva medija i njihov uticaj na nezavisnost
i pluralizam medija u Srbiji i regionu

13

da po~ne sa radom. Povrh svega, pristup ovim informacijama }e
biti dodatno ote`an jer Zakon o javnom informisanju propisuje da
osniva~i medija ne moraju da budu navedeni u registru medija.8

Ovaj registar je ukinut, a osniva~i su jedino u obavezi da osnuju
pravno lice koje }e izdavati javno glasilo ili emitovati program.

Pravi uvid u stanje medijske scene ograni~en je ~injenicom da
najve}i broj elektronskih medija radi bez ikakve dozvole za emi-
tovanje. Da bi se razumela ova situacija, potrebno je da znamo
da je, nakon demokratskih promena 2000. godine, nova vlast uvela
na promenu javnih frekvencija, zadr`avaju}i status quo u broju i
na~inu rada radio i TV emitera, da ne bi do{lo do velikih zloupo-
treba nedostatka regulative. Re~eno je da }e moratorijum biti uki-
nut posle nekoliko meseci, ali je on prakti~no jo{ na snazi. Svi
~ekaju da Agencija za radiodifuziju pripremi plan, odredi frekven-
cije i raspi{e konkurs za njihovo dodeljivanje, zajedno sa uslovi-
ma koje emiteri moraju da ispune da bi dobili dozvole za emitova-
nje. Dok se taj proces na okon~a, ni restriktivne zakonske odred-
be o koncentraciji vlasni{tva u medijima, ni druge anti-monopol-
ske odredbe ne}e mo}i da budu sprovedene.

Prelomna ta~ka u pogledu broja elektronskih medija koji emi-
tuju u Srbiji dogodi}e se onda kad Agencija za radiodifuziju bude
po~ela da sprovodi zakon, kojim je definisano da javni radiodifu-
zni sistemi moraju da osiguraju kvalitetan prijem programa za naj-
manje 90% stanovni{tva zemlje, dok komercijalni radiodifuzni si-
stemi moraju da osiguraju kvalitetan prijem programa za najma-
nje 60% stanovni{tva.9 Pored toga, na smanjenje broja medija
koji emituju utica}e i slede}e odredbe: emiter mora da ima 50%
sopstvenog programa, od ~ega najmanje 50% programa mora
da bude proizvedeno na srpskom jeziku; radio i TV stanice koje
emituju program za nacionalne manjine tako|e moraju da imaju
najmanje 50% sopstvenog programa.

8 Zakon o javnom informisanju, objavljen u Slu`benom listu, Beograd,
2003.

9 Zakon o radiodifuziji, ~lan 47.



Medija centar
Beograd

14

2.2 Zakon o telekomunikacijama i uloga
Agencije za telekomunikacije

Agencija za telekomunikacije tako|e bi trebalo da brine o spre-
~avanju koncentracije vlasni{tva u medijima i uspostavljanju mo-
nopola na tr`i{tu medija. Ona je osnovana Zakonom o telekomu-
nikacijama (usvojen aprila 2003.)10 kao nezavisno telo koje }e
upravljati frekvencijama u Srbiji. Njen zadatak je da pripremi stra-
tegiju razvoja sektora telekomunikacija, da izdaje dozvole za upo-
trebu frekvencija, da osigura nivo kvaliteta usluga i da spre~i ak-
tivnosti protiv na~ela konkurencije i monopole.

2.3 Zakon o javnom informisanju

Zakon o javnom informisanju je, tako|e, usvojen u aprilu 2003.
^injenica da je zakon pro{ao kroz parlament po hitnoj proceduri
tokom vanrednog stanja uvedenog posle ubistva premijera Zora-
na \in|i}a, bacila je senku na ovaj akt, i on nikada nije dobio
poverenje medijskih krugova. Vlada je tvrdila da je tvrdila da je
zakon veoma restriktivan,11 jer se ve}ina ~lanova odnosi na razne
sankcije protiv novinara i urednika, dok samo mali broj, na op{ti
na~in, promovi{e slobodu informisanja i mi{ljenja (garantuje se
pravo na informisanje, niko nema pravo da uskrati pravo na infor-
misanje; garantuje se predstavljanje mi{ljenja i ideja; javne insti-
tucije i politi~ki lideri moraju da u~ine sve informacije javnim, itd.).
U Zakonu o javnom informisanju, pluralizam medija se promovi-
{e, do odre|ene mere, samo u delu koji se odnosi na nacionalne
manjine i osobe sa posebnim potrebama; dr`ava se na~elno oba-
vezala da }e podr`avati medije, ali nema odredbi o uslovima i
nivou te podr{ke.

10 Zakon o telekomunikacijama, usvojen 21. aprila 2003. godine, obja-
vljen je u Slu`benom listu, Beograd, 2003.

11 Mediji o medijima, od 23. aprila 2003. godine. Videti www.mediacen-
ter.org.yu



Vlasni{tva medija i njihov uticaj na nezavisnost
i pluralizam medija u Srbiji i regionu

15

2.4 Javni radiodifuzni servis

Odlaganje sprovo|enja Zakona o radiodifuziji, i time imeno-
vanja Saveta Agencije za radiodifuziju, tako|e je blokiralo tran-
sformaciju dr`avnog emitera, Radiotelevizije Srbije (RTS), u javni
servis. Kompanija u vlasni{tvu dr`ave je ostavljena bez obezbe-
|enog finansiranja i bez nove strukture menad`menta, prepu{te-
na kontinuiranom me{anju drugih. Pripreme za javni tender za
dodelu frekvencija tako|e su obustavljene, a haos na medijskoj
sceni je bez razloga produ`en. Odlaganje primene zakona done-
lo je i odlaganje transformacije medija u vlasni{tvu lokalnih sa-
mouprava.

Bilo je poku{aja da se dopuni Zakon o radiodifuziji u pogledu
finansiranja Radiotelevizije Srbije. Vlada je predlo`ila da se dr-
`avna televizija finansira posebnim porezom na finansijske tran-
sakcije dok sistem pretplate ne za`ivi. Obrazla`u}i predlog, vlada
je otkrila da dr`avna televizija mo`e da se finansirati iz aktuelnog
bud`eta do 1. oktobra 2003, i da su sposobnosti RTS da ispuni
uslove koje proizilaze iz njegovog budu}eg statusa javnog servi-
sa u Srbiji i Vojvodini nepouzdane. Parlament je, me|utim, skinu-
to predlog sa svog dnevnog reda i ostaje nejasno kada }e se o
amandmanima raspravljati, ako se o njima ikada bude raspravlja-
lo.

3. Privatizacija

Privatizacija medija u dru{tvenom vlasni{tvu u Srbiji je po~ela
1990, prema zakonu koji je predlo`ila pro-liberalna vlada biv{e
Jugoslavije, na ~elu sa premijerom Antom Markovi}em. No, vlasti
su uglavnom bile nepripremljene da se odreknu dru{tvenog vla-
sni{tva i `eljne da zadr`e kontrolu nad medijima. Privatizacija se
pretvorila u haos, a vlasni{tvo u medijima bilo je regulisano razli-
~itim propisima, nekim na republi~kom, neki na saveznom nivou.
Odredbe o modelima privatizacije bile su kontroverzne i medij-
skim organizacijama je bilo prepu{teno da izaberu zakonski osnov



Medija centar
Beograd

16

za svoju privatizaciju. Vlasti su povremeno reagovale poni{tava-
ju}i privatizacije. To se naj~e{}e ~inilo vladinim uredbama.

3.1 Primer Ve~ernjih novosti

Privatizacija dnevnog lista Ve~ernje novosti jedan je od najbo-
ljih primera kako se re`im pona{ao prema medijima tokom deve-
desetih.

Prema Zakonu o preduze}ima iz 1989. godine (saveznom za-
konu biv{e Jugoslavije), javno preduze}e Borba podeljeno je na
12 preduze}a, a jedno od njih bile su Ve~ernje novosti.12

Prva privatizacija ve~ernjeg lista Ve~ernje novosti obavljana je
1991. godine, prema Zakonu o dru{tvenom kapitalu koji je done-
la skup{tina SFRJ.13 Taj zakon poslu`io je kao osnova da Ve~er-
nje novosti postanu deoni~arsko dru{tvo, a celokupna imovina
podeljena je zaposlenima u kompaniji.

Promena vlasni~ke strukture dogodila se 1999, prema Zako-
nu o privatizaciji Republike Srbije. Redefinisanjem dru{tvenog ka-
pitala, zaposleni su dobili jo{ 30 odsto vlasni{tva, ~ime se njihov
ulog popeo na 76 odsto, dok je dr`ava ostala direktan vlasnik sa
24%. Ve~ernje novosti su registrovane kao akcionarsko dru{tvo.14

No, u martu 2000. godine, savezna vlada izdala je uredbu, {to
je bio Milo{evi}ev omiljeni na~in da izigra zakon, kojom se kom-
panija bri{e iz sudskog registra i ponovo pripaja Saveznom jav-
nom preduze}u Borba.

Godinu dana kasnije, 2001, nova pro-demokratska vlada je
re{ila neke od problema medija koje je stvorio Milo{evi}ev re`im.
Pored toga {to je ukinula Zakon o javnom informisanju, ona je
uspela da povrati novac koji je prethodna vlada uzela od medija
prema ubrzanom sistemu ka`njavanja, a kompanija Novosti je
vra}ena pre|a{njim vlasnicima. Vlada je vratila kompaniji Novo-
sti pravni subjektivitet donev{i odluku o transformaciji javnog pred-

12 Intervju sa Zoranom ^ade`om, urednikom Ve~ernjih novosti, oktobra
2003. godine, u Beogradu.

13 Zakon o dru{tvenom kapitalu, 1989.
14 Registar Trgovinskog suda u Beogradu.



Vlasni{tva medija i njihov uticaj na nezavisnost
i pluralizam medija u Srbiji i regionu

17

uze}a Borba, koja je podeljena u tri razli~ite kompanije. Biv{i ak-
cionari kompanije Novosti dobili su nazad vlasni{tvo nad 70 od-
sto nove kompanije, dok je 30 odsto ostalo u vlasni{tvu dr`ave.
Dr`ava je jo{ uvek vlasnik zgrade u kojoj je sedi{te kompanije
Novosti. Glavna posledica ovog odnosa snaga je da kompanija
ne mo`e da donosi strate{ke odluke i imenuje menad`ment bez
predstavnika dr`ave.

Ve} dve godine, kompanija Novosti poku{ava da se otrgne
stega dr`ave i postane 100 odsto u privatnom vlasni{tvu, ali za
sada bez uspeha.

3.2 Dileme privatizacije lokalnih medija

Prema Zakonu o radiodifuziji, radio i TV stanice u vlasni{tvu
lokalnih samouprava i teritorijalnih autonomija moraju biti privati-
zovane u roku od ~etiri godine od dana kada je zakon stupio na
snagu (to jest, do sredine 2006, po{to je Zakon o radiodifuziji
usvojen sredinom 2002.).15 Pored toga, Ministarstvo za privatiza-
ciju je bilo u obavezi da u roku od {est meseci od dana kada je
zakon stupio na snagu, da donese podzakonski akt kojim }e bli-
`e odrediti na~in privatizacije ovih radio i TV stanica.16 No, mini-
starstvo to nije u~inilo, najverovatnije usled nesposobnosti i ne-
dostatka politi~ke volje da donese takvu uredbu.

Postoje neka otvorena pitanja u vezi o~ekivane privatizacije
radio i televizijskih stanica u vlasni{tvu lokalnih samouprava i teri-
torijalnih samouprava. Privatizacija mo`e biti riskantna, ako se
posmatra s ta~ke u~e{}a pomenutih medija na tenderu za javne
frekvencije. Polaze}i od toga da ove radio i TV stanice predsta-
vljaju neku vrsta javnih servisa, i da emituju programe od poseb-
ne va`nosti za gra|ane, one imaju ve}e {anse da pro|u na ten-
deru za javne frekvencije (onom kojim }e biti ustanovljena zakon-
ska raspodela frekvencija i dozvola za emitovanje).

Dodatni problem je to {to su programi od posebne va`nosti
za gra|ane skupi, naro~ito oni namenjeni nacionalnim manjina-
ma, pravljeni na jezicima manjina.

15 Zakon o radiodifuziji, ~lan 96.
16 Zakon o radiodifuziji, ~lan 126.



Medija centar
Beograd

18

Uzev{i u obzir prethodno pomenuto, ~ini se da }e lokalne sa-
mouprave i u budu}e morati da doprinose odr`ivosti lokalnih ra-
dio i TV stanica kako bi one bile u stanju da emituju programe za
nacionalne manjine. Postoje}a situacija unela je strah od privati-
zacije lokalnih medija, posebno u Vojvodini, zbog broja nacional-
nih manjina koje `ive u pokrajini i potrebe da se za sve obezbedi
zastupljenost u medijima.

4. Vlasni{tvo medija

4.1 [tampani mediji

4.1.1 Ve~ernje novosti

Kompanija Novosti je osniva~ i izdava~ dve dnevne novine i
deset magazina, a ima i radio stanicu. Prema istra`ivanju javnog
mnjenja koje je sprovela TNS Medium Gallup u septembru 2003,
njihov list Ve~ernje novosti je najpopularniji dnevnik u Srbiji. Oko
210.000 primeraka se proda svakog dana, i ima 265.000 redov-
nih ~italaca.

Prema zvani~noj proceni, vrednost kompanije Novosti je 1,5
miliona evra.17 Kompanija je nastala zajedni~kim ulaganjem. Po-
stoji ukupno 6.739 akcija, od ~ega je 70,52 odsto u privatnom
vlasni{tvu zaposlenih i nekada zaposlenih u kompaniji, dok se
29,48% nalazi u vlasni{tvu dr`ave. Kompanija Novosti ima 430
akcionara; tela kompanije su skup{tina akcionara (12 ~lanova,
od kojih svaki predstavlja najmanje 200 akcija, sopstvenih ili sa
autorizacijom vlasnika), poslovni odbor, nadzorni odbor, upravni
odbor direktora, generalni direktor i glavni urednik.

4.1.2 Blic

Prema podacima Instituta za strate{ki marketing i medijska
istra`ivanja (SMMRI), Blic je drugi najtira`niji i naj~itaniji dnevni

17 Registar Trgovinskog suda u Beogradu.



Vlasni{tva medija i njihov uticaj na nezavisnost
i pluralizam medija u Srbiji i regionu

19

list u Srbiji: svakodnevno se {tampa 150.000 primeraka, a vi{e od
200.000 ljudi ~ita novine {irom Srbije i Crne Gore.18

Novine su osnovane u jesen 1996. godine, me{ovitim srpsko-
nema~kim kapitalom. Vlasnik nema~kog dela bila je kompanija
Gruner und Jahr AG iz Hamburga, deo medijske grupe Bertels-
man. Ubrzo nakon demokratskih promena u Srbiji, 2001. godine,
Blic je potpuno pre{ao u vlasni{tvo nema~ke kompanije, jer se
vlasnik iz Srbije povukao.

Kompanija Blic je u novembru 2000. godine kupila radio i TV
Ko{avu, od }erke Slobodana Milo{evi}a. Prodaja Ko{ave oba-
vljena je uprkos moratorijumu na sve poteze vezane za frekvenci-
je i promenu vlasni{tva u medijima, koji su uvele nove demokrat-
ske vlasti. Cena za koju je Ko{ava kupljena nikada nije objavlje-
na.

RTV Ko{ava je osnovana i tehni~ki opremljena "donacijama"
velikih dr`avnih kompanija, od kojih su neke kasnije likvidirane
zbog gubitaka u poslovanju. Javnosti je otkrivena samo jedna od
mnogih "donacija" RTV Ko{avi od 430.000 DEM (oko 220.000
evra), koju su za unutra{nje ure|enje redakcije dali Beobanka i
NIS Jugopetrol. Mediji su o~ekivali da }e RTV Ko{ava biti likvidi-
rana, umesto promene vlasni{tva.19

Kompanija Gruner und Jahr AG Co iz Hamburga imala je po-
slovni cilj da od RTV Ko{ave napravi regionalnu radio-televizijsku
stanicu zabavnog karaktera. Veoma je zna~ajno to da je, uprkos
moratorijumu na frekvencije, RTV Ko{ava i kasnije ja~ala svoj sig-
nal i {irila domet, tako da sada pokriva vi{e od 70 odsto teritorije
Srbije, dok je 2000. njen domet bio sveden na okolinu Beogra-
da.20

Celokupno vlasni{tvo Gruner und Jahr AG Co u Srbiji prodato
je 2003. godine {vajcarskoj medijskog grupi Ringier.21 Prema sa-

18 Strategic Marketing and Media Research Institute. Videti
www.agb.co.yu

19 Nezavisna svetlost, Kanal 1. Videti www.svetlost.co.yu/arhiva/2001/
287/287-6.htm

20 Nezavisna svetlost, Kanal 1. Videti www.svetlost.co.yu/arhiva/2001/
287/287-6.htm

21 Blic. Videti www.blic.co.yu/arhiva-10-25/strane/drustvo.htm



Medija centar
Beograd

20

op{tenju kompanije, Ringier }e preuzeti ve}inski udeo u Blicu
po~etkom 2004.

4.1.3 Politika

Jedna od najstarijih dnevnih novina na Balkanu, Politika, osno-
vana je 1904. godine i bila je osnova na kojoj je izgra|ena mo}na
medijska grupa, koja se danas sastoji od tri kompanije: Politike
AD, Politika Newspapers & Magazines i RTV Politike.

Decenijama koje su prethodile usponu Slobodana Milo{evi-
}a, dnevni list Politika, kao i cela medijska grupa u ~ijem su sasta-
vu i najve}a {tamparija u Srbiji i najrazgranatija distributivna i pro-
dajna mre`a, u`ivala je veliki ugled. Po~etkom devedesetih, Poli-
tika je postala akcionarsko dru{tvo pri ~emu su velike dr`avne
kompanije bile glavni akcionari; njihovi predstavnici u{li su u uprav-
ni odbor i omogu}ili Milo{evi}u da uspostavi potpunu kontrolu
nad uredni{tvima u celoj medijskoj grupi i odre|uje poslovnu i
ure|iva~ku politiku. Najve}i paket akcija imala je Komercijalna
banka, koja je i sama bila va`an deo Milo{evi}evog re`ima. Ko-
mercijalna banka je do{la do vlasni~kog udela u Politici zahvalju-
ju}i kreditima i kamatama koje je kompanija morala platiti tokom
devedesetih.

Zbog podr{ke Milo{evi}evom re`imu koja je trajala skoro ~ita-
vu deceniju, poslovanje Politike je trpelo, a kompaniji je pretila
du`ni~ka kriza. Generalni direktor Komercijalne banke danas je
uticajni ~lan upravnog odbora Politike, a njegov dugogodi{nji sa-
vetnik je postao generalni direktor Politika AD.

Ulazak nema~kog kapitala u Politiku ozvani~en je 1. marta
2002. godine, kada je osnovana kompanija Politika Newspapers
& Magazines, zajedni~kim ulaganjem 50:50 Politike AD i nema~-
ke korporacije WAZ.22 Ugovor o osnivanju nove srpsko-nema~ke
medijske kompanije potpisan je 27. novembra 2001. u Esenu, od
strane generalnog direktora i vlasnika nema~kog korporacije, Erika
[umana, i predsednika Upravnog odbora Politike AD, Darka Rib-

22 Izjava dr Markusa Bermana, predstavnika WAZ, Frankfurt na Odri, 23.
oktobra 2003. Videti www.politika.co.yu



Vlasni{tva medija i njihov uticaj na nezavisnost
i pluralizam medija u Srbiji i regionu

21

nikara, potomka porodice koja je osnovala Politiku 1904. godine.
Iza ljudi koji su potpisali ugovor stajali su oni koji su posredo-

vali u celom poslu: Bodo Hombah, predsednik Upravnog odbora
WAZ, s jedne strane, i sa druge srpski premijer Zoran \in|i},
ministar za ekonomske veze sa inostranstvom u Vladi Srbije Go-
ran Piti}, generalni direktor Komercijalne banke Ljubomir Mihaj-
lovi} i sada{nji generalni direktor Politike AD Mirko \eki}.

