
 
Izdanje broj 22 
03-16. februar 2012. 
 
Sadržaj 
 

 
Ombudsman Vojvodine upozorava da se plaća TV pretplata – Vlada briše klevetu iz krivičnog zakona – Ocene aktuelne 
medijske situacije Marine Fratucan, Vojislava Koštunice i Žarka Koraća – Problemi novinara Danasa sa pretstavnicima 
vladajuće Demokratske stranke – Državna agencija Azerbejdžana hvali RTS zbog izveštavanja o Pesmi Evrovizije– 
Rasprave i nesporazumi UNS-a i NUNS-a posle odluke suda o podeli zgrade u Resavskoj ulici – Velimir Ilić nije došao na 
suđenje, koje je održano bez njegovog prisustva – Dva puta otkaz uredniku RTV Pančevo– Ivica Dačić kritikuje novinarku – 
Apelacioni sud traži ponovno suđenje protiv Dinka Gruhonjića – Apelacioni sud povećao kaznu napadaču na kamermana – 
Blogerka dobila od Tanjuga odštetu vansudskim poravnjanjem – Prvi novinar koji je dobio spor po Zakonu o mobingu – 
Ustavni sud stavio raspravu o ustavnosti Zakona o savetima nacionalnih manjina u plan za prvo tromesečje – NDNV 
objavilo na sajtu prevod kontroverzne medijske strategije vojvođanskih Mađara – TV Panon najavljuje stvaranje TV mreže 
televizijskih stanica vojvođanskih Mađara 

. 

 
Forum pisaca: Peticija da se kazne mediji za medijski linč Sretena Ugrčića – NDNV traži od UNS da se izvini uredniku E- 
novina – Skandal na rijaliti programu - Nove novinarske nagrade – Konkursi za medije I novinare –Godišnjice Foneta, lista 
Sandžak i Studenta - Preminuli Enrike Halas, Radovan Delibašić, Nada Mijatović, Zoran Tmušić i Mikloš Hornik 

. 

 
Nastavlja se štrajk i kriza TV Avala – U poslednji čas Avala izmirila obaveze prema RATELU i RRA – UNS i NUNS traže da 
tužilac i finansijska policija uđu u TV Avala – Medijska udruženja: Više tarife SOKOJ-a ugrožavaju opstanak medija –Sud u 
Čačku razmatra 300 optužbi RTS protiv građana koji nisu platili pretplatu – TV Valjevo definitivno ostala bez signala – 
Zamrznut štrajk u Svetlosti – WAZ vodi pregovore o prodaji udela u medijima Srbije – Direktor Lekarne Ljubljana kupio 
beogradski radio Indeks 
 
 

 
UNS traži od Elektroprivrede da ne isključuje struju štamparijama – Istraživanje „Sindikati u medijima“ uskoro u javnosti – 
RRA sprema uputstva o predizbornoj kampanji –RRA dodelila frekvenciju televiziji Kopernikus 3 

. 

 
Elektronsko izdanje Linka o Predizbornom izveštavanju – Turska aviokompanija daje popust srpskim novinarima 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
Medijska situacija u Srbiji 

Pokrajinski ombudsman upozorio je građane da ne prihvataju savete koji se pojavljuju u javnosti, u kojima se navodi da 
nema osnova za plaćanje radio-televizijske pretplate i da sudske pošiljke odbijaju. Nasuprot navodima prisutnim u javnosti, 
Ustavni sud nije proglasio neustavnim odredbe Zakona o radiodifuziji, koje se odnose na radiotelevizijsku pretplatu, pa je 
ovaj zakon još na snazi. Prosečna naplata RTV pretplate za Srbiju za 2011 godinu iznosi 41 odsto.  
(Pravda, 10.02.2012) 

Državni sekretar Ministarstva pravde, Slobodan Homen, izjavio je da je Vlada usvojila predlog da se iz Krivičnog zakona 
izbriše krivično delo uvrede i klevete. „Jasne su preporuke Saveta Evrope i EU da je neophodno podizati standard kada su 
u pitanju medijske slobode i slobode novinara. Mogu se voditi postupci za naknadu materijalne ili nematerijalne štete. Za 
novinare je interesantno to što će, samim brisanjem iz KZ klevete i uvrede, svi postojeći postupci koji su u toku biti prekinuti 
bez obzira na to u kojoj su fazi“, kaže Homen.  
(Pravda, 04.02.2012, Kurir, 06.02.2012) 