Kompanije Politika Newspapers & Magazines (PNM) posedu-
je tri dnevne novine koje se distribuiraju {irom Srbije i Crne Gore,
i to: Politiku, ozbiljan, jutarnji dnevni list sa tira`om od 115.000
primeraka, ~ijih su 230.000 ~italaca pripadnici srednje klase, po-
liti~ari, biznismeni i intelektualci; Politiku Ekspres, ve~ernji list sa
malim tira`om, 25.000-35.000 primeraka; i Sportski ̀ urnal sa tira-
`om od oko 39.000. PNM tako|e izdaje i 14 magazina. Poseduje
{tampariju sa tri nove ofset-ma{ine, kao i lanac od 1.100 prodaj-
nih mesta.23 Tr`i{na vrednost kompanije PNM procenjena je na
25 miliona evra.24

Kada su u pitanju druge dve kompanije grupe Politika, Politika
AD ne poseduje samo polovinu kompanije PNM, ve} je i vlasnik
polovine sve nepokretne imovine, {tamparija, multimedijalnih i iz-
dava~kih preduze}a, tri poslovne zgrade u centru Beograda sa
preko 20.000 kvadratnih metara poslovnog prostora i 8.000 kva-
dratnih metara industrijskog prostora. U beogradskoj industrij-
skoj zoni, kompanija poseduje 140.000 kvadratnih metara zemlje
i {tampariju od oko 40.000 kvadratnih metara.

Tre}a Politikina kompanija, RTV Politika, osnovana 1990. go-
dine, pokriva svojim signalom skoro 90 odsto stanovni{tva Srbije
i, za razliku od ve}ine drugih radiotelevizijskih stanica, ima sop-
stvene predajnike koji pokrivaju ve}i deo teritorije Srbije.25

Nakon ulaska u Politiku, WAZ je kupio jo{ dve dnevne novine
u Srbiji i Crnoj Gori. To su novosadski Dnevnik i podgori~ke Vije-
sti. WAZ je 23. oktobra 2003. zvani~no postao ve}inski vlasnik
novosadskog dnevnog lista Dnevnik, tre}e medijske organizacije

23 Osnovni podaci o Politici. Videti www.politika.co.yu/info/basic.htm
24 Sudski registar, Beograd, dokument od 6. februara 2002.
25 M. \urkovi}, Osnovni podaci o Politici.



Medija centar
Beograd

22

koja je u{la u partnerstvo sa WAZ. WAZ je postao vlasnik 55 od-
sto kapitala Dnevnika, dok je 45 odsto ostalo u vlasni{tvu vojvo-
|anske skup{tine, koja je osnovala novine.26

Grafikon Vlasni{tvo kompanije Politika i udeo WAZ-a

26 Videti www.yumediacenter.com/english/mom/2002/2/m28022e.htm

Tabela Vlasni~ka struktura tri najve}a dnevna lista u Srbiji

4.1.4 Nedeljni telegraf

Mom~ilo \orgovi} je jedini vlasnik Nedeljnog telegrafa od sa-
mog po~etka. Ovaj nedeljnik postoji ve} deset godina i finansira
se isklju~ivo od prodaje tira`a - bez stranih donacija ili bilo kakve
finansijske pomo}i sa strane. Pored toga {to {tampa Nedeljni te-

Izvor: Sudski registar, decembar 2003. godine



Vlasni{tva medija i njihov uticaj na nezavisnost
i pluralizam medija u Srbiji i regionu

23

legraf u tira`u od oko 90.000 primeraka, \orgovi}eva kompanija
Nedeljni telegraf {tampa jo{ dva magazina (Zdravlje i lepota, sa
tira`om od 70.000 primeraka, i Ljubav, ~iji je tira` 40.000 primera-
ka)27.

\orgovi} isti~e28 da je otvoren za razgovor o prodaji dela svog
vlasni{tva u Nedeljnom telegrafu, ali do sada nije bilo prave po-
nude. Za njega, prodaja dela vlasni{tva bio bi na~in da se una-
prede proizvodni kapaciteti.

4.1.5 NIN

NIN je jedan od najstarijih i najpresti`nijih politi~kih magazina
u Srbiji, osnovan 1935. godine. Magazin je osnovala kompanija
Politika, ali se kasnije odvojio od mati~ne ku}e. NIN je 1993. bio
registrovan kao nezavisna kompanija, koja je zapo~ela privatiza-
ciju dru{tvenog kapitala prema Saveznom zakonu o preduze}i-
ma iz 1988. Politika AD je danas vlasnik 9,74 odsto deonica NIN;
2,4 odsto je u vlasni{tvu zaposlenih, dok je ostatak dru{tveni ka-
pital. Politika AD planira da kupi akcije NIN ~im se pojave na tr`i-
{tu.29

4.1.6 Vreme

Nedeljnik Vreme osnovala je oktobra 1990. godine grupa no-
vinara najve}e medijske ku}e u Srbiji, Politike, koju je predvodio
Dragoljub @arkovi}. Grupa je postala privatni vlasnik magazina
Vreme. ^itav projekat finansijski je podr`ao poznati srpski advo-
kat Sr|a Popovi}, koji je postao najve}i deoni~ar (53,46 odsto)
kompanije Vreme Newspapers, dok su preostalih 11 deoni~ara
novinari.30

27 Intervju sa Mom~ilom \orgovi}em, vlasnikom Nedeljnog telegrafa,
novembra 2003. godine u Beogradu.

28 Intervju sa Mom~ilom \orgovi}em, vlasnikom Nedeljnog telegrafa,
novembra 2003. godine u Beogradu.

29 Videti www.nin.co.yu
30 Vreme. Videti www.vreme.com



Medija centar
Beograd

24

4.2 Elektronski mediji

4.2.1 RTV Pink

Jedini vlasnik RTV Pink je @eljko Mitrovi}. Po~etkom devede-
setih, osnovao je drugu privatnu radio stanicu u Srbiji, beograd-
ski Radio Pink. Bio je izabran za saveznog poslanika 1996. godi-
ne, kao kandidat partije na ~ijem je ~elu bila Milo{evi}eva supru-
ga - Jugoslovenske levice (JUL). RTV Pink ima 40 frekvencija.
"Oprema za novu TV stanicu u Srbiji bi ko{tala oko 50 miliona
dolara, ali je rejting vredan 500 miliona dolara. Klju~ uspeha nije
Pinka hardware, ni zgrada, ni oprema, ve} gledanost, odnosno
pozicija koju je Pink ostvario na medijskom tr`i{tu," tvrdi @eljko
Mitrovi}, objasniv{i da je sve po~elo kao "radio stanica sa veoma
komercijalizovanim programom, koja je pu{tala narodnu muzi-
ku"31.

TV Pink je bio jedan od zna~ajnih stubova Milo{evi}evog re`i-
ma. Prema mi{ljenju Mi{e \urkovi}a, istra`iva~a Instituta za evrop-
ske studije, on je bio daleko zna~ajniji od RTS. "Pink je daleko
suptilniji i stoga daleko uspe{niji mehanizam za vladanje. Njegov
ogroman manipulativni i politi~ki potencijal zasniva se upravo na
njegovoj (navodnoj) potpunoj apoliti~nosti."32

Smatra se da je @eljko Mitrovi} iskoristio svoje politi~ke i po-
slovne veze, i li~no prijateljstvo sa nekim od Milo{evi}evih vernih
pomaga~a, da stvori tehnolo{ki i komercijalno jaku TV stanicu. U
tekstu novinara Vremena Dejana Anastasijevi}a "Dokument o stva-
ranju imperije Pink", Mitrovi}eve tvrdnje da je mogu}e stvoriti kom-
paniju vrednu 300 miliona dolara na bazi godi{njeg prihoda od
dva do 25 miliona ocenjene su kao nerealne.33

@eljko Mitrovi} je osnovao svoju televiziju uz ne malu pomo}
Milorada Vu~eli}a, koji je po~etkom devedesetih bio generalni

31 Intervju sa @eljkom Mitrovi}em, decembra 2003. godine u Beogradu.
32 Mi{a \urkovi}, Republika 226. Videti www.yurope.com/zines/republi-

ka/arhiva/99/226/226_18.htm
33 D. Anastasijevi}, Dokumenti o stvaranju imperije Pink, Vreme. Videti

www.vreme.com/cms/view.php?id=343416



Vlasni{tva medija i njihov uticaj na nezavisnost
i pluralizam medija u Srbiji i regionu

25

direktor Radiotelevizije Srbije. U to vreme, RTS je imao kontrolu
nad sektorom radiodifuzije, dok je Savezno ministarstvo samo
izdavalo dozvole za emitovanje.34 U postoje}im medijskim i za-
konskim uslovima, svi su koristili jedini put da do|u do frekvenci-
ja, to jest uspostavljali formalne poslovne veze i tehni~ku sarad-
nju sa RTS. Prema ugovoru, Pink je imao izvesne obaveze prema
RTS, u zamenu za usluge. "Ali mi nismo ni{ta uzeli od RTS, ba{
ni{ta," tvrdi Mitrovi}.35 Saradnja sa RTS je prekinuta 1998, ali je
ugovor zvani~no raskinut mnogo kasnije, 2001. godine.

Mitrovi} tvrdi36 da su ugovori sa RTS bili samo formalni okvir
da bi RTV Pink mogao da po~ne da emituje, kao {to su i drugi
mediji u to vreme formalno osnivani ~arobnim {tapi}em RTS.

RTV Pink je danas jedna od najmo}nijih kompanija u Srbiji.
Prema newsletteru kompanije Pink, neto profit je rastao geome-
trijskom progresijom u poslednje tri godine. Godi{nji prihod 1999.
bio je izme|u dva i tri miliona dolara; u 2003, iznosio je preko 20
miliona dolara.37

@eljko Mitrovi} je donedavno bio vlasnik Radio Pingvina. Ku-
pio je tu radio stanicu od naslednika ubijenog mafija{kog {efa
@eljka Ra`natovi}a Arkana. Po{to je primoran zakonom,38 on je
zvani~no prodao svoj vlasni~ki deo pro{le godine, ali se o Radio
Pingvinu, na Internet stranici RTV Pink, i dalje govori kao o "delu
porodice Pink od 1997."39 Mitrovi} je tako|e vlasnik kompanija
City records i Media sistem. Ka`e40 da nikada nije bio zaintereso-
van da u~estvuje u politi~kim zbivanjima, pa ipak se kandidovao
na saveznim izborima 1996. godine, na listi Jugoslovenske levice
(JUL). Ispada da je izabran za poslanika iz poslovnih razloga - da
bi za{titio svoj biznis.

34 Zakon o Radioteleviziji Srbije, 1991.
35 Intervju sa @eljkom Mitrovi}em, decembra 2003. godine u Beogradu.
36 Ibid.
37 Pink Company Newsletter. Videti www.rtvpink.com
38 Zakon o radiodifuziji, ~lan 99.
39 Videti www.rtvpink.com/pink/kompanija/radio.php#radiopingvin (14.

april 2004. godine).
40 Intervju sa @eljkom Mitrovi}em, decembra 2003. godine u Beogradu.



Medija centar
Beograd

26

Porez na skremblovane satelitske programe Pink Plus i Pink
Extra, koje mogu gledati samo pretplatnici sa Irdeto karticama,
pla}a se u Austriji, gde je sedi{te kompanije Media sistem koja je
distributer programa. Mitrovi} je jedan od vlasnika kompanije i
jedini deoni~ar koji nije Austrijanac.

"Za razliku od po~etnog turbo-folk koncepta, koji se pokazao
uspe{nim u prvih par godina, 50 odsto programa Pinka danas je
holivudske produkcije. Svega tri odsto programa ~ini narodna
muzika, i to je zapravo veoma va`an poslovni aran`man za kom-
paniju City records, dobra reklama i garant produkcijskog uspe-
ha," ka`e Mitrovi} o izmenjenom programskom konceptu Pinka.41

Pinkov program je osvojio tr`i{te u Srbiji i nastavio da se razvi-
ja i {iri u ~itavom regionu. Pink Plus i Pink Extra funkcioni{u kao
samostalni satelitski programi. Pink razvija mre`u pet programa u
regionu. Zajedno sa postoje}im satelitskim programima, RTV je
postao najja~a i najprofitabilnija medijska mre`a u Jugoisto~noj
Evropi, ostaviv{i za sobom Mardoka, RTL, CME i TV Novu, tvrdi
Mitrovi}.42 Prema njegovim re~ima, Pink tako|e planira pokreta-
nje autenti~nih lokalnih programa u regionu (u Bugarskoj, Make-
doniji i Sloveniji).

Grafikon Pink kompanija vlasni{tvo @eljka Mitrovi}a

41 Ibid.
42 Ibid.



Vlasni{tva medija i njihov uticaj na nezavisnost
i pluralizam medija u Srbiji i regionu

27

4.2.2 BK Telekom

TV stanica BK Telekom osnovana je u decembru 1994. godine
pod sloganom "Simbol dobre televizije".43 Osniva~ i ve}inski vla-
snik je porodica Kari}. Emitovanje je po~ela na osnovu ugovora
o poslovnoj i tehni~koj saradnji sa RTS, kao i mnoge druge stani-
ce u to vreme. BK Telekom je deo Astra grupe (vlasni{tvo porodi-
ce Kari}), koju ~ini 20 kompanija "koje posluju u slede}im sekto-
rima: telekomunikacije, Internet, finansije, gra|evinarstvo, trgovi-
na, konsalting, poljoprivreda, turizma, marketing, prosveta i sport,
sa godi{njim prihodom od preko 150 miliona evra".44 BK TV ima
oko 300 zaposlenih.

Porodica Kari} tako|e poseduje BK radio, jednu od retkih for-
matiranih stanica, koja emituje muziku za tinejd`ere. Poseduju
magazin Jefimija i ve}inski su vlasnici magazina Profil i Dama.
Predsednik Upravnog odbora BK Telekom je Ljubomir Mihajlo-
vi}, vlasnik Komercijalne banke (iste one koja ima vlasni~ki udeo
u medijskoj grupi Politika/WAZ).

4.2.3 RTV B92

Radio B92 je osnovan 1989, kao eksperimentalna omladinska
stanica koja }e emitovati program u Beogradu na osnovu petna-
estodnevne dozvole. Stanica je brzo prerasta u multi-medijsku
organizaciju. Pored emitovanja programa koji je predstavljao me-
{avinu vesti, kulture, zabave i otvorenih programa za beogradske
slu{aoce, B92 se tako|e sastoji od televizijske i filmske produkci-
je, izdava~kih odeljenja za knjige i CD, a radi i kao Internet provaj-
der.

Televizija B92 je pokrenuta u septembru 2000. godine, pred
klju~ne izbore u Jugoslaviji. Njen informativni i program aktuelno-
sti je pravljen u Beogradu i putem satelita slat lokalnim TV stani-
cama, 18 ~lanica TV mre`e ANEM, kao i drugim stanicama u regi-

43 BK Telekom. Videti www.bktv.com
44 Videti www.astragroup.co.yu/eng/e_okompaniji.html (14. april 2004.

godine).



Medija centar
Beograd

28

onu. Posle petooktobarskih doga|aja 2000. godine (kada je Mi-
lo{evi}ev re`im sru{en velikim demonstracijama ljudi u centru Be-
ograda), B92 je bio u mogu}nosti da povrati kontrolu nad poslo-
vanjem, predajnicima i prostorijama koje je Milo{evi}ev re`im uzur-
pirao 1999. godine (tokom NATO bombardovanja Jugoslavije).

Do kraja 2000. godine, Radio B92 je postao najpopularnija
stanica u Beogradu, dok je njegov televizijski parnjak, posle sve-
ga tri nedelje emitovanja i pokrivanja samo 60 odsto teritorije glav-
nog grada, stigao na sedmo mesto od 20 stanica, pri ~emu je
ostalih 19 emitovalo program bar dve godine.45

RTV B92 je pre{la dug put od dru{tva sa ograni~enom odgo-
vorno{}u do akcionarskog dru{tva "Radio difuzno preduze}e B92
A.D., Beograd", zahvaljuju}i procesu privatizacije. Prema podaci-
ma iz registra Trgovinskog suda, osniva~ki kapital RDP B92 A.D.
iznosi 15.469.000 dinara (oko 250.000 evra). Najve}i akcionar je
ameri~ka fondacija, Kreditni fond za razvoj medija (MDFL), sa
48,06 odsto; kompanija Trust B92 (~iji su vlasnici troje osniva~a
RTV B92: Veran Mati}, Sa{a Markovi}, Ksenija Stefanovi}) ima
42,3%, Akcijski fond Republike Srbije 0,02%, dok ostatak (ukup-
no 9,54 odsto) dele zaposleni i nekada zaposleni. U daljem pro-
cesu transformacije vlasni~ke strukture B92, koji bi trebalo da se
odigra u prole}e 2004, veliki deo akcija koje sada poseduje Trust
B92 bi}e ponu|en zaposlenima (trenutni broj je 200), tako da }e
zaposleni 2004. godine posedovati 45%, a kompanija }e zadr`ati
samo sedam odsto akcija. Program Radija B92 emituje se na tri
frekvencije, a TV B92 se emituje i reemituje na ne manje od 30
kanala u Srbiji.46

45 Intervju sa Veranom Mati}em, predsednikom RTV B92, decembra 2003.
godine u Beogradu.

46 Ibid.



Vlasni{tva medija i njihov uticaj na nezavisnost
i pluralizam medija u Srbiji i regionu

29

Tabela Vlasni~ka struktura tri najve}e televizije u Srbiji

4.3 Distribucija novina

Glavna kompanija za distribuciju novina je kompanija Borba
plasman, deo kompanije Borba, sa 1.600 zaposlenih i 550 kioska
na teritoriji Srbije i Crne Gore. Od 550 kioska, trenutno je 70 u
zakupu (pod fran{izom). Broj zakupljenih kioska varira s vreme-
na na vreme, ali ne oscilira mnogo. Pored kioska i lokacija, Borba
plasman poseduje i mre`u magacina, od kojih je najve}i onaj u
centru Beograda.

Kompanija Borba plasman je bila u stoprocentnom vlasni{tvu
savezne dr`ave, a osniva~ ove kompanije je bila savezna vlada. I
danas je vlasnik kompanije Borba plasman Dr`avna Zajednica
Srbije i Crne Gore.

4.4 Novinska {tamparija

Glavna novinska {tamparija je [tamparija Borba AD, sa sedi-
{tem u Beogradu, koja {tampa osam dnevnih listova i mno{tvo
magazina. Dr`avno vlasni{tvo, to jest vlasni{tvo Republike Srbije,
u ovoj kompaniji je 79 odsto, dok je 21 odsto akcija u vlasni{tvu
zaposlenih i nekada zaposlenih. [tamparija Borba AD danas stalno
zapo{ljava oko 500 radnika sa punim radnim vremenom, od ~e-
ga ve}inu ~ine grafi~ari.

Izvori: Vlasnici, Sudski registar, decembar 2003. godine.