Aktuelne ocene medijske situacije u Srbiji 

Marina Fratucan, novinarka, u intervjuu za list Dnevnik kaže: Mediji u Srbiji su u jako lošem položaju. Finansijski 
devastirani i kao takvi nepopularan izbor profesije mladih. Novinari su podložni su manipulaciji, u strahu za sitnu platu. Kad 
bih morala studentima da savetujem da budu novinari, mogla bih: zbog ljubavi prema profesiji, mog entzuijazma i elana, ali 
racionalno, da će izdržavati porodicu i raditi po kodeksima profesije – teško da bih stala iza tih reči.  
(Dnevnik, UNS, 12.02.2012) 
 
Vojislav Koštunica u intervjuu za list Politika kaže: Bez dvoumljenja ponosan sam na slobodu medija  
koja je bila u Srbiji u periodu od 2004. do 2008. godine. Kada bih mogao da vratim vreme i biram, ne da bih u tom periodu 
smanjivao slobodu medija, nego bih, naprotiv, još više uradio da se u Srbiji slobodno diše, slobodno piše i slobodno govori. 
Uveren sam da će se svakom obiti o glavu kontrola medija. 
(Politika, UNS, 13.02.2012) 
 
U autorskom teksru na sajtu Pešanika, Žarko Korać piše: Kontrolisani mediji prevazišli su sebe. O prekidu pregovora sa 
MMF-om skoro ništa nisu izvestili, kao ni o propasti „Sartida”, koji će od najvećeg izvoznika u Srbiji, postati najveći gubitnik 
za poreske obveznike. Da se datum izbora u Srbiji približava, može se uveriti svako ko makar i površno prati medije. 
Porast tenzija je očigledan. Lideri političkih stranaka svakodnevno daju izjave medijima, obilaze Srbiju, putuju u 
inostranstvo, svađaju se međusobno i neprekidno naručuju ispitivanja javnog mnjenja. Reklo bi se – normalno predizborno 
ponašanje, da nije jedne užasavajuće činjenice: celokupan politički govor lišen je ideje o tome kako Srbiju izvući iz ozbiljne 
ekonomske i društvene krize.  
(Dnevnik, Autonomija, NDNV, 12.02.2012) 
 
Država i mediji 
 
Komentar Gordane Raković, novinarke lista Kurir: Onaj ko ne posvećuje pažnju i ne ukazuje poštovanje novinarima, a 
pristojan odnos prema predstavnicima ‘sedme sile’ smatra kupovinom, pripada političkoj praistoriji. U pravu su oni koji su 
ove dve rečenice revnosno napisali i okačili na sajt Demokratske stranke (DS). Ako kao novinar zovete bilo kog 
funkcionera DS da ga upitate za stranački stav ili komentar u vezi s nekom pojavom u društvu, dobićete odgovor da treba 
da pozovete Jelenu Trivan. Nekadašnja portparolka, više nije dostupna medijima kao pre imenovanja na mesto 
potpredsednice DS. 
(Kurir, 06.02.2012) 
 



Svi funkcioneri Demokratske stranke s kojima je Danas, u potrazi za informacijama i izjavama nedeljama pokušava da 
stupi u kontakt, juče su nam se javili na telefon, ali tek posle SMS-a kojim smo im najavili da pišemo tekst o tome ko i kako 
u DS komunicira s medijima. Naš list je nedeljama pokušavao da stupi u kontakt s Jelenom Trivan i šeficom poslaničke 
grupe ZES u Skupštini Srbije, Nadom Kolundžijom, odnosno da dobije zvaničnu izjavu ili informaciju od Marka Đurišića. 
Zbog takvog njihovog ponašanja, našim tekstovima su manjkali odgovori na niz pitanja, uglavnom „nezgodnih“ za 
političare.  
(Danas, 08.02.2012) 
 
U svom saopštenju NDNV navodi „Vlada Vojvodine danas je zaključila da se osećaju prvi pozitivni efekti u konsolidaciji 
holdinga Dnevnik iz Novog Sada. Zahvaljujući prvenstveno potezima Vlade Vojvodine i Vlade Srbije završena je prva faza 
na stabilizaciji ovog preduzeća, nakon četiri godine izuzetno teške situacije u tom kolektivu. Ne precizira se, međutim, o 
kakvim pozitivnim efektima je reč“.  
(NDNV, 14.02.2012) 

Iz javnih servisa 

Vodeća i najstarija državna informativna i medijska agencija Azerbejdžana "AzerTAc" , zvanični evrovizizijski portal 
"Eurovision.az" i novine "Bakinskiй rabočiй" pohvalili su izveštavanje Radio- televizije Srbije o pripremama Azerbejdžana i 
Bakua za održavanje 57. „Pesme Evrovizije".  
(RTS, NUNS, 10.02.2012) 

Pretnje, napadi i procesi novinarima, medijska suđenja 

NUNS je održao je sastanak na kojem je odlučeno da će ponuditi UNS-u da zajednički upravljaju zgradom u Resavskoj 
ulici kao suvlasnici, kaže za Danas Vukašin Obradović, predsednik NUNS-a. UNS je dužan da prizna pravo NUNS-a da se 
upiše u zemljišne knjige, kao i da isplati NUNS-u troškove parničnog postupka u iznosu od 412.187 dinara. Međutim, 
postoje vanredni pravni lekovi koji su na raspolaganju UNS-u koji bi mogli da produže rok oko deobe zgrade, kao što je 
zahtev za reviziju. 
(Danas, UNS, NUNS, 03.02.2012) 

UNS će za koji dan detaljno obavestiti članstvo, a potom i širu javnost, o razlozima zbog kojih pravni tim osporava odluku 
Apelacionog suda u Beogradu da preinači presudu Prvog osnovnog suda u Beogradu, koji je proletos potvrdio vlasništvo 
UNS-a nad zgradom u Resavskoj 28 u Beogradu, kaže Ljiljana Smajlović, predsednica UNS-a. Prema njenom mišljenju, 
pravično korišćenje zgrade u Resavskoj je pitanje koje se može rešiti mirnim putem, sporazumom dva novinarska 
udruženja, kao i da dogovor ne sme biti posledica nezakonitih i nepravičnih odluka države.  
(Danas, 08.02.2012) 

Pravni tim UNS-a sačinio je Ustavnu žalbu i Reviziju na presudu Apelacionog suda u Beogradu, koji je preinačio odluku 
Prvog osnovnog suda, i presudio da su UNS i NUNS zajednički vlasnici zgrade Doma novinara u Resavskoj 28 u 
Beogradu.  
(UNS, 09.02.2012, Politika, 11.02.2012) 

Iako je u Viši sud u Novom Sadu stigao telegram Velimira Ilića u kome on svoj nedolazak pravda vanrednom situacijom u 
zemlji, suđenje po tužbi novinara Vladimira Ješića ipak je održano. Na ročištu je saslušan svedok Goran Trajkovski i 
veštak, doktor Milan Stanković. Naredno ročište u ovom predmetu zakazano je za 5. mart.  
(Beta, Blic, NUNS, UNS, Alo!, Dnevnik, 09.02.2012) 

Glavnom uredniku Radio Pančeva, Draganu Milenkoviću, uručen je i drugi otkaz nakon sudske odluke da bude vraćen na 
posao.  
(Politika, 07.02.2012) 



Direktor Timočke radio-televizije (TTV), Vladan Paunović, demantovao je informaciju da su „Emisiona tehnika i veze“ 3. 
februara isključile program TTV zbog navodnog višemilionskog duga. On je rekao da je do prekida emitovanja programa 
preko predajnika Deli Jovan došlo zbog tehničkih problema na predajniku, a predajnik na Tupižnici TTV koristi samo za 
radio-signal.  
(Press, 08.02.2012) 