Medija centar
Beograd

30

5. Pluralizam medija

U Srbiji postoji ~ak i problem listinga medija: neki osniva~i i
izdava~i odbijaju da daju bilo kakve podatke, a neki od njih ni ne
znaju relevantne podatke kao {to je osnovni opis medija, tira`,
podru~je koje pokriva signalom, frekvencija i sli~no. U nekoliko
slu~aja, predstavnici mediji nisu uop{te znali ta~an naziv medija
koji su predstavljali, pa su poku{avali da pogode pred publikom,
izazivaju}i lavine smeha, da ne pominjemo sramotu.47 Prvoslav
Plav{i} pominje ovo u svom uvodu za "Jugoslovenski medijski
vodi~", u poku{aju da objasni za{to su njegovi napori da pobroji
sve medije i navede relevantne informacije bili neuspe{ni, uprkos
nekoliko meseci napornog rada. To se naj~e{}e doga|alo sa ra-
dio i TV stanicama. U "Medijskom vodi~u za 2003." zvani~ne dr-
`avne agencije pobrojano je 456 radio stanica, dok nezvani~ne
procene48 podi`u ovaj broj na vi{e od 600 radio stanica koje su
emitovale na teritoriji Srbije u 2002. godini, odnosno vi{e od 800
u 2003. Situacija sa TV stanicama je skoro ista. Savezna agencija
za istra`ivanje medija i odnose sa javno{}u (Beograd, 2002) na-
vodi 176 TV emitera u Srbiji, a nezvani~ni izvori (AGB Strategic
Research and Strategic Marketing) tvrde da ih ima vi{e od 300.
Trebalo bi da imamo u vidu ne samo da se cifre menjaju, nego i
frekvencije i podru~ja koja oni pokrivaju signalima.

Ako po|emo od statistike, tri ~etvrtine ukupnog broja medija
koji danas postoje u Srbiji osnovano je u poslednjih 12 godina.
Statisti~ki gledano, opa`amo da je svaka dva-tri dana nastajao ili
se gasio po neki medij, elektronski medij u ve}ini slu~aja. Statisti-
ka nije uspela ni da ih sve registruje, a kamoli da konstatuje koli-
ko ih je uga{eno, a koliko je nastavilo sa radom. Mo`emo se jedi-
no pouzdati na procene Agencije za istra`ivanje medija Savezne
vlade i na procene agencije Strategic marketing.

Prema tim procenama, 903 medija je pokrenuto u periodu od
1991. do 2000. godine (period Milo{evi}eve vladavine), a 179 me-

47 Jugoslovenski medijski vodi~, Beograd, 2002.
48 AGB Strategic Research and Strategic Marketing. Videti www.agb.co.yu



Vlasni{tva medija i njihov uticaj na nezavisnost
i pluralizam medija u Srbiji i regionu

31

dija je pokrenuto u periodu od 2001. do 2002. godine (post-Milo-
{evi}eva era).

Rekord je postavljen 2000. godine. kada je nastalo 157 novih
medija. Pored toga, 2001. je bilo 132 novih medija, 123 1997.
godine i 114 1998. Razlozi za nemogu}nost odr`ivosti ovako ve-
likog broja medija su pre svega ekonomski. Istra`iva~i iz AGB
Strategic research i Strategic marketing procenjuju da privreda u
Srbiji, kupovna mo} stanovni{tva i potrebe velikih ogla{iva~a upu-
}uju na to da bi ~ak manje od jedne tre}ine od sada{njeg broja
medija moglo da ekonomski opstane na tr`i{tu. Agencija za istra-
`ivanje medija Savezne vlade tvrdi da motiv za osnivanje novih
medija poslednjih godina "nisu potrebe populacije i privrede, ne-
go delovanje dve dominantne sile - politi~kih interesa i prihoda.
Neki su se borili za poziciju, drugi su se jednostavno nadali nov-
cu." Primera radi, u Srbiji je tokom 2000. godine na reklame po-
tro{eno oko 50 miliona evra (porez nije ura~unat). Najve}i deo
novca, 36 miliona, oti{lo je na televizijske reklame; {tampani me-
diji su privukli {est miliona, a radio 2,5 miliona evra. Ostatak nov-
ca potro{en je na druge na~ine reklamiranja.

6. Nezavisnost medija

Nema direktnog pritiska vlade na medije. Bar ne one vrste ko-
ja je karakterisala Milo{evi}ev re`im. Ako pogledamo period od
decembra 2000. godine do decembra 2003, to jest od jednih par-
lamentarnih izbora do drugih, najo~igledniji poku{aj vlasti da za-
dr`e kontrolu nad elektronskim medijima zabele`en je kada je
parlamentarna ve}ina odlu~ila da formira Savet Agencije za radi-
odifuziju na nezakonit na~in, jasno ignori{u}i zakonsku procedu-
ru. OEBS i Evropska Unija su zvani~no uputili protestna pisma.
Parlamentarna skup{tina Saveta Evrope je u januaru 2004, na
zimskom zasedanju, razmatrala ovo pitanje i zaklju~ila da je Sa-
vet Agencije za radiodifuziju nezakonit.

Najotvoreniji odgovori o pritiscima politi~ara i vlasnika na me-
dije i novinare dobijeni su u istra`ivanju koje je sproveo beograd-



Medija centar
Beograd

32

ski Medija centar, uz podr{ku IREX, u decembru 2003. godine.49

Izme|u ostalih va`nih zaklju~aka koji otkrivaju razli~ite vrste priti-
saka na medije, slede}i je bez presedana: "Poslovni ljudi preuzi-
maju primat u ograni~avanju medijskih sloboda od politi~ara. Ta-
ko|e, prona{li smo odgovore koji svedo~e o velikom pot~injava-
nju novinara, i o inferiornosti profesionalaca, ~ak i slu~aju ele-
mentarnih standarda. Na primer, na{i ispitanici rekli su da vlasnik
mo`e da radi {ta god po`eli, da je re~ vlasnika uvek poslednja,
da vlasnikove instrukcije, prosle|ene preko urednika, imaju prio-
ritet nad profesionalnim normama - i da tako mora biti. Zbog to-
ga, jedno od krucijalnih pitanja profesionalnog novinarstva je da
li se profesionalni kodeks primenjuje i na vlasnike medija. Dati
odgovori svedo~e o sna`nom apelu za profesionalnu ili sindikal-
nu akciju da se u~ini ne{to na unapre|enju uslova rada, ali i po-
kazuje da novinari i dalje imaju prevelika o~ekivanja od dr`ave.

Ne postoje kolektivni ugovori novinarskih udru`enja i izdava-
~a medija. Izdava~i ~esto uti~u na ure|ivanje; oni nastavljaju da
vode privatne ratove koriste}i medije i daju prednost odre|enim
politi~kim ili poslovnim grupama. Objavljivanje prikrivenih rekla-
ma i naru~enih i pla}enih tekstova, ~est je slu~aj.

Istra`iva~ko novinarstvo je zapostavljeno, uglavnom zbog sla-
bog interesa za otkrivanje istine. Postoje poku{aji promocije is-
tra`iva~kog novinarstva, ali se oni nekako ograni~avaju na prime-
re entuzijazma, koji ne apeluju na profesionalnost. Kada neki me-
diji otkriju istinu, to ~esto upu}uje na nekakvu korist, ili na to da
su ugro`eni od onih koji su tajili istinu. U Srbiji je jo{ uvek retkost
da su urednici ili vlasnici spremni da plate istra`ivanje radi same
istine.

7. Zaklju~ci

TV Pink se {iri po Balkanu, emituju}i veoma komercijalan pro-
gram koji je u javnosti poznat kao "turbo-folk" kultura. Procenjuje

49 M. Milo{evi}, Profesija novinar, Beograd, 2004. Videti www.mediacen-
ter.org.yu/profesijanovinar.htm



Vlasni{tva medija i njihov uticaj na nezavisnost
i pluralizam medija u Srbiji i regionu

33

se da reklamni program te stanica ~ini oko 70 odsto ukupnog
reklamnog tr`i{ta Srbije. U isto vreme, ono {to bi trebalo da bude
javni servis, RTS, ne pokazuje ohrabruju}e znake napredovanja.
Imaju}i u vidu da se suo~ava sa mno{tvom problema, od obez-
be|ivanja izvora finansiranja do implementacije neophodnih za-
konskih odredbi za njegovo poslovanja i ustanovljavanje Saveta
za radiodifuziju, {to je u vezi sa nestabilnim politi~kim prilikama,
postoji realna opasnost da bi RTS mogao da zapadne u ozbiljne
te{ko}e.

Da bi osigurali pluralizam medija u Jugoisto~noj Evropi, ~ini
se da bi javni servisi trebalo da formiraju mre`u, i da se norme i
standardi postave na regionalnom nivou. Morala bi da postoji pr-
otute`a regionalnoj ekspanziji koncepta kulture TV Pink.

Postoje}a ograni~enja koja se odnose na obim vlasni{tva za
komercijalne televizijske i radio stanice i novine treba u~vrstiti i
obezbediti njihovu striktnu primenu

Prema svemu {to karakteri{e situaciju medijskih regulativa i
njihove primene u Srbiji, name}u se tri vrste svojinskih restrikcija
koje treba sprovoditi:

y Ograni~enja na obim vlasni{tva u okviru jedne komerci-
jalne televizije i komercijalne radio stanice (restrikcije
koncentracije);

y Restrikcije koje se odnose na vlasni{tvo komercijalne
televizije i komercijalnog radija i novina (unakrsne me-
dijske restrikcije);

y Ograni~enja koja se odnose na strano vlasni{tvo komer-
cijalne televizije (restrikcije na strano vlasni{tvo).

Osnovni ciljevi restrikcija vlasni{tva svode se na podsticanje
raznovrsnosti, koje kontroli{u uticajniji mediji (restrikcije koncen-
tracije i unakrsne medijske restrikcije), i osiguranje da gra|ani
imaju delotvorniju kontrolu ovih usluga (restrikcije na strano vla-
sni{tvo). Ove restrikcije pokazuju svest zakonodavaca o tome da
su medijske industrije vi{e od pukih proizvo|a~a potro{ne robe ili
usluga, i da imaju mnogo temeljniji uticaj na dru{tvo zbog na~ina
svoje proizvodnje.

Restrikcije koncentracije i unakrsne medijske restrikcije treba
da promovi{u medijsku raznovrsnost, i zasnovane su na pretpo-



Medija centar
Beograd

34

stavci da pluralisti~ko, demokratsko dru{tvo ima vi{e koristi od
ve}eg broja informacija i izvora zabave. U {irem smislu, taj se
koncept pro{iruje na raznovrsnost tipova medija, i pru`a na~elo
za zajedni~ko i javno emitovanje kao komplemente za komerci-
jalni radio i televiziju. U komercijalnim medijskim industrijama, me-
dijska raznovrsnost odnosi se na medijsku distribuciju i zasnova-
na je na premisi da }e raznovrsna vlasni~ka struktura imati ve}i
potencijal da obezbedi {iri opseg mi{ljenja, vrednosti i stavova.

Slobodni i raznovrsni mediji nezamenljivi su deo demokrat-
skog procesa. Oni omogu}uju raznolikost glasova i mi{ljenja ko-
ja oblikuju publiku, uti~u na javno mnjenje i ra|aju politi~ke deba-
te. Oni promovi{u kulturu dijaloga koju svaka zdrava demokratija
mora da ostvari. ^ine}i to, oni doprinose stvaranju kulturnog tki-
va nacije i poma`u nam da defini{emo na{ ose}aj identiteta i svr-
he. Ako jedan glas postane odve} mo}an, taj je proces doveden
u opasnost i demokratija se naru{ava. Specijalna pravila koja se
odnose na vlasni{tvo medija, koja postoje na svim glavnim medij-
skim tr`i{tima, potrebna su da bi obezbedila za{titu neophodnu
za ostvarenje i odr`anje raznovrsnosti i pluralizma medija.

Raznovrsnost medijskih izvora ima va`an uticaj na sve tipove
medijskih sadr`aja, uklju~uju}i i zabavni program, ali je posebno
va`na za vesti i aktuelne teme, koje se neposredno ti~u politi~kih
procesa. Otuda je najva`nije, u odnosu na glavne izvore vesti,
informacija i mnjenja, da se obezbedi raznovrsnost u programi-
ma televizija, radija i novina, koje su pod direktnim vlasni~kim
uticajima.



Vlasni{tva medija i njihov uticaj na nezavisnost
i pluralizam medija u Srbiji i regionu

35

Sandra B. Hrvatin i Brankica Petkovi}

Regionalni pregled

vlasni{tva medija i njihov uticaj na
nezavisnost i pluralizam medija

1. Uvod

Noam ^omski uporno ponavlja jednostavan zaklju~ak da za
analizu deformacija u medijima zapadnih zemalja nije potrebna
nikakva teorija zavere. [a~ica pojedinaca i korporacija koji danas
poseduju ve}inu medijskih ku}a, stekla je ono {to ima pru`aju}i
otvorenu podr{ku politi~kim elitama u zemljama u kojima njihovi
mediji rade. Kada su ^omskog pre vi{e godina zapitali kako kor-
poracijske elite kontroli{u medije, on je odgovorio: "To je isto kao
da me pitate kako korporacijske elite kontroli{u D`eneral Motors.
One ga ne kontroli{u. One su njegovi vlasnici" (citirano prema
Halimi, 2002: 41-2).1

Medijska koncentracija sama po sebi nije pojava svojstvena
isklju~ivo savremenim dru{tvima, ali je jedna od njenih novih ka-
rakteristika skoro "rodoskrvan odnos izme|u politike i medija."

Politi~ari upotrebljavaju (i zloupotrebljavaju) medije za svoje
politi~ke svrhe. ̂ ini se da je danas nemogu}e ostati na vlasti bez
podr{ke medija. Sa druge strane, vlasnici koriste svoje medije za
promociju i {irenje sopstvenih politi~kih mi{ljenja i iskori{}avaju
politi~are za ostvarivanje svojih (korporativnih) ciljeva. Odgovor
na pitanje ko je vlasnik medija istovremeno nam govori i u ~ijim je
rukama vlast.

Tesne veze izme|u medija, politi~kog i ekonomskog kapitala
(ponekad objedinjene u jednoj jedinoj li~nosti) predstavljaju za-
jedni~ku karakteristiku zemalja ~lanica EU, kao i osamnaest ze-

1 Halimi, Serge. 2002. Novi psi ~uvari. Mediawatch. Maska, Ljubljana.



Medija centar
Beograd

36

malja obuhva}enih studijom o vlasni{tvu medija. To je poku{aj da
se nazna~e neke osnovne crte medijskih tr`i{ta u post-socijali-
sti~kim zemljama jugoisto~ne i centralno-isto~ne Evrope (uklju-
~uju}i i nove ~lanice EU), i da se one postave u kontekst ve}
decenijama duge rasprave o medijskoj koncentraciji u Evropi. Stu-
dija tako|e daje pregled "tranzicije medija," na~ina njihove priva-
tizacije, pravnog okvira i postoje}e situacije na medijskim tr`i{ti-
ma, vlasnika najve}ih medija u ovim zemljama i njihovih zvani~-
nih i nezvani~nih politi~kih veza. [to je jo{ zna~ajnije, ona isti~e
uticaj medijske koncentracije na nezavisnost medija.

Post socijalisti~ke zemlje su se, u transformaciji svojih medij-
skih sistema, upravljale prema "evropskim standardima" koji se
odnose na ograni~avanje koncentracije, za{titu medijskog plura-
lizma, novinarske slobode i nezavisnosti medija, i pri tom koristile
re{enja i modele razvijenih evropskih demokratija. Ali, kakav je, u
stvari, "stav Evrope" o ovim pitanjima? Kakav stav o tome imaju
Evropski parlament (EP), Evropska komisija (EC) i Savet Evrope?
U stvari, ove tri evropske institucije imaju dva razli~ita pristupa.

Ova razlika u mi{ljenjima i interesima Evropskog parlamenta i
Komisije ispoljila se upravo na pitanju medijske koncentracije.
Po~etkom 1995. godine EP je po prvi put izlo`io odre|ene zahte-
ve u vezi sa medijskom koncentracijom. Usledili su nacrti dve
direktive, obimne konsultacije i jedan broj javnih rasprava uz sna-
`no lobiranje medijske industrije. Kona~no je 1997. godine, Ko-
misija morala da prizna da je njena medijska politika do`ivela ne-
uspeh.

U svojoj Rezoluciji o preuzimanju i integraciji medija,2 Evrop-
ski parlament je izri~ito naglasio da je "ograni~avanje koncentra-
cije bitno za sektor medija, ne samo iz ekonomskih razloga ve},
pre svega, kao na~in za obezbe|ivanje razli~itosti informacija i
slobode {tampe". Ovakav stav potvr|en je u jo{ jednoj rezoluciji
iz 1994. godine, u kojoj je EP pozvao Komisiju da sa~ini direktivu
kojom }e regulisati strukturu vlasni{tva i sadr`aj industrije na ni-
vou cele Evrope. EP smatra da je medijski pluralizam "bitan ele-

2 "Resolution on Media Takeovers and Mergers" or c 68/137-138. 15 Fe-
bruary 1990.



Vlasni{tva medija i njihov uticaj na nezavisnost
i pluralizam medija u Srbiji i regionu

37

ment izgradnje Evropske unije u skladu sa zahtevima demokrati-
je (EP, 1994: §N)"3

Po mi{ljenju Evropskog parlamenta ja~anje konkurentnosti
evropskih medija trebalo bi da prati ja~anje ekonomskog i kultur-
nog pluralizma u ovoj oblasti. EP stalno isti~e da bi medijska kon-
centracija mogla da ima negativan efekat na slobodu govora me-
dija, kao i svakog pojedinca. Zato je EP aprila 2004. godine jo{
jednom upozorio Komisiju na ovo pitanje, kada je objavio Izve{taj
o kr{enju slobode izra`avanja i informisanja u EU, a naro~ito u
Italiji.4 Izve{taj u kojem se opisuje nivo medijskog pluralizma u
osam zemalja i posebno nagla{ava dramati~na situacija u Italiji
napisao je Komitet EP za prava i slobode gra|ana, pravosu|e i
unutra{nje poslove. Ovaj dokument je 21. aprila 2004. godine
izazvao ̀ estoku debatu u Evropskom parlamentu, koja je zavr{e-
na tako {to je EP pozvao Komisiju da izradi direktivu o za{titi me-
dijskog pluralizma u Evropi.

Standardi za ovu oblast ve} postoje i nisu karakteristi~ni za
Evropu, ve} su univerzalni. ^lan 10 Evropske konvencije o ljud-
skim pravima garantuje slobodu izra`avanja i informisanja uz od-
govaraju}e po{tovanje principa nezavisnosti medija. Odredbe o
medijskom pluralizmu sadr`ane su i u Protokolu o izmeni Evrop-
ske konvencije o prekograni~noj televiziji. ̂ lan 11, stav 2 Povelje
o temeljnim pravima Evropske unije predvi|a "po{tovanje slobo-
de i pluralizma medija". Preporuka br. R(99) Saveta Evrope i Sa-
veta ministara zemljama ~lanicama o merama za unapre|enje
medijskog pluralizma preporu~uje da "zemlje ~lanice razmotre
mogu}nost dono{enja zakona za spre~avanje i delovanje protiv
koncentracije koja bi mogla da ugrozi medijski pluralizam na na-
cionalnom, regionalnom ili lokalnom nivou."

3 Resolution on the Commission Green Paper "Pluralism and Media Con-
centration in the Internal Market", or c 44/179- 14 February 1994.

4 Report on the risks of violation, in the EU and especially in Italy, of
freedom of expression and information, no. A50230/2004, PE 339.618,
Rapporteur Johanna L. A. Boogerd-Quaak. See http://www.euro-
parl.eu.intx



Medija centar
Beograd

38

Sloboda izra`avanja je osnovno pravo svakog pojedinca, i ni-
je geografski ograni~ena. Ono u podjednakoj meri "pripada" svim
gra|anima EU kao i gra|anima drugih zemalja. Demokratije ne
mo`e biti bez slobode izra`avanja, niti bez slobode medija.

Za{to je onda neophodno da se vlasni{tvo nad medijima re-
guli{e? Za{to moraju postojati neka ograni~enja? Vlasnici medija
su u polo`aju da uti~u na sadr`aj medija, a sama ~injenica da se
oni mogu odlu~iti da taj uticaj upotrebe, opravdava postojanje
odre|enih ograni~enja. Njihovi motivi mogu biti politi~ki, ideolo-
{ki, li~ni ili komercijalni - ishod je isti. Sadr`aj medija diktiraju me-
dijski vlasnici. Serge Halimi se u svojoj knjizi "Les nouveaux chi-
ens de garde," pita da li je mogu}e zamisliti da neko kupi instru-
ment koji mu daje mogu}nost da izvr{i uticaj, a da se on odrekne
mogu}nosti da uti~e na delovanje tog instrumenta (Halimi, 2002:
52). Manji broj vlasnika zna~i manju raznolikost sadr`aja. Predu-
slov za postojanje razli~itih sadr`aja je postojanje razli~itih vlasni-
ka, {to zna~i da samo pluralizam vlasnika garantuje pluralizam
medija. Medijska koncentracija uti~e ne samo na medijski sadr-
`aj ve} i na na~in izve{tavanja. Medije je preplavilo "servilno" (Ha-
limi) i tr`i{tu podre|eno novinarstvo (McManus) u kom interesi
vlasnika i ogla{iva~a imaju prednost nad interesima ~italaca. Ne-
ke vrste medijskog sadr`aja koriste se samo kao paravan za pla-
siranje sponzorisanih tekstova ili za reklamiranje. U tom slu~aju
"cenzura je mnogo efikasnija, jer su interesi vlasnika, nekim ~u-
dom, isti kao i interesi 'informisanja' (Halimi, 2002:13)". Istra`i-
va~ko novinarstvo i istra`iva~ki ~lanci su prava retkost. Novinari
su za medijske vlasnike obi~no nebitne stavke na listi izdataka,
pa modernizaciju medijskog poslovanja obi~no prate otpu{tanja,
smanjenja plata i ra{ireno nepo{tovanje kolektivnih sporazuma.
Nezavisnost i medija i novinara je, u dana{nje vreme, u rukama
medijskih vlasnika, a sledstveno tome i sloboda izra`avanja sva-
kog pojedinca.

Mnogi izve{taji ukazuju na opasnost koju medijska koncen-
tracija predstavlja za pluralizam u medijima, a to je problem koji
je prisutan u svim evropskim zemljama. Onima koji smatraju da
situacija u Zapadnoj Evropi nije tako lo{a kao u post-socijalisti~-



Vlasni{tva medija i njihov uticaj na nezavisnost
i pluralizam medija u Srbiji i regionu

39

kim zemljama mo`e se uputiti jedna zna~ajna poruka: De tefabu-
la narrator (Ova pri~a je o tebi).5

2. Zakonodavstvo - za{tita interesa dr`ave ili
gra|ana

Nakon promena u politi~kim sistemima krajem 1985. i po~et-
kom 1995. godine, post-socijalisti~ke zemlje morale su da usvoje
nove zakone i zamene restriktivne propise o medijima. Jedno od
fundamentalnih pitanja bilo je i kako utvrditi ko su vlasnici medij-
skih ku}a koje su ranije bile u svojini dr`ave ili politi~kih partija.
Dr`ava i politi~ke partije nikada nisu bili vlasnici medija u pravom
smislu te re~i, jer njihovo vlasni{tvo nikada nije motivisala zarada.
Dr`ava nije bila zainteresovana za dobit, ve} isklju~ivo za kontro-
lu medijskog sadr`aja. U skladu sa tim ciljem, kori{}enje svojin-
skih prava svelo se na prisvajanje prava na pristup informacija-
ma. Prema tome, medijska tr`i{ta u ovim zemljama nisu bila tr`i-
{ta u smislu u kom su nam poznata na drugim mestima. Zakone
tr`i{ta diktirala je i kontrolisala dr`ava, a instrumenti koje je kori-
stila kretali su se od odre|ivanja cene roto papira i novina do
utvr|ivanja uslova za distribuciju i monopola na izdavanje dozvo-
la emiterima. Podaci o tira`u ili o broju radio i televizijskih prijem-
nika imaju samo statisti~ku vrednost i shvatani su kao dokaz o
dostupnosti medija (makar i samo deklarativno).

Me|utim, iako dr`ava nije bila zainteresovana za komercijalnu
dobit, centar njenog interesovanja bila je politi~ka dobit, odno-
sno uticaj. U najve}em broju ovih zemalja, privatnim licima uglav-
nom nije bilo dozvoljeno da osnivaju medije (a u najve}em broju
slu~ajeva dobijanje dozvole za osnivanje novina podlegalo je ve-

5 Ovde parafraziramo re~enicu Karla Marksa u predgovoru prvom ne-
ma~kom izdanju Kapitala: "Ako, me|utim, ~italac u nema~koj samo
slegne ramenima na uslove u kojima se nalaze industrijski i poljopri-
vredni radnici u Engleskoj, ili se uz optimisti~ki pristup ute{i mi{lju
da situacija u Nema~koj nije ni blizu tako lo{a; moram mu jedno-
stavno re}i, 'De te fabula narratur!"'



Medija centar
Beograd

40

oma strogim uslovima); imenovanje urednika bio je mehanizam
za obezbe|ivanje politi~ke lojalnosti, dok su dr`avne radio i tele-
vizijske stanice imale ~vrst monopol u oblasti elektronskih medi-
ja. Ovoj listi prepreka trebalo bi dodati ograni~enja u pogledu
slobode izra`avanja (u stvari, dr`ava je imala monopol na javno
izra`avanje) koja su primenjivana uz pomo} zvani~nog i nezva-
ni~nog uplitanja u novinarski posao. U praksi je ova cenzura spro-
vo|ena kroz slo`eni sistem mera u rasponu od "zakonske zabra-
ne 'neprijateljske propagande' i {irenja 'uznemiravaju}ih vesti' do
ideolo{kih pretnji i psiholo{kog pritiska na novinare, javne li~nosti
i sl."6

O~ekivalo se da }e promene u politi~kom sistemu dovesti do
brzih promena u medijskom zakonodavstvu, ali se to u stvarnosti
nije dogodilo. Pokazalo se da je usvajanje novih medijskih zako-
na dug proces i, {to je jo{ zna~ajnije, da zakonodavci nisu imali
ni predstavu o tome na koji bi na~in trebalo urediti ovu oblast. To
se jednim delom mo`e pripisati istorijskim ~iniocima kao {to su
dugogodi{nja praksa restriktivnog zakonodavstva u kom su svi
organizacioni aspekti i sadr`aji medija bili kontrolisani, i uloga
koju su mediji (kao predstavnici civilnog dru{tva) odigrali u poli-
ti~kim promena. U stvari, period u kom javni interes nije bio u
sukobu sa interesom javnosti bio je vrlo kratak. Zbog toga je u
najve}em broju ovih zemalja preovla|ivalo mi{ljenje da slobodu
izra`avanja ne bi trebalo ograni~avati restriktivnim medijskim za-
konima. Javne rasprave bile su zasnovane na pretpostavci da
medijsko zakonodavstvo uop{te nije neophodno, odnosno da bi
trebalo dopustiti samoregulaciju medija na ideolo{ki i politi~ki "ne-
utralnom" tr`i{tu (kako je u to vreme sagledavano medijsko tr`i-
{te). Prema tome, ve}ina ovih zemalja intervenisala je u medij-

6 Na primer, jugoslovenski zakon o javnom informisanju iz 1985. godine
zabranjivao je {irenje "neistinitih" vesti pri ~emu je dr`ava (preko svojih
institucija) imala monopol u "arbitra`i" odnosno odlu~ivanju o tome
koje su informacije objavljene u medijima istina, a koje ne. Rastko
Mo~nik, 1984, "V boju za svobodo javne besede  danes" u predgo-
voru Marx, Karl and Engels Friedrich, Cenzura in svoboda tiska, Lju-
bljana. KRT, str.. 7 25.



Vlasni{tva medija i njihov uticaj na nezavisnost
i pluralizam medija u Srbiji i regionu

41

skoj sferi samo kada bi se ispoljio uticaj snaga na tr`i{tu. Na`a-
lost, te intervencije dolazile su previ{e kasno.

Oscilacije izme|u dve krajnosti, odnosno stroge regulacije i
deregulacije (liberalizacije), najbolje pokazuju uzastopne izmene
i dopune postoje}ih zakona. Na primer, bugarski zakon iz 1998.
godine izmenjen je i dopunjen devet puta - dva puta tokom 1999,
jednom 2001, tri puta 2002, i jednom 2003. godine. Ove interven-
cije jasno su pokazale `elju dr`ave da (ponovo) uspostavi kon-
trolu nad medijima. Hrvatska je u protekloj deceniji jedanaest pu-
ta donosila amandmane na svoje medijske zakone, s tim {to je
zakon kojim se reguli{e rad elektronskih medija u javnoj slu`bi
izmenjen i dopunjen osam puta. Aktuelni generalni direktor hrvat-
skog javnog radiodifuznog servisa, Hrvatske Radio Televizije (HRT),
u toku svog mandata do`iveo je tri izmene zakona. Neke od njih
su dovele su do radikalne promene sastava Saveta HRT, najvi{eg
upravnog i kontrolnog organa - prvo su njegove ~lanove imeno-
vali politi~ki organi, pa onda razna gra|anska udru`enja (kao pred-
stavnici javnog interesa), da bi na kraju sastav saveta odra`avao
kompromis politi~kih interesa zastupljenih u hrvatskom parlamen-
tu. Sa druge strane, u Estoniji su napravljena ~etiri predloga za-
kona o medijima, ali nijedan nije donet. Ti zakonski predlozi izra-
|eni su na osnovu razli~itih ciljeva - neki su poku{ali da defini{u
{ta bi mediji trebalo da rade, drugi su odre|ivali zahteve u pogle-
du objektivnosti i predstavljanja interesa raznih socijalnih grupa.
Iako su mediji u Estoniji (posredno) regulisani uz pomo} deset
razli~itih zakona, jedini koji se direktno odnosi na medijski sektor
je Zakon o radiodifuziji iz 1994. godine. Ali, Zakon o radiodifuziji
je donet dve godine po osnivanju najve}eg broja postoje}ih elek-
tronskih medija, pa je, kao i najve}i broj medijskih zakona u dru-
gim zemljama pretrpeo vi{e izmena i dopuna. Predlog zakona
koji je sa~inilo Ministarstvo kulture Estonije 1995. godine, kojim je
predlo`en sistem regulisanja, odnosno izdavanja dozvola za no-
ve publikacije u vlasni{tvu stranaca, predstavlja jedan primer ne-
uspelog poku{aja uvo|enja medijskih zakona. Protivljenje medij-
ske zajednice bilo je tako sna`no da predlog zakona nije uop{te
ni dospeo do parlamenta.



Medija centar
Beograd

42

U Moldaviji je 1994. godine donet Zakon o {tampi, koji je do
sada osam puta menjan. Najve}i broj ovih promena odnosi se na
ure|ivanje svojinskih odnosa. Moldavski zakoni o {tampi i audio-
vizuelnim medijima ne govore o vlasnicima, ve} o osniva~ima i
ko-osniva~ima medija, {to zna~i da se ne bave konceptom vla-
sni{tva i medijske koncentracije. Od ukupno sedamnaest amand-
mana samo se jedan neposredno odnosi na pitanje vlasni{tva i
zabranu ukr{tanja vlasni{tva u oblasti telekomunikacija i elektron-
skih medija. Ovaj ~lan je kasnije stavljen van snage odlukom Ustav-
nog suda uz obja{njenje da ograni~ava slobodu izra`avanja. Po-
glavlje 12 Zakona o {tampi pod naslovom "Finansiranje" bilo je
izmenjeno ~etiri puta (1995, 1998, 1999 i 2001. godine). Prvim
amandmanom (1995), {tampanim medijima je dopu{teno da pri-
maju pomo} stranih pravnih i fizi~kih lica. Me|utim, amandma-
nom iz 2001. godine zabranjeno je vladama stranih zemalja da
poma`u moldavske medije izuzev u slu~ajevima kada je ta po-
mo} regulisana dopunskim ugovorima. Ovu zakonsku inicijativu
predlo`ila je nova parlamentarna ve}ina. Zakon o audiovizuelnim
medijima (donet 1995. godine) izmenjen je sedam puta. Najzna-
~ajniji amandmani uneti su 1999. godine, i u njima se navodi da
65 posto svih radio i televizijskih programa mora biti na zvani~-
nom jeziku dr`ave.

Moglo bi se re}i da u mnogo slu~ajeva ovako ~este izmene i
dopune medijskih zakona nisu ra|ene s jasnom predstavom o
implikacijama ovih promena. Ali neke od promena bile su rezultat
nedostatka politi~ke volje za primenu postoje}ih zakona, {to je
samo ote`alo napore da se stvore povoljni uslovi za efikasno funk-
cionisanje institucija odgovornih za sprovo|enje zakona. Govo-
re}i o te{ko}ama kroz koje su pro{le ove zemlje, ne bi trebalo da
zanemarimo ~injenicu da one nisu bile spremne za nove uslove
stvorene promenama u politi~koj sferi {to je stvorilo dodatne pro-
bleme. Neke od zemalja prihvatile su uveravanja da medijski za-
koni uop{te nisu ni potrebni, dok su u drugim, medijski zakoni
ispali kao me{avina odredbi i re{enja primenjenih u "sli~nim" evrop-
skim zemljama. Ni razne evropske institucije nisu bile ni{ta bolje
pripremljene za ovu situaciju. Za njih su post-socijalisti~ke zemlje
~inile jednoobrazan "isto~ni sistem." Me|utim, iako je ta~no da je



Vlasni{tva medija i njihov uticaj na nezavisnost
i pluralizam medija u Srbiji i regionu

43

ve}ina ovih zemalja imala komunisti~ku ili socijalisti~ku pro{lost,
njihovi dru{tveni sistemi bili su radikalno druga~iji u praksi, kao
uostalom i njihovi pravni i medijski sistemi, i u krajnjoj liniji njihove
vlade i tempo medijske demokratizacija. Zato su modeli zakona
nu|eni ovim zemljama koje su tra`ile "pomo}" u dono{enju novih
medijskih propisa ~esto bili neadekvatni. To su u stvari bili poku-
{aji da se u post-socijalisti~ke zemlje presade razna pojedina~na
re{enja (ili kompletni medijski zakoni) primenjena u zemljama ~la-
nicama EU. Ali ti zakonski predlozi nisu odgovarali, i {to je jo{
zna~ajnije nisu bili prilago|eni potrebama ovih zemalja. Albanija
je tipi~an primer ovakvog neodgovaraju}eg re{enja, odnosno slu-
~aja da model koji odli~no funkcioni{e u izvornoj zemlji izaziva
te{ko}e u zemlji u koju je prenet. Albanski zakon o {tampi donet
1993. godine izra|en je uz pomo} nema~ke fondacije Fridrih Ebert.
On se zasniva na preporukama nezavisnih eksperata i koncipiran
je po ugledu na zakon jedne od nema~kih dr`ava. Me|utim, kre-
atori ovog zakona nisu uzeli u obzir istorijski razvoj i specifi~ne
karakteristike albanskog dru{tva, odnosno njen rudimentaran me-
dijski sistem koji je u pro{losti bio pod potpunom kontrolom dr`a-
ve. Rezultat je bio zakon koji je medijska zajednica (isklju~ena iz
procesa njegove izrade) ocenila kao restriktivan. Zakon je zame-
njen novim donetim 1997. godine, u kojem je bila samo jedna
op{ta odredba: "[tampani mediji su slobodni. Sloboda medija
za{ti}ena je zakonom". U svetlu ovakvih okolnosti nije te{ko shvatiti
re~i albanskog pesnika i poslanika Preca Zogaja, koji je zaklju~io
da su albanski mediji u situaciji u kojoj postoji "sloboda {tampe,
ali su mediji neslobodni" (Indexmedia, 2002 (i):39).

Nasuprot {tampanim medijima koji su skoro u potpunosti pre-
pu{teni delovanju snaga na tr`i{tu, sektor elektronskih medija i
dalje je ostao pod uticajem dr`ave. Najve}i broj analiziranih ze-
malja uveo je posebne organe koji su odgovorni za raspodelu
dozvola za emitovanje na osnovu javnog interesa, i za nadzor
nad radom radio i televizijskih stanica, odnosno njihovog pridr`a-
vanja odgovaraju}ih zakona. Problem je u tome {to su u mnogim
zemljama, ovi organi uvedeni prekasno, tek po{to je dr`ava ve}
donela mnoge zna~ajne odluke. Na primer, sve do 2000. godine,
kada je uspostavljena Litvanska komisija za radio i televiziju, javni



Medija centar
Beograd

44

radiodifuzni sektor u Litvaniji bio je strogo regulisan, za razliku od
privatnog/komercijalnog sektora na koji se nije primenjivao prak-
ti~no nijedan propis. Do osnivanja Komisije najve}i broj radio i
televizijskih stanica radio je na osnovu potvrda o osnivanju koje,
me|utim, nisu regulisale njihovu osnovnu aktivnost - emitovanje
radio i televizijskih programa. U Sloveniji je, od 1990. godine do
usvajanja Zakona o masovnim medijima 1994. godine, nacional-
ni organ za radiodifuzne frekvencije (Biro za telekomunikacije)
dodeljivao dozvole za emitovanje iako za to nije bilo pravnog osno-
va. Izdavanje dozvola zapo~elo je 1993. godine pod pla{tom de-
mokratizacije i pod pritiskom javnosti, a najve}i broj dozvola dat
je komercijalnim emiterima. Sve zna~ajne dozvole, odnosno, one
koje pokrivaju najve}i deo zemlje, raspodeljene su pre dono{e-
nja Zakona o masovnim medijima. Prema tome, novoosnovani
nadzorni organ, Radiodifuzni savet, koji je u skladu sa ovim zako-
nom odgovoran za raspodelu dozvola, nasledio je ispra`njeni fond
frekvencija, haoti~nu situaciju u pogledu vlasni{tva i neva`e}e (ili
nepostoje}e) programske koncepte koji su slu`ili kao osnova za
dodelu dozvola za emitovanje.

O~igledno je da ove formalno nezavisne institucije sa {irokim
ovla{}enjima, od davanja dozvola do dono{enja odluka o nadzo-
ru nad radom emitera, nailaze na brojne probleme u svom radu.
Na~in imenovanja njihovih ~lanova - jedan od osnovnih kriteriju-
ma za ocenu nezavisnosti takvih institucija - predstavlja samo jedno
od brojnih kontroverznih pitanja. U Albaniji, gde izbor ovog sed-
mo~lanog tela potvr|uje parlament - jednog ~lana predla`e {ef
dr`ave, a {est politi~ke stranke (i vladaju}a i opozicione). U Bu-
garskoj, ~lanove Medijskog saveta imenuju parlamentarne stran-
ke i predsednik. U Sloveniji sedmo~lani savet biraju gra|anske
institucije (univerzitet, novinarska udru`enja, kulturne i trgovinske
komore), a njihov izbor odobrava parlament. U Srbiji je sprovo-
|enje Zakona o radiodifuziji (donetog 2002. godine) odlo`eno
zbog izbora ~lanova Radiodifuzne agencije. U stvari, prilikom ime-
novanja dva ~lana, prethodni saziv srpskog parlamenta - glav-
nog zakonodavnog tela - prekr{io je odredbe zakona koji je sam
usvojio. Regulatorni organi koje imenuju politi~ki akteri prvenstve-
no su odgovorni politi~arima, pa tek onda javnosti ~ije bi interese



Vlasni{tva medija i njihov uticaj na nezavisnost
i pluralizam medija u Srbiji i regionu

45

trebalo da zastupaju. Njihova nezavisnost mo`e se ograni~iti na
vi{e na~ina: smanjenjem sredstava (Hrvatska, Slovenija), nepri-
hvatanjem njihovih godi{njih izve{taja (Albanija, Poljska), ili ome-
tanjem primene nadzora javnosti (nedostatak osoblja).