Vicepremijer i ministar unutrašnjih poslova, Ivica Dačić, izjavio je, odgovarajući na pitanje novinarke Televizije Svet plus, da 
je njegova stranka, SPS, odgovorna za socijalne probleme isto onoliko koliko je SNS bio odgovoran za probleme pre 2000, 
uz napomenu da mu je neprijatno zbog novinarke što radi za stranačku televiziju.  
(Tanjug, NUNS, Večernje novosti, Press, 09.02.2012) 

Apelacioni sud u Beogradu uvažio je žalbu i vratio na ponovno suđenje predmet u kojem su Srpski sabor „Dveri" i Srpski 
narodni pokret „Svetozar Miletić" podneli privatnu krivičnu tužbu za uvredu protiv novosadskog novinara Dinka Gruhonjića. 
Prvi osnovni sud u Beogradu je u oktobru prošle godine odbio tužbu. U rešenju u koje je agencija Beta imala uvid, Prvom 
osnovnom sudu je naloženo da obnovi postupak.  
(Beta, RTV, NUNS, 09.02.2012) 

Apelacioni sud u Beogradu preinačio je kaznu Milanu Savatoviću, osuđenom za učestvovanje u grupi koja je napala 
snimatelja B92, Boška Brankovića. Sud je uvažio žalbu Prvog osnovnog tužilaštva i Savatovića osudio na godinu dana 
zatvora, a prethodno je bio osuđen na 10 meseci kućnog zatvora. 
(B92.net, NUNS, UNS, 10.02.2012, Tanjug, Press, 11.02.2012) 

Mirjana Mimica, poznata pod blogerskim nadimkom Mahlat, uspela je da u vansudskom poravnanju dobije odštetu od 
novinske agencije Tanjug, jer se tekst naslovljen “Kišobran, od statusnog simbola do modnog detalja” koju je Mahlat 
objavila na sajtu tetka.rs nakon pet dana pojavio na Tanjugu pod naslovom “Kišobran – statusni simbol i modni detalj”.  
(e-Novine, NDNV, 13.02.2012) 

Prava novinara 

Slobodan Krstić, prvi je novinar koji je po Zakonu o mobingu dobio spor protiv poslodavca, saopštilo je UNS. Apelacioni 
sud u Nišu utvrdio je da je poslodavac diskriminisao Krstića i konstantno vršio mobing nad njim, da bi na kraju bio i 
nezakonito otpušten iz niških Narodnih novina u oktobru 2009.  
(RTV, NUNS, 06.02.2012, Danas, 07.02.2012) 

Medijska strategija 

U Požarevcu je predstavljena strategija javnog informisanja u Srbiji do 2016. godine na skupu „Medijska strategija-šta 
dalje“. Na tribini su govorili predsednik NUNS-a, Vukašin Obradović, sekretar ove novinske organizacije Svetozar Raković, 
generalni sekretar UNS-a, Ninoslav Brajović i predsednik Upravnog odbora „Lokal presa“, i organozator tribine, Dejan 
Miladinović. Na skupu je promovisan i Savet za štampu koji brine o poštovanja kodeksa novinarske profesije.  
(Danas - Braničevo, 03.02.2012) 

Manjinski mediji 

Ustavni sud Srbije bi do kraja marta mogao da odluči o UNS-ovoj Inicijativi za ocenu ustavnosti Zakona o nacionalnim 
savetima nacionalnih manjina. UNS je ocenio da se ovim Zakonom ugrožava nezavisnost i sloboda medija, te osporava 
one odredbe kojima se omogućava nacionalnim savetima da budu osnivači medija u javnom vlasništvu. U praksi se 
nacionalni saveti pretvaraju u tela kojima upravljaju političke partije, a time i mediji koje osnivaju potpadaju pod neprihvatljiv 
stranački uticaj i samovolju, ocenio je UNS.  
(UNS, 02.02.2012) 



Medijska strategija vojvođanskih Mađara, koja je usvojena u novembru 2011. godine, naišla je na veliko interesovanje, ali i 
kritiku stručne javnosti i pojedinih političkih partija. Na sajtu Nezavisnog društva novinara Vojvodine možete pročitati 
nezvanični prevod na srpski jezik ovog dokumenta. Dokument u pdf formatu nalazi se na sajtu www.ndnv.org/wp-
content/uploads/2012/02/Medijska-strategija-vojvodanskih-Madara.pdf  
(NDNV, 11.02.2012) 

Ištvan Bodžoni, direktor RTV Panon na mađarskom jeziku, najavio je početak izgradnje televizijske mreže vojvođanskih 
Mađara. Uspostavljanje jedinstvene mreže ima za cilj zajedničku pripremu emisija, kao i razmenu informacija i programa. U 
planu je formiranje ekipe dopisnika iz Beograda, kao i jačanje saradnje sa redakcijama drugih medija na mađarskom jeziku 
- „Mađar so“, „Het nap“ i Radija Subotice, a i proširenje saradnje sa kablovskim emiterima. Inače, programi RTV Panon već 
se mogu pratiti i preko IPTV mreže u Srbiji, kao i preko interneta.  
(NDNV, 10.02.2012, Danas, NUNS, UNS, 14.02.2012 ) 

 

  

http://www.ndnv.org/wp-content/uploads/2012/02/Medijska-strategija-vojvodanskih-Madara.pdf
http://www.ndnv.org/wp-content/uploads/2012/02/Medijska-strategija-vojvodanskih-Madara.pdf


 
Profesionalni standardi 

Budući da Vlada Srbije ignoriše protest građana, Forum pisaca će Ustavnom sudu Srbije podneti zahtev za ocenu 
ustavnosti odluke o smeni Sretena Ugričića, navodi se u saopštenju Foruma pisaca. Takođe, Forum će nadležnom 
ministarstvu i Savetu za štampu podneti zahtev za ocenu i adekvatno kažnjavanje nacionalnih medija koji su pokrenuli 
javni linč protiv Sretena Ugričića i drugih članova Foruma pisaca. 
(Danas, 01.02.2012) 

NDNV je pozvao UNS da se izvini novinaru Petru Lukoviću zbog saopštenja koje je ovo udruženje izdalo, povodom štrajka 
zaposlenih na Televiziji Avala. Uz podsećanje da se u saopštenju navodi da će novinar Miodrag Popov darovati 
štrajkačima 12.500 dinara, koje prima na osnovu sudske presude protiv urednika E-novina, Petra Lukovića, NDNV je 
ocenio da je „u najmanju ruku neukusno da novinarska udruženja iskorišćavaju tešku situaciju zaposlenih, reklamirajući 
svoju sveže navučenu jagnjeću kožu“. 
(NDNV, 05.02.2012, Pravda, 06.02.2012) 

Peđa D’Boj se posle žestoke rasprave zaleteo i s kreveta gurnuo Anu Krstesku, svoju 38 godina mlađu partnerku u realiti 
programu „Parovima“ na Hepi TV. Produkcija je odmah reagovala i izbacila muzičara i redovnog učesnika srpskih rijalitija i 
njegovu „dragu“ iz vile u kojoj su takmičari smešteni.  
(Kurir, Press, 14.02.2012) 
 
Ocene, nagrade, kursevi i takmičenja 

PC Press je objavio listu 50 najboljih domaćih web sajtova. Sajtovi su podeljeni u 10 kategorija, a u svakoj kategoriji 
urednici časopisa su izabrali jednog pobednika. U kategoriji „Vesti i informacije" prvu nagradu je dobilo elektronsko izdanje 
dnevnog lista Blic, a među najboljima su još sajt ekapija.com, b92.net, naslovi.net i sajt Radio-televizije Srbije. Apsolutni 
pobednik u kategoriji „Zabava" je njuz.net. Sajtu B92.net dodeljeno je posebno priznanje za kontinuirano prisustvo među 
najboljima.  
(eKapija, Blic - Beograd, NUNS, 03.02.2012) 

List Press je dobio nagradu „Zelena zvezda“, koju prvi put dodeljuje Fond Ecotopia, za novi ekološki portal PressGreen. 
Portal je ušao u konkurenciju za najbolji medijski doprinos u borbi za očuvanje životne sredine, u kojoj su se našle eko 
stranica veb prezentacije RTV Pančevo, veb portal Euractiv Srbija i TV produkcija „Ekobalans“.  
(Press, 05.02.2012) 