3. Privatizacija medija

Jedno od osnovnih pitanja koje se odnosi na promene u me-
dijskim sistemima je utvr|ivanje vlasnika postoje}ih medijskih ku-
}a. Vlasnici medija (radio i televizijskih sistema) bili su dr`ava,
politi~ke stranke i udru`enja, ili, u slu~aju biv{e Jugoslavije, dru-
{tvo. Iako je u principu postojala politi~ka odluka da se mediji
prepuste snagama na tr`i{tu, takav "konsenzus" nije postojao u
pogledu na~ina privatizacije. U najve}em broju ovih zemalja pri-
vatizacija je zapo~ela spontano, da bi bila regulisana tek u kasni-
joj fazi. Na kraju su mediji ili prodati ili su zavr{ili u rukama dr`ave
ili raznih dr`avnih fondova. Drugim re~ima, u zemljama u kojima
su mediji bili u dru{tvenoj svojini, mediji pod kontrolom dr`ave
transformisani su u medije u vlasni{tvu dr`ave. Na primer, u ^e-
{koj Republici je ve}ina medijskih kompanija privatizovana u pe-
riodu spontane privatizacije (1990 to 1992), a ostatak u periodu
privatizacije pod kontrolom dr`ave (1992-1994). Tako 1993. godi-
ne nijedna medijska kompanija u ^e{koj Republici nije bila u ru-
kama dr`ave. ^e{ka je istovremeno i prva zemlja u srednjoj i is-
to~noj Evropi koja je privatnom vlasniku dala dozvolu za kori{}e-
nje nacionalne frekvencije (TV Nova, 1993. godine). Novim vla-
snicima medija koji su to postali u periodu spontane privatizacije
bili su preko potrebni strate{ki partneri koji bi ulo`ili sredstva u
njihov razvoj, jer oni nisu imali sopstvenog kapitala. Novinari i
biv{i zaposleni u medijskim kompanijama koji su u tom periodu
dobili akcije u medijima, prodali su svoj udeo ~im je tr`i{na vred-
nost njihovih akcija porasla.. Na primer, u Estoniji je proces priva-
tizacije medija pod dr`avnom kontrolom trajao oko pet godina
(1991 to 1996), a 1997. godine, dr`ava je u svom vlasni{tvu imala
samo nekoliko {tampanih medija namenjenih posebnoj ~itala~-
koj publici. Po~etak privatizacije delimi~no je izazvala neaktivnost



Medija centar
Beograd

46

dr`ave. Onog trenutka kada dr`ava vi{e nije mogla da medijima
obezbe|uje ono {to im je bilo neophodno za proizvodnju (npr.
roto papir), medijske kompanije su osnovale sopstvena odeljenja
sa zadatkom da ostvaruju prihod od reklama i na taj na~in obez-
be|uju novac za kupovinu osnovnih sirovina na sivom tr`i{tu. Pri-
rodno je da su ovi mediji sa privatnom upravom `eleli da budu i
formalno privatizovani. Ali dr`ava, bez obzira na to {to nije izvr{a-
vala svoje odgovornosti prema medijima, nije ̀ elela da se potpu-
no odrekne mogu}nosti da na njih uti~e, pa je pritisak na novina-
re nastavljen. Me|u novinarima je vladalo mi{ljenje da bi, u cilju
za{tite slobode izra`avanja i osiguranja nezavisnosti medija, bilo
najbolje da se mediji prodaju njihovim redakcijama. To je na pri-
mer bio slu~aj sa novinama Pastimes, koje su se kasnije razvile u
najve}u medijsku kompaniju u Estoniji pod imenom Eesti Media.
Za razliku od nacionalnih, lokalni i regionalni dnevnici u Estoniji
do`iveli su potpuno druga~iju sudbinu. Najve}i broj njih jedno-
stavno je "predat" na upravu lokalnim vladama. Njihovu privatiza-
ciju (izvr{enu do kraja 1996. godine) pratio je niz konflikata. Lo-
kalni politi~ari otvoreno su se me{ali u rad novinara.. Neki od njih
su oti{li ~ak toliko daleko da su za glavne i odgovorne urednike
imenovali lokalne politi~are. Krajnji rezultat privatizacije lokalnih
novina bila je njihova rasprodaja uglavnom velikim stranim medij-
skim kompanijama.

Proces privatizacije u Letoniji bio je isto tako spontan u po~et-
noj fazi i dr`ava ga je tek kasnije regulisala. Spontana privatizaci-
ja otvorila je pitanje odlu~ivanja o formalnim pravima vlasni{tva.
"Nova dr`ava" je preuzela svu svojinu "prethodne dr`ave" (uklju-
~uju}i i dr`avne medije), ali je pitanje svojine biv{e komunisti~ke
partije i sa njom vezanih organizacija ostalo otvoreno. Privatizaci-
ja medija koji su ranije bili u vlasni{tvu komunisti~ke partije zapo-
~ela je i okon~ana je i pre nego {to je dr`ava odlu~ila kome ti
mediji zaista pripadaju. Druga runda privatizacije zapo~ela je 1992.
godine, usvajanjem Zakona o privatizaciji. Letonski dnevnik Die-
na privatizovan je u skladu sa ovim zakonom. Tek {est godina
kasnije, 1998. godine, dr`ava je krenula u privatizaciju najve}e
{tamparije u zemlji, a koncentracija je nastavljena, upravo u obla-



Vlasni{tva medija i njihov uticaj na nezavisnost
i pluralizam medija u Srbiji i regionu

47

sti distribucije {tampe, bez obzira na to {to dr`avni monopol nika-
da nije bio u pravom smislu re~i eliminisan.

U Litvaniji je privatizacija {tampanih medija zapo~ela 1995.
godine kada je vlada diskretno odlu~ila da prestane da se upli}e
u rad medija. Najve}i broj medijskih ku}a je privatizovan a vlasni-
ci su postali novinari i zaposleni. Nekoliko godina kasnije, kada je
njihova cena porasla, najve}i broj novih vlasnika prodao je svoje
akcije velikim izdava~kim kompanijama ili stranim investitorima.

U Ma|arskoj se privatizacija odvijala po sli~nom obrascu, pa
je posle perioda spontane privatizacije usledio period privatizaci-
je zasnovane na novim zakonima. Me|utim, kasnije se pokazalo
da je u spontanoj privatizaciji, za koju je ~esto govoreno da je bila
"skandalozna", bilo manje nepravilnosti nego u privatizaciji oba-
vljenoj pod kontrolom dr`ave; najve}i skandali pratili su privatiza-
ciju najve}ih nacionalnih medija izvr{enu po zakonu.

Za razliku od ve}ine drugih post-socijalisti~kih zemalja Polj-
ska je od samog po~etka primenjivala model privatizacije pod
kontrolom dr`ave. Privatizacija najve}e poljske izdava~ke kom-
panije RSW (Radni~ke izdava~ke zadruge "Press-Book-Ruch") koja
je tokom 40 godina dominirala tr`i{tem {tampanih medija u Polj-
skoj, mo`e se uzeti kao model privatizacije {tampanih medija u
toj zemlji. Krajem 1985. godine, RSW je bila jedna od najve}ih
medijskih kompanija u Centralnoj Evropi. Pravni okvir za privati-
zaciju RSW utvr|en je Zakonom o likvidaciji Radni~ke izdava~ke
zadruge "Prasa-Ksi  zka-Ruch" iz 1991. godine. Proces privatiza-
cije sprovela je komisija za likvidaciju koju je imenovao premijer.
Komisija je pri tom imala na umu tri osnovne strategije: "prenos
novina i ~asopisa zadrugama zaposlenih ({to je zahtevalo odo-
brenje vi{e od polovine zaposlenih od kojih je tra`eno da u otkup
ulo`e tri mese~ne plate), prodaju novina privatnim vlasnicima, i
vra}anje onoga {to preostane pod kontrolu dr`avne blagajne."7

Na po~etku svog rada komisija je kontrolisala privatizaciju 178
novina i periodi~nih izdanja, od kojih je 71 publikacija prodata
redakcijama (uklju~uju}i i dva vode}a nedeljnika), 104 publikaci-
je prodate su privatnim vlasnicima, a tri su vra}ene pod kontrolu

7 Vidi Beata Klimldewicz u ovoj knjizi.



Medija centar
Beograd

48

dr`avnog trezora. Komisija je 2000. godine podnela svoj zavr{ni
izve{taj (koji je usvojilo ministarstvo finansija) i zvani~no okon~a-
la svoj rad. Ispostavilo se da je osnovni rezultat ovog procesa bila
demonta`a ovog medijskog giganta, ali glavni cilj - obezbe|iva-
nje medijskog pluralizma - nije ostvaren.

[to se ti~e Slova~ke, tu se ne mo`e govoriti o specifi~nom
modelu privatizacije. Svi {tampani mediji morali su da se izbore
sa jakim interesima vlade, i na po~etku privatizacije a i kasnije, u
vezi sa pristupom distribucionim mre`ama i {tamparijama. Najve-
}a distributivna mre`a, koja je imala monopol na tr`i{tu bila je
privatizovana 1998. godine ({est meseci pre izbora), a kupili su je
pojedinci bliski vladaju}oj partiji.

U Albaniji nije bilo nikakve privatizacije u medijskom sektoru,
tako da se me|u sada{njim vlasnicima medija ne mogu na}i no-
vinari, urednici ili nekada{nji zaposleni. Zerri i Popullit, najve}i
partijski dnevnik u prethodnom sistemu, sada je u vlasni{tvu So-
cijalisti~ke partije. Albanski Direktorat za konkurenciju u privredi,
zadu`en za kontrolu cena {tampe, ne mo`e da vr{i takvu kontro-
lu nad partijskim novinama i ~asopisima jer su oni izuzeti od pri-
mene Zakona o konkurenciji.

U Bosni i Hercegovini privatizacija se, na po~etku, odvijala ne-
kontrolisano, i jo{ uvek je utoku. Lokalni i kantonski organi vlasti
jo{ uvek imaju udeo u medijima i ~esto ga koriste da vr{e pritisak
na novinare.

Prema zvani~nim podacima hrvatska vlada je 2003. godine
bila najve}i medijski vlasnik, iako je privatizacija medija u Hrvat-
skoj zapo~ela ve} krajem 1985. godine. Vlada je jo{ uvek vlasnik
83 medijske kompanije, me|u kojima su i dva dnevna lista, vi{e
desetina lokalnih i regionalnih publikacija, novinska agencija, {tam-
parija, javna radiodifuzna kompanija Hrvatska Radio Televizija, i
javna kompanija Transmitters.

4. Medijska tr`i{ta

Pore|enje medijskih tr`i{ta u post-socijalisti~kim zemljama ne
odnosi se samo na njihovu razli~itu veli~inu, ve} prvenstveno na



Vlasni{tva medija i njihov uticaj na nezavisnost
i pluralizam medija u Srbiji i regionu

49

njihove u osnovi druga~ije uslove za rad medija. U nekim zemlja-
ma, podaci o poslovanju medija nisu transparentni - ne postoji
centralni registar kompanija, podaci o vlasni~kom udelu koje do-
stavljaju mediji nisu provereni, ili nema informacija o tira`u, bez
obzira na zakonsku obavezu da se one objavljuju (u nekim ze-
mljama se podaci o tira`u tretiraju kao poslovna tajna), ili pak ne
postoje nezavisne analize ~itanosti ili gledanosti medija.

Bez obzira na ove razlike mogu se videti i neke zajedni~ke
karakteristike. Ova tr`i{ta su uglavnom mala i usitnjena, s velikim
brojem medija, pre svega elektronskih, ili sa paralelnim tr`i{tima
podeljenim po jezi~koj liniji. Jo{ jedna zajedni~ka karakteristika
ovih tr`i{ta jeste postojanje tesnih veza izme|u najve}ih i najuti-
cajnijih medija, sa jedne strane, i lokalnih vlasnika kapitala i poli-
ti~kih stranaka sa druge. Ta ~injenica isti~e potrebu da podaci o
vlasni{tvu budu transparentni. Slobodan pristup podacima o vla-
sni{tvu nad medijima i poslovnim i politi~kim vezama vlasnika omo-
gu}ava gra|anima da formiraju mi{ljenje o ure|iva~koj politici
odre|enih medija. Na`alost, podaci o udelu u vlasni{tvu ne go-
vore o drugim mogu}im oblicima korporativnih veza izme|u kom-
panija koje nisu zvani~no povezane ili integrisane, iako upravo te
nezvani~ne veze (one koje nisu upisane ni u jedan registar) mo-
gu da uka`u na sukob interesa ili, posredno, ure|iva~ku zavi-
snost.

Lokalna medijska tr`i{ta u ovim zemljama imaju i jedan sa-
svim specifi~an problem. Ona ose}aju najozbiljnije posledice me-
dijske koncentracije i uzajamnog dejstva ekonomske, politi~ke i
medijske mo}i skoncentrisane u rukama jednog vlasnika. Lokal-
na medijska tr`i{ta su posebno osetljiva na razne vrste spoljnih
pritisaka. Zahvaljuju}i ograni~enom potencijalu za reklamiranje
(a lokalni ogla{iva~i su tako|e i lokalni preduzima~i i politi~ari) i
zavisnosti od prihoda koji se ostvaruje na taj na~in, novinari koji
rade za lokalne medije su, vi{e od drugih, izlo`eni sna`nim priti-
scima.

^esto se na privatne medije ne gleda kao na poslovne podu-
hvate ve} isklju~ivo kao na instrumente za ostvarivanje ekonom-
ske i politi~ke mo}i. Na primer, {tampane medije u Makedoniji ne
pokre}u zakoni tr`i{ta. Ogla{iva~i ne kupuju prostor za reklami-



Medija centar
Beograd

50

ranje na osnovu podataka o tira`u ili dometu, ve} na osnovu od-
nosa medija sa uticajnim politi~kim i poslovnim krugovima u ze-
mlji. One kompanije ~iji predsednici ili izvr{ni direktori imaju te-
sne veze sa krugovima vlade ili politi~kih partija, daju svoje ogla-
se u medijima koji podr`avaju politiku vlade. Takvo reklamiranje
zbog prijateljstva s politikom ve{ta~ki odr`ava u `ivotu neke pu-
blikacije koje ina~e ne bi mogle da opstanu na tr`i{tu.

Zbog toga se ~esto doga|a da je spoj medijskog, ekonom-
skog i politi~kog kapitala oli~en u samo jednom vlasniku. Jedan
od najmo}nijih poslovnih ljudi u Makedoniji je Ljubisav Ivanov,
vlasnik TV Sitel. Vlasnik TV stanice je zvani~no RIK SILEKS, akci-
onarsko dru{tvo u kome je Ivanov ve}inski vlasnik, predsednik i
generalni direktor. Ista akcionarska kompanija je osniva~ jedana-
est drugih kompanija koje rade u raznim oblastima privrede od
rudarstva, industrije i poljoprivrede do trgovine i finansija. ̂ injeni-
ca da je biv{i makedonski ministar finansija vlasnik najve}e lokal-
ne televizijske stanice - Kanals, tako|e govori o tesnim vezama
izme|u politike i medija.

Suvlasnik i predsednik letonske radio stanice SWH, kritikova-
ne zbog otvorene podr{ke liberalnoj stranci Litvanski put tokom
izborne kampanje, tvrdi da on na svojoj radio stanici "mo`e da
radi {ta ho}e," samo ako mu to ne otera slu{aoce.8 Strani vlasnici
koji kupuju akcije u post-socijalisti~kim zemljama sasvim su sve-
sni zna~aja lokalne politi~ke "podr{ke". Martin Pompadur iz Mar-
dokove News Corporation je u izjavi koju je (6. februara 2000.
godine) dao bugarskom nedeljniku Capital, rekao: "Ne mogu ni
da zamislim da bismo mi ulagali u novine. Mi smo vlasnici novin-
skih ku}a u Australiji i Velikoj Britaniji, i dnevnih novina u SAD, ali
se ne bi dobro ose}ali u tom poslu izvan engleskog govornog
podru~ja. U mnogim zemljama novine imaju politi~ke veze, a mi
smo uvek insistirali na stopostotnoj nezavisnosti."9

8 Ilze Nagla, Anita Kehre, intervju sa Zigmars-om Liepins-om.
9 Ovo je o~igledno zvani~no stanovi{te Korporacije o izdavanju novina u

zemljama centralne i isto~ne Evrope. Sli~na izjava Martina Pompa-
dura mo`e se prona}i u izve{taju Evropske novinarske organizacije:
European Journalists' Association, Eastern Empires Foreign Owner-



Vlasni{tva medija i njihov uticaj na nezavisnost
i pluralizam medija u Srbiji i regionu

51

Bodo Hombah, glavni izvr{ni funkcioner nema~kog medijskog
koncerna WAZ, rekao je makedonskom nedeljniku Dnevnik (1.
novembra 2003. godine), da je WAZ osigurao nezavisnost ured-
nika i novinara koji rade za njegove novine. "Situacija u medijima
jugoisto~ne Evrope je prili~no te{ka, ali gde god se mi nalazimo,
mediji su stabilni. Mi novinarima ~uvamo le|a tako da mogu da
se koncentri{u na svoj posao.." WAZ je za ~lana upravnog odbo-
ra sva tri makedonska lista ~iji je vlasnik imenovao Sr|ana Keri-
ma, biv{eg diplomatu i ministra za spoljne poslove u koalicionoj
vladi VMRO-DPMNE i Liberalna stranke.

@eljko Mitrovi}, vlasnik Televizije Pink, najpopularnije regionalne
televizijske stanice u biv{oj Jugoslaviji bio je poslanik u nekada-
{njem saveznom Parlamentu sa liste stranke Mirjane Markovi}
(supruge Slobodana Milo{evi}a). On je svoje anga`ovanje u po-
litici opisao kao pragmati~an poslovni potez. Po njegovim re~i-
ma, on nikada nije bio zainteresovan za politi~ku ulogu, ali ju je
ipak prihvatio iz poslovnih razloga - da bi za{titio svoj posao.10

Me|u najve}im vlasnicima albanske TV Koha su i ministar za
poljoprivredu i gradona~elnik jednog zna~ajnog albanskog gra-
da. Ve}ina "lokalnih/doma}ih" vlasnika medija ima i druge poslo-
ve, koje koristi za podr{ku svojim medijima. Prema tome, za ove
kompanije prihod od reklamiranja nema naro~it zna~aj. Najve}a
pogodnost svojine nad medijima je to {to ona omogu}ava vr{e-
nje politi~koj uticaja. Medijska mo} je politi~ka mo} pa su mediji
za svoje vlasnike prvenstveno poluga politi~kog uticaja.

Neki vlasnici kupuju medije da bi osigurali podr{ku drugim
svojim poslovima. Na Kosovu je, na primer, Ekrem Luka vlasnik
najpopularnije radio stanice Dukagjini, TV Dukagjini, Izdava~ke
ku}e Dukagjini i {tamparije Dukagjini, kao i ko{arka{kog tima,
fabrike duvana, gra|evinske firme i osiguravaju}e kompanije.

U Bosni i Hercegovini glavni izvor prihoda medijskih kompani-
ja jo{ uvek su subvencije i donacije, a ne prihodi od distribucije i

ship in Central and Eastern Media:Ownership, Policy Issues and Stra-
tegies (2003: 7): "Nismo zainteresovani - bavljenje novinama na ne-
kim evropskim tr`i{tima je previ{e politizovano.."

10 Dragan \okovi}, intervju sa @eljkom Mitrovi}em, decembar 2003.



Medija centar
Beograd

52

reklamiranja. Samo ameri~ka vlada je od 1996. godine obezbedi-
la oko 34 miliona dolara za podr{ku nezavisnim elektronskim i
{tampanim medijima. Ako se tome dodaju donacije Evropske ko-
misije i raznih NVO (npr. Fonda za otvoreno dru{tvo), postaje o~i-
gledno da je prividni medijski pluralizam, iako uglavnom spoljne
prirode, prete`no baziran na raznim oblicima pomo}i. "Ali, pitanje
je koliko bi medija moglo da opstane bez ove pomo}i. Jedna
posledica njihove zavisnosti od donacija ogleda se u njihovoj spe-
cifi~noj politi~koj zavisnosti od institucija ili zemalja koje ta sred-
stva obezbe|uju. Iskustvo pokazuje da su u slu~aju najve}eg broja
sponzorisanih medija, njihovi osniva~i politi~ke stranke, i da one
zato ne ostvaruju komercijalan uspeh."11

Moldavski zakon o sponzorstvu i filantropiji ne pravi razliku
izme|u medija i drugih korisnika sponzorstva. U~e{}e sponzor-
skih sredstava u nekim medijima dosti`e i tre}inu njihovih ukup-
nih prihoda. Ali sponzori medija, iako verovatno o~ekuju odre|e-
ne usluge u zamenu za svoju pomo}, i dalje ostaju skriveni. Po
definiciji, sponzorstvo podrazumeva direktno ili indirektno finan-
siranje medija u cilju promocije sponzorovog imena, za{titnog
znaka ili imid`a. A medijska ku}a koja ima sponzora ali odbija da
javno otkrije njegovo ime, ili nazna~i sadr`aj koji se sponzori{e,
ne mo`e pretendovati na pravi kredibilitet.

Jedan od oblika uplitanja u medijsko tr`i{te predstavlja distri-
bucija ili redistribucija raznih vrsta pomo}i dr`ave. U Albaniji, na
primer, nijedan deo dr`avnog bud`eta nije predvi|en za podr{ku
medijskog pluralizma, ali dr`ava ipak interveni{e u ovoj oblasti,
na primer izdavanjem kancelarijskog prostora po cenama koje
su ni`e od onih na tr`i{tu nekretnina. Me|utim, zbog nedostatka
preciznih kriterijuma i netransparentnosti na~ina izbora, ova vrsta
intervencije se mo`e zloupotrebiti. U izboru medija za objavljiva-
nje oglasa koje sponzori{e dr`ava, {to ~ini zna~ajan deo ukup-
nog prihoda od ogla{avanja na albanskom medijskom tr`i{tu, dr-
`ava se opredeljuje za one medije koji nisu kriti~ni prema vladi i
njenim politikama.

11 Vidi izve{taj Tarika Jusi}a u ovoj knjizi.



Vlasni{tva medija i njihov uticaj na nezavisnost
i pluralizam medija u Srbiji i regionu

53

I u Ma|arskoj tako|e postoji "siva zona subvencija", odnosno
sredstva za reklamiranje koja upla}uju vladine organizacije, dr-
`avne kompanije, op{tine itd. Iako je iznos ovih sredstava te{ko
proceniti, mnogi stru~njaci se sla`u da on ~ini 8 do 10 posto ukup-
nih izdataka za reklamu (pribli`no 500 miliona evra u 2002). Iako
ovu vrstu reklama ne odre|uju snage na tr`i{tu, imaju}i u vidu
ukupan iznos sredstava koji se na ovaj na~in ostvari, sivo rekla-
miranje je i zna~ajnije i uticajnije od drugih zvani~nih izvora dr-
`avne pomo}i.

Jedan od osnovnih problema medijskog tr`i{ta u post-socija-
listi~kim zemljama jesu monopoli na distribuciju {tampe. U mno-
gim od ovih zemalja, upravo je privatizacija distributivne mre`e
pokazala da je ograni~avanjem pristupa distribuciji mogu}e kon-
trolisati ulazak na tr`i{te novih medija. U Bugarskoj je, na primer,
distributivna mre`a u rukama samo nekolicine vlasnika. Dva di-
stributera imaju svojinske veze sa najve}im izdava~ima (od kojih
je jedan WAZ), tako da utvr|ivanjem nepovoljnih uslova distribu-
cije mogu da uti~u na tr`i{nu poziciju drugih {tampanih medija.
Tre}u distributivnu mre`u kupio je konzorcijum bugarskih {tam-
panih medija osnovan isklju~ivo za svrhu te kupovine kako bi obez-
bedio bolje uslove za distribuciju publikacija svojih ~lanova. U
Albaniji distributivne mre`e pokrivaju ve}e gradove. Ako se tome
doda ~injenica da je mese~na pretplata na dnevne novine 13 po-
sto prose~ne plate, postaje o~igledno da je ionako usko tr`i{te
izlo`eno dodatnim ograni~enjima.

Ve} smo rekli da medijska tr`i{ta ne pokre}u prvenstveno eko-
nomski faktori. Relativno veliki broj dnevnih novina osnovan je s
namerom da se obezbede odre|eni politi~ki interesi. Ma|arska,
na primer, ima ~etiri politi~ka dnevnika. Analiti~ari ove industrije
ka`u da ma|arsko tr`i{te mo`e da izdr`i samo dva dnevnika: Nep-
szabadsdg levog centra (49,97 posto u vlasni{tvu Ringier A.B.,
17,68 posto Bertelsmann A.G. i 26,5 posto Free Press Founda-
tion) i Magyar Nemzet desnog centra (ve}inski vlasnik je Ma|ar
koji je istovremeno i njegov glavni i odgovorni urednik).

U Poljskoj tr`i{te {tampanih medija, na kom dominiraju strani
vlasnici, karakteri{e intenzivna konsolidacija. U toku 2000. godi-
ne izvr{eno je 25 integracija, a u 2001 ~ak 31. Prema izve{taju



Medija centar
Beograd

54

Artura i Andersena za 2002. godinu (Izve{taj o medijskom tr`i{tu
u Poljskoj), taj broj ~ini 7, odnosno 8 posto svih integracija u Evropi
u te dve godine. Ulaganja potrebna za pokretanje novog dnev-
nog lista trenutno se procenjuju na 22 miliona evra, {to je dvana-
est puta manje od sume potrebne za pokretanje novog privatnog
TV kanala s nacionalnom pokriveno{}u. Posledice medijske kon-
centracije, integracija i konsolidacije najte`e poga|aju lokalna i
regionalna medijska tr`i{ta. Zbog toga je regionalno tr`i{te skoro
u potpunosti u rukama dva najve}a igra~a na tr`i{tu a to su Nor-
wegian Orkla i Polska Press.

U ^e{koj Republici su strani investitori na po~etku primenili
strategiju {irenja medijskog vlasni{tva. U tom smislu su naro~ito
aktivni bili mali nema~ki izdava~i, koji su uspostavili skoro potpu-
nu kontrolu na lokalnom i regionalnom tr`i{tu novina. Za{to su
velike medijske korporacije kao {to su npr. WAZ i Alex Springer
odlu~ili da ne u|u na ~e{ko tr`i{te? Jedno od mogu}ih obja{nje-
nja je to da su "veliki igra~i" bili prvenstveno zainteresovani za
kupovinu nacionalnih dnevnika, ali da oni u to vreme nisu bili pro-
fitabilni ili su ve} imali vlasnike koji nisu bili spremni da prodaju
svoj ve}inski udeo. Otprilike 2000. godine nema~ki investitori po-
stigli su me|usobni sporazum o budu}nosti ~e{ke regionalne
{tampe. Danas izdava~ka ku}a Vltava-Labe-Press, ~iji je vlasnik
nema~ka firma Verlagsgruppe Passau, kontroli{e skoro sve regi-
onalne i lokalne novine u ̂ e{koj Republici. ̂ e{ko odeljenje VLP-
A izdaje 45 dnevnih novina, a moravsko odeljenje 9. VLP tako|e
{tampa i pra{ki ve~ernji list Vecernik Praha, 17 nedeljnika koji iz-
laze kao dodaci nekih regionalnih dnevnika i 2 nezavisna regio-
nalna nedeljnika. Mogu}nost ulaska novih listova na regionalno
tr`i{te prakti~no ne postoji.

Najtira`niji dnevnik na Kosovu je Koha Ditore, koji izdaje pri-
vatna kompanija Koha Group u vlasni{tvu Vetona Suroija. Grupa
tako|e obuhvata {tampariju Koha Print, televizijsku stanicu Koha
Vision Television (KTV) s nacionalnom frekvencijom, i Koha Net
Internet Provider. Dnevnik Koha Ditore je u stanju da se sam izdr-
`ava, dok televizijsku stanicu finansijski podr`avaju razne NVO
(npr. Otvoreno dru{tvo) i vladine organizacije (npr. USAID). Radio
Television 21 (RTV 21) je privatna multimedijska kompanija u vla-



Vlasni{tva medija i njihov uticaj na nezavisnost
i pluralizam medija u Srbiji i regionu

55

sni{tvu porodice Saracini/Kelmendi i obuhvata Television 21, Ra-
dio 21 i internet radio - Radio 2i.net. Nijedna od ove dve televizij-
ske stanice (KTV i Television 21) ne bi mogla da se odr`i na tr`i{tu
bez strane pomo}i. Isto tako, tr`i{te novina ne mo`e da izdr`i svih
pet dnevnika koji se trenutno {tampaju na Kosovu (jedini samoo-
dr`iv list je Koha Ditore). Osim toga, nijedan nedeljni list ne ostva-
ruje dobit. Od pet nedeljnika koji trenutno izlaze na Kosovu samo
Zeri ima {ansu da opstane na tr`i{tu.

Da rezimiramo, medijska tr`i{ta obuhva}ena ovom studijom
karakteri{u sna`no prisustvo stranih vlasnika i tesne veze izme|u
vlasnika i nosilaca ekonomske i politi~ke mo}i. Ostale zajedni~ke
crte ogledaju se u {irenju tr`i{ta tabloida, koncentraciji lokalnih i
regionalnih tr`i{ta i velikom broju radio i televizijskih stanica koje
rade na neure|enim medijskim tr`i{tima zajedno sa stanicama
slabih javnih emitera. Tr`i{te elektronskih medija se u pro{loj de-
ceniji sporo menjalo, uklju~uju}i i dono{enje dr`avnih propisa za
njegovo temeljnije regulisanje. Ve}ina ovih zemalja nasledila je
dr`avne monopole u sektoru elektronskih medija a te radio i tele-
vizijske kompanije, iako predvi|ene za transformaciju u javne ser-
vise, nisu bile spremne za promenu. Ve}inu njih karakterisali su:
neefikasna organizaciona struktura, preveliki broj osoblja, lo{a
uprava i nedostatak vizije ili `elje za promenom. Obe}anja koja
su davale nove vlade predstavljala su samo deklarativne obave-
ze, ali dr`avni organi nisu stvorili osnovne uslove za transformaci-
ju dr`avnih kompanija.

Prema tome, moglo bi se re}i da se decenija promena na tr`i-
{tu elektronskih medija zavr{ila zamenom dr`avnog monopola,
monopolom komercijalnog sektora.

U Slova~koj, TV Markiza nije dobila prvog konkurenta. Slova~-
ka, koja je tek 2000. godine donela zakon o spre~avanju koncen-
tracije, suo~ila se s problemima u njegovoj primeni. Nijedna od-
luka Sveta za radiodifuziju i re-emitovanje, doneta do 2003. godi-
ne ne odnosi se na kr{enje odredbi o zabrani koncentracije. Po-
{to ~lanove Saveta bira parlament, mo}ne medijske grupe mogu
da uti~u na izbor kandidata i spre~e posledice koje su nepovoljne
po njihovo poslovanje.



Medija centar
Beograd

56

U Ma|arskoj su 2003. godine dva nacionalna komercijalna
televizijska kanala, TV2 (80 posto u vlasni{tvu SBS) i RTL Klub
(49 posto CLT-Ufa S.A./Bertlesman, 25 posto Matav RT, i 20 posto
Pearson Netherlands B.V.) imala udeo na tr`i{tu od skoro 60 po-
sto, uz oko 90 posto na tr`i{tu ogla{avanja. Situacija na radij-
skom tr`i{tu nije bitno druga~ija. Dva nacionalna komercijalna
radio kanala, koja emituju pod nazivom Danubius (100 posto u
vlasni{tvu Advent International) i Stager (Emmis Broadcasting In-
ternational Corporation - 54 posto, Credit Suisse First Boston Ra-
dio Operating B.V. - 20 posto, i Szuper Expressz Kft - 15 posto),
prema procenama, imaju 50 posto ukupnog broja slu{alaca na
tr`i{tu i vi{e od 60 odsto reklama. Ma|arski zakon o radiodifuziji
donet je posle duge rasprave u parlamentu 1995. godine. Jedina
relevantna izmena Zakona o radiodifuziji iz 1996. godine izvr{ena
je amandmanima iz 2002 godine, ali oni i ne doti~u odredbe o
spre~avanju koncentracije; Zakon o konkurenciji iz 1996. godine
izmenjen je i dopunjen u vi{e navrata.

Poljsko tr`i{te elektronskih medija podelili su me|u sobom
jedan jak javni emiter (53 posto udela na tr`i{tu) i nekoliko privat-
nih emitera (47 posto).

Televizijska scena u Poljskoj oblikovana je u prvom periodu
dodele licenci (1993-1994). Osnovni cilj bio je uspostavljanje plu-
ralizma odnosno emitera koji se obra}aju druga~ijoj publici, ume-
sto da konkuri{u jedni drugima za isti segment televizijskog audi-
torijuma. U skladu sa tim dozvole je dobilo 11 doma}ih emitera
(jedan nacionalni - Polsat, jedan nadregionalni - Telewizja Wisla i
devet lokalnih) i jedan strani (pretplatna TV - Canal Plus). Ova
strategija predvi|a uravnote`en razvoj tr`i{ta televizijskih progra-
ma na kom }e sna`an privatni sektor napraviti protivte`u domi-
nantnom nacionalnom emiteru koji ve} ima dva nacionalna kana-
la (TVP I, TVP II), 11 regionalnih kanala i jedan satelitski kanal
Polonia) kao i jedan televizijski ~asopis (Telegazeta). U Poljskoj je
2000. godine bilo 40 TV kanala, uklju~uju}i i dve digitalne platfor-
me, osam nacionalnih i jedan nad-regionalni doma}i kanal, kao i
devet lokalnih TV kanala. Nacionalni savet za radiodifuziju je u
svom izve{taju za 2003. godinu konstatovao pove}anu koncen-
traciju kapitala na radijskom tr`i{tu, naro~ito intenziviranu aktiv-



Vlasni{tva medija i njihov uticaj na nezavisnost
i pluralizam medija u Srbiji i regionu

57

nost vlasnika dve lokalne radio mre`e - Agora (vlasnik 28 lokalnih
stanica 2003. godine) i ZPR (24 lokalne radio stanice od kojih 21
formira mre`u Eska). Vi{e od polovine lokalnih radio stanica koje
rade na sedam najve}ih lokalnih tr`i{ta u Poljskoj skoncentrisano
je u rukama ova dva vlasnika.

^e{ko medijsko zakonodavstvo ne ograni~ava strano u~e{}e
u medijima. Jedina restrikcija u pogledu ukr{tanja vlasni{tva nad
razli~itim medijima odnosi se na elektronske medije: po Zakonu
o radiodifuziji iz 2001. godine, jedna kompanija mo`e da dobije
dozvolu za samo jednu radio ili televizijsku stanicu nacionalnog
dometa. Prema kriterijumima ^e{kog biroa za za{titu konkuren-
cije, svi masovni mediji ~ine jedinstveno tr`i{te. Sa takvom defini-
cijom tr`i{ta (prag je 30 posto), nijedan izdava~, emiter ili medij-
ska kompanija ne mogu imati dominantan polo`aj na "relevant-
nom tr`i{tu."

Makedonsko tr`i{te elektronskih medija je krajnje usitnjeno.
Zakonska ograni~enja spre~avaju koncentraciju medijskog vla-
sni{tva. Po makedonskom zakonu radiodifuzne koncesije ne mo-
gu se prenositi tre}im licima. To je u praksi zna~ilo da nije bilo
mogu}e kupiti postoje}i medijum, ve} da su potencijalni medijski
vlasnici morali da osnuju nove medije (odnosno da podnesu mol-
bu za dodelu frekvencije). Pritisak na regulatorni organ, Radiodi-
fuzni savet je, prirodno, bio veoma jak. Moglo bi se re}i da u onim
zemljama koje su donele jasne zakonske odredbe o ograni~ava-
nju koncentracije, i ~iji su regulatorni organi po{tovali ta ograni-
~enja, nije bilo zna~ajne medijske koncentracije.

U klju~ne instrumente upotrebljene za spre~avanje koncen-
tracije na medijskom tr`i{tu spadaju zakoni o konkurenciji uop{te
(i, {to je jo{ zna~ajnije, njihova primena) i posebna ograni~enja u
okviru medijskih zakona. Najve}i broj ovih zemalja ima op{te za-
kone o konkurenciji i posebne "sigurnosne ventile" ugra|ene u
medijsko zakonodavstvo, ali ono {to predstavlja te{ko}u je pri-
mena op{tih odredbi o konkurenciji na oblast medija (definicija
relevantnog tr`i{ta, dominantnog polo`aja i zloupotrebe tog po-
lo`aja), a taj problem dodatno poja~ava neefikasnost institucija
za za{titu konkurentnosti.



Medija centar
Beograd

58

Najve}i broj zakona o za{titi konkurentnosti defini{e koncen-
traciju kao situaciju u kojoj pojedine kompanije zajedno sa odre-
|enim licima kontroli{u 40 posto odre|enog tr`i{ta. U Albaniji, na
primer, zakonske odredbe izri~ito zabranjuju smanjenje cena ako
je njegov cilj eliminacija konkurencije; povreda ugleda (odnosno
la`ne izjave o konkurentima da bi se uni{tilo njihovo poslovanje);
ube|ivanje zaposlenih da raskinu ugovor sa konkurentskom ku-
}om i njihovo zapo{ljavanje da bi na taj na~in stekao prednost
nad konkurentom. Me|utim, u stvarnosti je kr{enje ovih odredbi
postalo uobi~ajena praksa.

5. Paralelna tr`i{ta

Jedna karakteristika post-socijalisti~kih medijskih tr`i{ta jeste
i postojanje paralelnih tr`i{ta podeljenih po jezi~kim (i etni~kim)
linijama. Paralelna tr`i{ta funkcioni{u kao deo internog tr`i{ta ili
su, u nekim slu~ajevima, rezultat posebnog oblika medijskog "upa-
da" druge (susedne) zemlje. Uzmimo, na primer, medijsko tr`i{te
u Moldaviji. Ono je podeljeno na rumunsko i rusko jezi~ko tr`i{te.
Komsomolskaia pravda Moldova je podlistak od osam strana pu-
blikacije koja se {tampa u Moskvi a distribuira u Moldaviji. Ruske
radio stanice u Moldaviji "obave{tavaju slu{aoce u Moldaviji o
vremenskoj prognozi za moskovski region, odlukama ruskih vo-
|a, knjigama objavljenim u Moskvi koje Moldavci ne mogu da
kupe... pa ~ak i o saobra}ajnoj gu`vi na ulicama Moskve."12 Me-
|utim, slu{aoci ovih radio stanica su gra|ani Moldavije, od kojih
mnogi nikada nisu bili u Moskvi niti }e ikada tamo oti}i. Podlisci i
dodaci novina, kao i radio i televizijski programi koje emituju stra-
ne televizijske stanice a koji se reemituju u Moldaviji, predstavlja-
ju karakteristike paralelnog moldavskog medijskog sistema. Jo{
jednu njegovu karakteristiku ~ine dve brzine razvoja: spor tempo
razvoja karakteristi~an za nacionalne dnevnike i elektronske me-

12 Vasile Butnaru, "The information space of commercial radio stations
imitates the Russian patterns" u Mass Media in Moldova, analiti~ki
bilten, december, 2001, str. 8



Vlasni{tva medija i njihov uticaj na nezavisnost
i pluralizam medija u Srbiji i regionu

59

dije nacionalnog dometa, i br`i tempo razvoja nedeljnika, lokal-
nih medija i publikacija politi~kih stranaka. Moldavski biznismeni
(uglavnom etni~ki Rusi) uvereni su da je "list na ruskom jeziku
dobar posao." Ali, polarizacija moldavskog medijskog tr`i{ta na
rumunsko i rusko jezi~ko tr`i{te ima jo{ jednu posledicu: ona za-
magljuje prisustvo drugih etni~kih manjina koje se tako ne ~uju i
ne vide.

Moglo bi se re}i da u nekim zemljama postojanje paralelnih
(jezi~kih) tr`i{ta ne doprinosi pluralizmu, ve} sasvim suprotno,
zatvorenosti ili medijskoj getoizaciji. U Estoniji, na primer, pribli-
`no 400.000 stanovnika koji govore ruski ima izbor od 20 novina
na ruskom jeziku. Kada je 1993. godine, vlada odlu~ila da vi{e ne
prevodi televizijske programe, stanovni{tvo koje govori ruski osno-
valo je zadruge potro{a~a, kupilo satelitske antene i po~elo da
prati ruske kanale putem satelita. Tako bi se moglo re}i da je
televizijski sektor u Estoniji podeljen na rusku i estonsku etni~ku
grupu, pri ~emu svaka od njih prati program isklju~ivo na svom
maternjem jeziku. Informisanje i medijska tr`i{ta u Letoniji pode-
ljeni su na sli~an na~in du` jezi~kih (etni~kih) linija. Broj {tampa-
nih medija na ruskom jeziku raste, za razliku od letonskih ~iji se
broj ustalio. [tampani mediji u Bosni i Hercegovini suo~eni su s
jakom konkurencijom novina iz Hrvatske i Srbije koje se distribu-
iraju u celoj Bosni i Hercegovini. Na crnogorsko radiotelevizijsko
tr`i{te direktno uti~u politi~ki doga|aji, odnosno odnosi izme|u
Srbije i Crne Gore. Tamo je 1990. godine postojao samo jedan
dr`avni emiter. Jedini konkurenti bili su mu programi RAI UNO i
RAI DUE koji su imali ve}i broj gledalaca od dr`avne televizije.
Danas u Crnoj Gori postoji ve}i broj radiotelevizijskih programa,
a njihovih najja~i konkurenti su srpski TV kanali. U stvari, dana su
prakti~no sve srpske televizijske stanice sa izuzetkom B92, pri-
sutne u Crnoj Gori, ili na osnovu privremeno dodeljenih frekven-
cija ili u okviru programa crnogorskih radio i televizijskih stanica.
Trebalo bi dodati da se u Crnoj Gore tako|e redovno distribuiraju
i srpski {tampani mediji. Nasuprot tome nijedna crnogorska ra-
dio ili televizijska stanica ne emituje svoj program u Srbiji.

Javni radiodifuzni servis u Makedoniji emituje programe na
albanskom, turskom, romskom, srpskom, vla{kom i bo{nja~kom,



Medija centar
Beograd

60

odnosno na jezicima raznih etni~kih manjina koje ̀ ive u Makedo-
niji. Od ukupno 54 lokalne komercijalne TV stanice, 13 emituje
programe na albanskom, a dve na romskom; dok od 67 lokalnih
komercijalnih radio stanica deset ima programe na albanskom,
tri na romskom a jedna na turskom jeziku. Jedna radio stanica u
Skoplju ima bilingvalni program (na makedonskom i albanskom).
O~igledno je da u Makedoniji postoji vi{e paralelnih jezi~kih tr`i-
{ta. Me|utim prilikom odlu~ivanja o tome da li je neka kompanija
zloupotrebila svoj dominantan polo`aj na tr`i{tu {tampanih medi-
ja, makedonska Monopolska uprava odlu~ila je da bi definicija
relevantnog tr`i{ta trebalo da obuhvati i novine na albanskom, uz
obja{njenje da ~itaoci novina na albanskom jeziku, isto tako mo-
gu da ~itaju i one na makedonskom. Ona je, na taj na~in, zane-
marila osnovnu karakteristiku paralelnih tr`i{ta, odnosno jezi~ku
razliku, kao i ~injenicu da nije izvesno da stanovni{tvo koje govori
makedonski mo`e tako|e da ~ita novine na albanskom.

Kona~no, da pomenemo i slu~aj Kosova gde paralelna medij-
ska tr`i{ta ~ine uglavnom mediji na srpskom i albanskom jeziku.
Zeri i Java su dva albanska nedeljnika sa najve}im brojem ~itala-
ca; Jedinstvo je jedini nedeljnik na srpskom, Alem na bo{nja~-
kom, a Yeni Donem na turskom jeziku. Za potrebe srpske ~itala~-
ke publike pobrinuo se OEBS koji obezbe|uje distribuciju nekih
beogradskih dnevnika i drugih {tampanih medija kosovskim Sr-
bima.

Moglo bi se re}i da pored javnih emitera koji se obra}aju et-
ni~kim manjinama u raznim zemljama, postoje uglavnom paralel-
na tr`i{ta, koja funkcioni{u kao zasebna (zatvorena) tr`i{ta i svoje
proizvode namenjuju isklju~ivo specifi~nim etni~kim grupama. Naj-
ve}i broj problema proisti~e iz ~injenice da se susedne zemlje
(maternjeg jezika) name}u sa svojim medijima koje podr`ava ve-
}a ~itala~ka publika, pa prema tome i ve}e tr`i{te reklama.

6. Zna~ajni pojedinci

Brz pogled na medijske vlasnike u skoro svakoj od zemalja
obuhva}enih ovom studijom otkriva odre|en broj istaknutih poje-



Vlasni{tva medija i njihov uticaj na nezavisnost
i pluralizam medija u Srbiji i regionu

61

dinaca. Na osnovu njihovih profila mo`emo da prepoznamo ne-
koliko tipova sna`nih pojedina~nih medijskih vlasnika.

Prvu grupu bi ~inili vlasnici ili suvlasnici velikih kompanija iz
oblasti izvan medijske industrije, npr. trgovina naftom, gra|evi-
narstvo, nekretnine, bankarstvo pa ~ak i trgovina oru`jem. Svi ti
pojedinci kontroli{u vi{e medija. ̂ esto se doga|a da su oni isto-
vremeno vlasnici novina, radio i televizijskih stanica, dok su u ne-
kim slu~ajevima suvlasnici njihovih kompanija ~lanovi njihovih po-
rodica. Na primer, u Albaniji je Koco Kohedhima vlasnik kompani-
je Spekter, koja izdaje tri dnevnika i jedan nedeljnik. On istovre-
meno ima udeo u televizijskoj stanici i u reklamnoj agenciji. Su-
vlasnik kompanije koja poseduje A1 television je Kohedimin brat.
Kohedhima u svom vlasni{tvu ima i kompanije iz oblasti gra|evi-
narstva, reklamiranja, prerade nafte, itd. U Estoniji se Hans H.
Luik nalazi na ~elu velikog medijskog koncerna (Ekspress Gro-
up), vlasnika jednog nedeljnika i suvlasnika dnevnih novina koje
sa svoje strane poseduju tri slobodna lista. Grupa je istovremeno
i vlasnik {tamparije i kompanije za izdavanje knjiga, i - zajedno sa
drugom po ja~ini medijskom grupom Eesti Media - suvlasnik naj-
popularnijeg tabloida, 20 ~asopisa i servisa za ku}nu dostavu.
Luik tako|e ima akcije u drugim industrijskim sektorima kao {to
su npr. nekretnine i odlaganja otpada. Zygmunt Solorz-Zak je vla-
snik i predsednik grupe Polsat u Poljskoj ~ija je najzna~ajnija ~la-
nica Telewizija Polsat. Ista grupa je vlasnik niza elektronskih me-
dija u Poljskoj i Litvaniji, digitalne platforme i dr. Pored toga, Pol-
sat je investirao u penzioni fond, kompaniju za osiguranje ̀ ivota i
bankarski sektor, a ima i akcije u kompaniji operatera mobilne
telefonije. U Srbiji su bra}a Bogoljub i Sreten Kari} vlasnici televi-
zijske stanice s nacionalnom pokriveno{}u, koja tako|e emituje
program preko satelita; oni su i vlasnici radio stanice i vi{e ~aso-
pisa, a preko kompanije Astra i operatera mobilne telefonije, gra-
|evinskih firmi, banke, fakulteta, itd.13

U najve}em broju slu~ajeva, poslovni interesi medijskih vla-
snika odrazili su se na programe tih medija, na~in njihovog izve-
{tavanja i njihov izbor reklama.

13 Vidi <http://www.astragroup.co.yu/eng/e_okompaniji.html> (pristup
14. aprila 2004).



Medija centar
Beograd

62

U drugoj grupi su medijski vlasnici sa vidljivim politi~kim veza-
ma, ljudi koji su imali ili jo{ imaju polo`aje u politi~kim strankama,
vladama ili parlamentima. Jedan primer takvog vlasnika je Nikol-
le Lesi iz Albanije, vlasnik medijske izdava~ke ku}e Koha, koja
{tampa dva dnevna lista. Lesi i njegova supruga su vlasnici radio
stanice, a nekada je Lesi imao i televizijsku stanicu i ~asopis. Ni-
kolle Lesi je bio poslanik u dva uzastopna saziva parlamenta. Ra-
nije je bio u Socijalisti~koj partiji, a sada je lider Demohri{}anske
stranke. On je tako|e i ~lan parlamentarne komisije za medije.

Najpoznatiji predstavnik ove grupe u Srbiji je vlasnik televizij-
ske stanice Pink, @eljko Mitrovi}, koji je bio u stranci Mire Marko-
vi}, supruge Slobodana Milo{evi}a. U Slova~koj, to je Pavol Ru-
sko, ministar za privredu u sada{njoj vladi Slova~ke i lider stran-
ke ANO (liberalne orijentacije), ~lanice vladine koalicije. Ta~no je
da je on, pre nego {to je u{ao u politiku, prodao svoje akcije u
najja~oj i najuticajnijoj medijskoj ku}i u zemlji, televizijskoj stanici
Markiza, ali ih je prodao prijatelju koga je zatim imenovao za svog
konsultanta. Pored televizijske stanice Markiza Group je tako|e
vlasnik dnevnog lista i radio stanice Okey. TV Markizi su upu}iva-
ne kritike da svoje izve{taje pode{ava prema interesima Ruskoa i
njegove stranke. U grupi ovakvih zna~ajnih medijskih vlasnika u
Makedoniji su Ljubisav Ivanov, ~lan Socijalisti~ke stranke i ~lan
parlamenta i Boris Stojmenov, biv{i ministar finansija. U Moldaviji
je vlasnik dnevnika Flux lider Hri{}anske demokratske narodne
stranke, Iurie Rosca. Vlasnik najve}e novinsko-izdava~ke ku}e u
Bosni i Hercegovini, Avaz, Fahrudin Radon~i}, navodno je dugo
godina bio ~lan Stranke demokratske akcije (SDA).

Tre}u grupu ~ine jaki izdava~i, vlasnici {tamparija, distributiv-
nih i prodajnih mre`a, koji nemaju zna~ajne poslovne interese u
drugim industrijskim granama niti o~igledne politi~ke funkcije. Me-
|utim, oni kontroli{u zna~ajan deo medijskog tr`i{ta. U Hrvatskoj
su to npr. Ninoslav Pavi}, suvlasnik jedne od najve}ih izdava~kih
ku}a Europapress Holding; na Kosovu je to Veton Suroi, vlasnik
dnevnih novina, televizijske stanice, {tamparije itd.; u Bosni i Her-
cegovini (Republika Srpska), to je @eljko Kopanja, vlasnik dnev-
nih novina, radio stanice i {tamparije; u Rumuniji, Adrian Sarbu i
Ioan Tiriac, koji imaju akcije u televizijskoj stanici, mre`i radio sta-



Vlasni{tva medija i njihov uticaj na nezavisnost
i pluralizam medija u Srbiji i regionu

63

nica, novinskoj agenciji, regionalnim nedeljnicima i nacionalnoj
kompaniji za distribuciju {tampe; U Crnoj Gori to je profesor Mio-
drag Perovi} sa vlasni~kim udelom u nedeljnim novinama, radio
stanici Antena M i u dnevnim novinama ~iji je suvlasnik njegova
}erka. U nekim zemljama, ovi medijski vlasnici (jo{ uvek) nisu
ostvarili veliki profit, ali su njihovi potencijali za vr{enje kontrole i
uticaja neosporni. Me|utim, kategorizacija konkretnih pojedina~-
nih medijskih vlasnika u tri pomenute grupe sigurno nije kona~na
jer se njihov profil menja u skladu sa promenom njihovih eko-
nomskih i politi~kih interesa.

7. Nezavisnost medija

Ure|iva~ka nezavisnost medija od njihovih izdava~a i vlasni-
ka, i potreba da se obezbede slo`eni mehanizmi i sigurnosni ven-
tili koji }e za{tititi novinare od uticaja medijskih vlasnika, predsta-
vljaju dva pitanja sa kojima su suo~ene medijske zajednice u svim
zemljama obuhva}enim ovom studijom.

7.1 Zakonske odredbe o nezavisnosti medija

U velikom broju zemalja kojima se bavi ova studija, medijsko
zakonodavstvo ne uklju~uje odredbe koje se izri~ito bave nezavi-
sno{}u urednika od izdava~a ili vlasnika, niti mehanizmima za
obezbe|ivanje te nezavisnosti.

U Poljskoj, jednoj iz grupe novih zemalja ~lanica EU sa velikim
medijskim tr`i{tem, bogatom medijskom aktivno{}u i velikom no-
vinarskom zajednicom, medijsko zakonodavstvo ne sadr`i izri~i-
te odredbe o nezavisnosti. Zakoni drugih zemalja samo se doti~u
ure|iva~ke nezavisnosti, kao na primer, albanski Zakon o radio-
difuziji koji to ~ini u samo jednoj re~enici: "Ure|iva~ka nezavi-
snost je zagarantovana zakonom." Me|utim, mehanizmi za pri-
menu ove odredbe nisu nikada razra|eni, a Radiodifuzni savet
nikada nije intervenisao na osnovu ove odredbe.

Trebalo bi ipak dodati da se odredbe o nezavisnosti medija
~e{}e nalaze u zakonima o radiodifuziji nego u onima o {tampi.



Medija centar
Beograd

64

Na primer, zakoni o radiodifuziji u Makedoniji i Poljskoj, uklju~uju
i op{te odredbe da }e aktivnost elektronskih medija biti zasnova-
na na nezavisnosti i autonomiji emitera i radiodifuznih organizaci-
ja.

Sa druge strane, moldavski Zakon {tampi, slovena~ki Zakon
o masovnim medijima i hrvatski Zakon o medijima navode da se
odnosi izme|u izdava~a i redakcija ure|uju statutom. [tavi{e, Hr-
vatski Zakon o medijima sasvim precizno navodi da urednici ima-
ju pravo da podnesu ostavku ukoliko izdava~ promeni ure|iva~-
ku politiku. Slovena~ki Zakon o masovnim medijima predvi|a da
izdava~ mora da zatra`i mi{ljenje redakcije pre nego {to izvr{i
radikalnu promenu koncepta, kao i pre imenovanja ili razre{enja
glavnog i odgovornog urednika. Interni akti nekih slovena~kih me-
dija idu i dalje od toga i zahtevaju da izdava~ pribavi odobrenje
ure|iva~kog odbora pre imenovanja ili razre{enja glavnog i od-
govornog urednika. Me|utim, takvo u~e{}e ure|iva~kog odbora
u imenovanju glavnih i odgovornih urednika - kroz davanje mi-
{ljenja ili ~ak saglasnosti - je samo izuzetak i ne nalazi se u zako-
nima drugih zemalja regiona. U medijskim zakonima kantona i
entiteta Bosne i Hercegovine predvi|eno je da se ure|iva~ka ne-
zavisnost reguli{e kolektivnim ugovorima i internim sporazumi-
ma novinara i izdava~a.

7.2 Kolektivni ugovori

Kolektivni ugovori na nacionalnom nivou kojima se reguli{u
profesionalni i dru{tveni odnosi izme|u izdava~a, ure|iva~kih sa-
veta i novinara, retko se nalaze u zemljama obuhva}enim ovom
studijom. Na primer, Albanija, Bosna i Hercegovina, Bugarska,
Kosovo, Srbija, Rumunija, Hrvatska, Makedonija, ̂ e{ka Republi-
ka, Letonija, Estonija, Ma|arska i druge, nemaju kolektivne ugo-
vore. Crna Gora ima op{ti kolektivni ugovor na nacionalnom ni-
vou, koji se tako|e primenjuje na novinare. U Hrvatskoj su prego-
vori o kolektivnom ugovoru na nacionalnom nivou izme|u novi-
narskih sindikata i izdava~a jo{ uvek u toku. U Moldaviji je sindi-
kat novinara 1999. godine sa~inio nacrt zakona o novinarskom
radu koji obuhvata i odredbe o profesionalnim i socijalnim pravi-



Vlasni{tva medija i njihov uticaj na nezavisnost
i pluralizam medija u Srbiji i regionu

65

ma, mehanizme za obezbe|ivanje ure|iva~ke nezavisnosti i dru-
go. Me|utim, vlada je ovaj zakon skresala i modifikovala, pretvo-
riv{i ga u kolektivni sporazum za period 1999-2001, koji su potpi-
sali op{ta organizacija sindikata i Ministarstvo za rad i socijalnu
za{titu. Dokument su potpuno ignorisali i novinarska zajednica i
izdava~i.

U Sloveniji je kolektivni ugovor na nacionalnom nivou zaklju-
~en sredinom devedesetih godina dvadesetog veka, ali se u po-
slednje vreme retko primenjuje. Neke medijske kompanije otvo-
reno ignori{u odredbe ovog ugovora i ograni~avaju prava novi-
nara. "Novinari su svedeni na stavku tro{kova izdava~a i na njih
se gleda kao na prepreku za ostvarivanje ili pove}anje dobiti,"
ka`e Iztok Juran~i~, predsednik Sindikata novinara Slovenije..14

Sindikat je, u stvari, sa~inio nacrt novog ugovora i najavljuje po-
~etak pregovora sa izdava~ima jo{ od po~etka pro{le godine.
Jedna novina u ovom ugovoru je to {to obra|uje odnose izme|u
izdava~a i saradnika - slobodnih strelaca.

U mnogim zemljama novinari rade svoj posao a da nisu potpi-
sali nikakav poseban ugovor. Pregled situacije u albanskoj dnev-
noj {tampi iz 2003. godine pokazuje da u 46 posto slu~ajeva no-
vinarima nije ni ponu|eno da potpi{u ugovor; u Moldaviji je taj
procenat 36, na osnovu sli~nog istra`ivanja obavljenog 2002. go-
dine; dok je u Bosni i Hercegovini, 58 posto od ukupno 190 novi-
nara koji su u~estvovali u sli~nom istra`ivanju izjavilo da nije za-
klju~ilo nikakav ugovor, a oni koji jesu uglavnom rade za javne
radio ili televizijske stanice.

Neregulisan status novinara koji rade za privatne medijske kom-
panije karakteristi~an je i za Rumuniju, gde ne postoji nikakva
sindikalna organizacija niti ugovor i gde su svi dosada{nji poku-
{aji novinara da se suprotstave ovakvom stanju stvari bili uzalud-
ni. Jedan od argumenata koje izdava~i ~esto koriste da bi se od-
branili od takvih poku{aja je tvrdnja da ima mladih novinara koji
tra`e posao. Najve}i broj rumunskih novinara zara|uje manje od
prose~ne mese~ne plate koja iznosi otprilike 100 evra; novinari

14 Neva Nahtigal: "Ne smemo se izgubiti v tej peni", E-novinar, no. is/
c2003, str. 6.



Medija centar
Beograd

66

koji rade za lokalne medije nalaze se u najgorem polo`aju {to se
ti~e samostalnosti i socijalne za{tite.

Slaba pozicija novinara ~esto je posledica njihovog neodgo-
varaju}eg obrazovanja ili nedostatka profesionalnog pristupa. U
Sloveniji, na primer, ima vi{e stipendija i seminara koji stoje na
raspolaganju novinarima nego {to ima novinara koji su zaintere-
sovani da se za njih prijave. Takve mogu}nosti se jednostavno
zanemaruju ukoliko ne omogu}avaju ostvarivanje li~nih koristi. U
mnogim zemljama (npr. Bugarskoj) {irenje medijskog tr`i{ta po-
ve}alo je potra`nju za novinarima, pa te potrebe sada zadovolja-
vaju pojedinci bez dovoljno profesionalnih kvalifikacija ili ve{tina
potrebnih da izgrade profesionalni pristup kao i da prepoznaju i
odupru se nastojanjima izdava~a da ih iskoriste za ostvarivanje
svojih politi~kih ili ekonomskih planova.

Interni akti kojima su regulisana prava novinara i odnosi sa
izdava~ima mogu se na}i u samo nekim od ovih zemalja, i to
uglavnom u medijskim kompanijama ~iji su vlasnici ili suvlasnici
strane medijske korporacije. U Hrvatskoj se, na primer, takav akt
mo`e na}i u firmi Europapress Holding, koja je delimi~no u vla-
sni{tvu WAZ-a. U Litvaniji kolektivni ugovor te vrste nudi dnevni
list Kauno Diena, ~iji je izdava~ norve{ka Orkla. Ista korporacija
nudi takve ugovore svojim medijskim kompanijama u Poljskoj gde
su, u jesen 2003. godine, predstavnici novinarskih sindikata osno-
vali Forum zaposlenih u medijima Orkle. Sindikati u Estoniji i ne-
kim drugim zemljama po~eli su da uspostavljaju kontakte sa sin-
dikatima u mati~nim kompanijama u inostranstvu kako bi uskladi-
li za{titu svojih socijalnih i drugih prava u odnosu na svoje vlasni-
ke.

7.3 Novinarske organizacije

U zemljama obuhva}enim ovom studijom postoji vi{e novinar-
skih organizacija, ali one uglavnom ne sara|uju me|u sobom ili
su ~ak suprotstavljene jedna drugoj. U najve}em broju slu~ajeva
bar jedna od ovih organizacija postoji jo{ iz vremena prethodnog
sistema i suprotstavljena je drugoj nezavisnoj organizaciji. U Cr-
noj Gori na primer postoje dva novinarska udru`enja i dva sindi-



Vlasni{tva medija i njihov uticaj na nezavisnost
i pluralizam medija u Srbiji i regionu

67

kata novinara. Sli~na situacija je i u Srbiji. U tim zemljama postoji
jo{ jedna linija podela koja se ispoljava na pitanju ko je podr`a-
vao rat u prethodnoj Jugoslaviji (ko je sara|ivao sa vladaju}om
strankom u to vreme), a ko ga je osu|ivao. Estonija tako|e ima
dva profesionalna udru`enja, jedno iz sovjetskog perioda, a dru-
go skorijeg datuma. Ova dva udru`enja ne sara|uju me|usobno
i svaka ima sopstveni savet za {tampu. U Bosni i Hercegovini,
posleratna situacija i etni~ke podele dovele su do usitnjavanja
novinarske zajednice u kojoj postoji {est novinarskih udru`enja.
Sa druge strane, u Albaniji takve organizacije uop{te ne postoje i
svi poku{aji da se one osnuju zavr{ili su neuspehom.

7.4 Pritisci, korupcija i etika

Novinari iz svih zemalja isti~u da se nalaze pod pritiskom, pre
svega ekonomskim, i ukazuju na smanjivanje svojih socijalnih pra-
va i samostalnosti. U istra`ivanju koje je sprovedeno u Poljskoj,
vi{e od 40 posto ispitanika izjavilo je da je njihova novinarska
sloboda ograni~ena "pritiscima koje na njih vr{e vlasnici, glavni
urednici, stanice i neposredni supervizori". Mnogi vlasnici medija
u Albaniji, Bugarskoj, Makedoniji i Rumuniji istovremeno su vla-
snici velikih kompanija koje se bave drugim poslovima bez ika-
kve veze sa medijima, a mnogi od njih su bili, ili jo{ uvek jesu,
aktivni u politi~kom `ivotu. Jasno je da su mediji koji rade u ta-
kvom okru`enju ~esto eksploatisani za unapre|enje komercijal-
nih ili politi~kih ciljeva svojih vlasnika, ili za negativnu propagan-
du usmerenu protiv njihovih poslovnih konkurenata ili politi~kih
protivnika. Mnogi od ovih medija pre`ivljavaju samo zahvaljuju}i
spoljnom finansiranju, odnosno sredstvima koja im obezbe|uju
drugi poslovni poduhvati. Njihovi vlasnici pokrivaju gubitke ovih
medija i odr`avaju ih u `ivotu samo da bi obezbedili da }e se
njihov glas ~uti kako bi na taj na~in unapredili svoje ekonomske i
poslovne interese i kao pomo} u borbi protiv konkurenata. Taj
fenomen podele medija izme|u konkurentnih ekonomskih i poli-
ti~kih grupa nije nepoznat ni Litvaniji ni ^e{koj Republici. U ^e-
{koj, na primer, dve televizijske kompanije {tite ekonomske inte-
rese svojih velikih vlasnika tako {to ne izve{tavaju o doga|ajima



Medija centar
Beograd

68

koji ih prikazuju u negativnom svetlu. Moldaviji je poznat drugi
fenomen "nezavisnih sponzorisanih medija". Iako sponzorstvo mo-
`e iznositi ~ak do 30 posto ukupnih prihoda, odnos sa sponzo-
rom nije poznat javnosti, pa se mo`e opisati kao "skriveno vlasni-
{tvo".

U nekim slu~ajevima, ~injenica da su novinari suvlasnici me-
dija u kojima rade mo`e postati izvor potencijalnih ili realnih su-
koba interesa. Na primer, prilikom izbora tema o kojima }e izve-
{tavati, novinari mogu podle}i samocenzuri i svojim poslovnim
interesima dati prednost nad novinarskom objektivno{}u. Najpo-
znatiji primer medija u svojini novinara je poljska Gazeta Wybor-
cza (medijske grupe Agora), i do nedavno, ma|arski politi~ki ne-
deljnik HVG (novinari koji su imali udeo u nedeljniku su, pro{le
godine, prodali najve}i deo svojih akcija WAZ-u). Ove poznate
medije ponekad optu`uju da pri utvr|ivanju svoje agende daju
prednost poslovnim interesima. HVG je poku{ao da spre~i sukob
interesa vlasnika i nezavisnosti ure|iva~ke politike dono{enjem
statuta koji je formulisan na na~in koji {titi ure|iva~ku nezavisnost.

U nekim zemljama problemati~ni su odnosi izme|u ogla{iva-
~a i medija. Novembra 2003. godine, Poljska komora izdava~a
novina osudila je poku{aje ogla{iva~a da uti~u na ure|iva~ku po-
litiku. Ogla{iva~i ~esto vr{e pritisak na urednike prete}i da }e po-
vu}i svoje oglase ako mediji odbiju da objave ~lanke koji njihov
rad ili proizvode prikazuju u povoljnom svetlu. U Rumuniji je situ-
acija suprotna: mediji vr{e pritisak na ogla{iva~e. Na primer, je-
dan od najve}ih dnevnika u Rumuniji ima dvostruke cene po ko-
jima nudi prostor za ogla{avanje - ni`a cena se pla}a za obi~ne
oglase, a vi{a za ~lanke koji nisu ozna~eni kao oglasi. Konkretni-
je re~eno, strana oglasa ko{ta 1.400 evra a "reklamna pri~a" 3.190
evra. Naravno, novinari su ti od kojih se tra`i da pi{u takve re-
klamne ~lanke. Ovakva praksa je izazvala reakciju Me|unarod-
nog udru`enja ogla{iva~a. koje je optu`ilo rumunske medije da
ucenjuju me|unarodne korporacije koje reklamiraju svoje proiz-
vode u Rumuniji, tra`e}i da im plate za neobjavljivanje ~lanaka
koji su za njih nepovoljni. Neki ogla{iva~i u Rumuniji pla}aju me-
dijima koji kritikuju jake institucije, ali svoje oglase ne objavljuju u



Vlasni{tva medija i njihov uticaj na nezavisnost
i pluralizam medija u Srbiji i regionu

69

njima iz straha da }e biti povezani sa takvim kriti~kim stavovima.
Skriveno reklamiranje i reklamni uvodnici nisu karakteristi~ni sa-
mo za Rumuniju, ve} ih ima i u drugim zemljama obuhva}enim
ovom studijom, npr. u Ma|arskoj, Slova~koj (bez obzira na Press
Watch - veblog koji prati najva`nije slova~ke {tampane medije) i
Sloveniji, gde je u toku projekt pra}enja medija, uklju~uju}i i ~a-
sopis Media Watch, seriju knjiga, bro{ura i diskusija putem Inter-
neta.

7.5 Istra`iva~ko novinarstvo

Istra`iva~ko novinarstvo koje se bavi razotkrivanjem korupci-
je, nelegalnih ili drugih aktivnosti suprotnih javnom interesu, nije
tradicionalna praksa novinara u post-socijalisti~kim zemljama.
Osim toga, postoje i pogre{ne predstave o istra`iva~kom novi-
narstvu, pa se u nekim slu~ajevima tako kvalifikuju ~ak i oni ~lan-
ci koji se zasnivanu na informacijama dobijenim od specifi~ne
interesne grupe o navodno sumnjivim potezima njenog suparni-
ka. U~injeni su odre|eni napori da se novinari u tim zemljama
upute u tehnike istra`iva~kog novinarstva. Na primer, centri za
obuku SEENPM u zemljama jugoisto~ne Evrope, uspostavljeni
uz pomo} Danske {kole novinarstva, omogu}ili su obuku preda-
va~a za oblast istra`iva~kog novinarstva u jedanaest zemalja i
podstakli ih da uspostave mre`u. Jedan od polaznika ovih kurse-
va, Sa{a Lekovi} iz Hrvatske, poku{ao je da stvori istra`iva~ki tim
u okviru kompanije Europapress Holding, ali projekat nije uspeo.
U principu, izdava~i i vlasnici medija uglavnom ne podsti~u istra-
`iva~ko novinarstvo pa napore da se takva praksa razvije uglav-
nom podr`avaju NVO i strani donatori. U Estoniji je na primer,
objavljivanje priru~nika o istra`iva~kom novinarstvu finansirala
ameri~ka ambasada. Jedan strani vlasnik medija u Estoniji obez-
be|uje nagradu od 2.900 evra za istra`iva~ke ~lanke koje izabe-
re nezavisna komisija; sli~na nagrada se dodeljuje i u Ma|arskoj.



Medija centar
Beograd

70

8. Preporuke

Ve} smo istakli da se medijski sistemi u zemljama obuhva}e-
nim ovom studijom me|usobno razlikuju. Me|utim, odre|eni raz-
vojni trendovi zajedni~ki su svim ovim zemljama, a oni nas upo-
zoravaju na ~injenicu da medijska koncentracija i njen uticaj na
pluralizam i nezavisnost medija predstavljaju pitanja koja zaslu-
`uju posebnu pa`nju. U nastavku teksta navedeno je nekoliko
mera koje se mogu primeniti u pristupu ovom problemu.

1. Zakoni kojima se reguli{e medijska koncentracija
Medijska koncentracija uti~e na pluralizam me-

dijskog sadr`aja. Zato bi medijsko zakonodavstvo
trebalo da sadr`i odredbe o ograni~avanju koncen-
tracije. Iskustvo pokazuje da primena op{tih propisa
o konkurenciji nije sama po sebi dovoljna, jer zakoni
o konkurenciju ne uzimaju u obzir posebnu ulogu
medija u dru{tvu - stvaranje prostora za javnu ras-
pravu.

2. Transparentnost podataka o vlasni{tvu nad medijima
Dostupnost podataka o vlasnicima medija omo-

gu}ava gra|anima da slobodno zaklju~uju da li se u
odre|enim slu~ajevima zaista radi o sukobu intere-
sa. Transparentnost podataka isto tako spre~ava no-
sioce politi~ke i ekonomske mo}i da zloupotreblja-
vaju medije za promovisanje sopstvenih interesa.

3. Aktivna intervencija dr`ave u cilju osiguranja medijskog
pluralizma.

Restriktivne mere predstavljaju samo jedan od
mehanizama za obezbe|ivanje medijskog plurali-
zma. Bilo bi potrebno da dr`ava sprovodi aktivnu
politiku u ovoj oblasti kako bi podr`ala one sadr`aje
koji ina~e ne bi mogli da "pre`ive" na medijskom tr`i-
{tu. Podr{ku dr`ave trebalo bi raspore|ivati na osno-
vu jasnih i precizno formulisanih kriterijuma. Neop-



Vlasni{tva medija i njihov uticaj na nezavisnost
i pluralizam medija u Srbiji i regionu

71

hodno je da se, pre svega, spre~i situacija u kojoj
dr`ava koristi ovaj kanal kako bi izvr{ila pritisak na
medije koji su kriti~ni prema vladi.

4. Podr{ka medijima u javnoj slu`bi
Mediji koji predstavljaju javne servise u ve}em

broju ovih zemalja prolaze kroz krizu koja je rezultat
nedostatka sredstava i kontinuiranog uplitanja dr`a-
ve u njihov rad, ili jednostavno nedostatka politi~ke
volje za transformaciju medija pod kontrolom vlade
u javne servise.

5. Nezavisni izvori podataka o tira`u, broju ~italaca,
gledalaca i slu{alaca

Jasno izlo`eni i pouzdani podaci o tira`u {tam-
panih medija, broju ~italaca, gledalaca ili slu{alaca
predstavljaju zna~ajne informacije za sve u~esnike
na tr`i{tu, dr`avne agencije koje formuli{u svoje me-
dijske politike na osnovu te informacije, kao i zapo-
slene u medijima, istra`iva~e i gra|ane.

6. Mehanizmi za regulaciju i samoregulaciju kojima se
obezbe|uje ure|iva~ka nezavisnost

Bilo bi potrebno da se zakonom utvrdi koje bi me-
hanizme trebalo da razviju mediji kako bi obezbedili
ure|iva~u nezavisnost. Ovakve mehanizme trebalo
bi razraditi na nivou pojedina~nih medijskih grupa ili
medijskih kompanija, i njima obuhvatiti razdvajanje
polo`aja medijskih vlasnika i glavnog i odgovornog
urednika.

7. Mehanizmi za regulaciju i samoregulaciju kojima se
spre~ava zloupotreba novinarstva ili medija za
zastupanje politi~kih ili ekonomskih interesa vlasnika.

Zakoni, interni akti i eti~ki kodeksi trebalo bi da
uklju~uju i principe i mehanizme za spre~avanje ko-
ri{}enja medija kao instrumenata za zastupanje po-



Medija centar
Beograd

72

liti~kih i ekonomskih interesa vlasnika, i sankcioni-
sanje takvih poku{aja. Kodeksi koje su usvojila udru-
`enja novinara ne zadovoljavaju ovaj zahtev u pot-
punosti, a ovakve odredbe bi trebalo da obavezuju i
izdava~e i vlasnike. Mehanizme za ulaganje `albi i
odlu~ivanje o takvim ̀ albama tako|e bi trebalo pro-
{iriti kako bi obuhvatili novinare, izdava~e i javnost
kao ravnopravne u~esnike.

8. Ja~anje profesionalnih i organizacija za monitoring
medija

Neophodno je pove}ati kapacitete medijskih or-
ganizacija i udru`enja. Takve organizacije bi trebalo
da sara|uju me|u sobom, i da zajedni~ki razmatra-
ju i dogovaraju se o interesima koje predstavljaju.
Njihov zajedni~ki cilj trebalo bi da bude moderan,
jasan i uspe{an rada medija u interesu javnosti.

9. Jasno definisani i stabilni odnosi izme|u poslodavaca i
zaposlenih u medijskoj industriji

Socijalni uslovi rada u okviru medijske industrije
uti~u na kvalitet rada i profesionalizam novinara i dru-
gih medijskih poslenika. S obzirom na ulogu medi-
ja, normalni socijalni uslovi u kojima medijski profe-
sionalci mogu da se neometano be svojim poslom
predstavljaju interes dru{tva kao celine. Jasno}u i
stabilnost uslova u dru{tvu trebalo bi ostvariti kroz
sporazume na nacionalnom nivou i pojedina~ne ugo-
vore unutar medijskih ku}a, pri ~emu bi zaklju~iva-
nje takvih ugovora trebalo predvideti kao zakonsku
obavezu poslodavaca i zaposlenih.



Vlasni{tva medija i njihov uticaj na nezavisnost
i pluralizam medija u Srbiji i regionu

73

Bele{ke o autorima

Dragan \okovi} diplomirao je filozofiju na Univerzitetu u Be-
ogradu, zavr{io postdiplomske studije na Evropskom univerzite-
tu Viadrina (Frankfurt na Odri) u Nema~koj 2001, i nastavio dok-
torske studije "Teorije umetnosti i medija" na Univerzitetu umetno-
sti u Beogradu. Objavio je ~etiri knjige proze i knjigu novinskih
~lanaka Sredinom ulice (2000). Radi kao koordinator programa
Medija centra u Beogradu.

Koautorka Regionalnog pregleda vlasni{tva medija Sandra B.
Hrvatin je profesorka dru{tvenih nauka na Univerzitetu u Ljublja-
ni, saradnica Mirovnog instituta i predsednica Radiodifuznog sa-
veta Slovenije.

Urednica i koautorka Regionalnog pregleda Brankica Petko-
vi} magistrirala je na Sociologiji kulture Fakulteta umetnosti u Lju-
bljani. Radi kao predsednica Medijskog centra pri Mirovnom in-
stitutu u Ljubljani i urednica slovena~kog Media Watch `urnala.



Medija centar
Beograd

74



Vlasni{tva medija i njihov uticaj na nezavisnost
i pluralizam medija u Srbiji i regionu

75

CIP - Katalogizacija u publikaciji
Narodna biblioteka Srbije, Beograd

659.3/.4(497.11)
32.019.5(497.11)
347.23:659.3/.4(4-12)

\OKOVI], Dragan
Vlasni{tvo medija i njihov uticaj na nezavisnost i pluralizam

medija u Srbiji i regionu / [Dragan \okovi}, Sandra B. Hrvatin,
Brankica Petkovi}]. - Beograd : Medija centar, 2004 (Beograd :
Libra). - 75 str. : tabele ; 21 cm

Podatak o autorima preuzet iz teksta. - Tira` 300. - Napomene i
bibliografske reference uz tekst.

ISBN 86-82827-35-2
1. Hrvatin, Sandra B. 2. Petkovi}, Brankica
a) Masovne komunikacije - Tranzicija - Srbija b) Masovne
komunikacije - Svojinska transformacija - Jugoisto~na
Evropa
COBISS.SR-ID 115778316