Prema izboru žirija Kluba privrednih novinara, priznanje „Zlatno pero“, koje se tradicionalno dodeljuje za privredno 
novinarstvo, pripalo je novinarki Blica Suzani Lakić, a prvi nosilac priznanja za istraživačko novinarstvo pod imenom 
osnivača Kluba privrednih novinara, Gordana Ranitovića, je novinarka Presa, Natalija Sekulić.  
(Pregled, Press, 07.02.2012) 

Tokom više meseci sprovođenja projekta „Uloga medija i primena etičkih standarda u izveštavanju o reformi sistema 
socijalne zaštite i korisnicima socijalnih usluga“, ispostavilo se da dve strane od kojih zavisi dobro informisanje ljudi, 
nemaju dovoljno kvalitetnih znanja jedni o drugima. Na seminaru koji je okupio novinare i zaposlene u sistemu socijalne 
zaštite razgovaralo se o mogućnostima bolje komunikacije. Radionice su održane u Beogradu 20. oktobra, Vranju 30. 
novembra, Novom Sadu 8. decembra i Užicu 14. decembra 2011.  
(Danas - specijalni dodatak, 07.02.2012) 

Nastavu u Novinarskoj školi UNS-a, koja upisuje novu generaciju, moći će da prate ne samo polaznici koji budu redovno 
dolazili u UNS-ove prostorije u Resavskoj 28, gde se časovi održavaju, već i upisani izvan Beograda i iz dijaspore. 
Praćenje nastave na daljinu novina je koja će omogućiti zainteresovanim za novinarski kurs da u realnom vremenu, preko 



intereneta, prate časove i rade vežbe. Informacije na veb sajtu www.uns.org.rs.  
(UNS, 14.02.2012) 

Fondacija Thomson Reuters i fondacija Robert Bosch organizuju program o ekonomskom i političkom izveštavanju 
namenjen novinarima sa Balkana. Biće izabrano 16 novinara za program, koji obuhvata dva desetodnevna treninga u 
Londonu (12-26. maj 2012) i Berlinu (23. septembar – 6. Oktobar 2012). Učesnici će takođe putovati u Brisel i Frankfurt 
gde će se sastati sa donosiocima odluka i novinarima koji prate evropske finansijske i političke teme. Rok za prijavljivanje 
je 4. mart 2012.  
(NDNV, 10.02.2012) 
 
Godišnjice/jubileji 

Novinska agencija FoNet 7. februara navršava 18 godina postojanja i rada, kao prva privatna i nezavisna agencija u Srbiji. 
Osamnaestu godinu rada FoNet dočekuje sa jasno uobličenim i prepoznatljivim multimedijalnim konceptom agencijske 
produkcije vesti, koja pored klasičnih informativnih servisa, pisanog, tonskog, foto i televizijskog, obuhvata i Internet 
televiziju FoNetweb.tv, jedinstvenu u Srbiji i regionu. FoNet sarađuje sa više svetskih medija, među kojima su Rojters, AP, 
ANSA, EPA, DPA i Glas Amerike, kao i sa privatnim agencijama iz bivših jugoslovenskih republika.  
(FoNet,NUNS, 07.02.2012, Dnevnik, 08.02.2012) 

Povodom 80 godina od izlaska lista „Sandžak“, u organizaciji Resora za informisanje Bošnjačkog nacionalnog vijeća, u 
Prijepolju je, 1. februara 2012. godine, održan okrugli sto na temu „Mediji u Sandžaku i demokratija“. Učestvovali i drugi 
predstavnici javnog i kulturnog života iz Prijepolja, Novog Pazara, Sjenice i Tutina.  
(MC, 02.02.2012, Beta, NUNS, 03.02.2012) 

List „Student” koji ove godine obeležava 75 godina od osnivanja, svoje veb izdanje pokrenuo je na 
adresi www.magazinstudent.com. „Student” ima svoje profile na Fejsbuku i Tviteru (@magazin_Student). 
(UNS, 02.02.2012) 

In Memoriam 
 
Novinarka Enike Halas umrla je nakon duže i teške bolesti u 38. godini života. Novinarsku karijeru započela je 1995. 
godine u mađarskoj redakciji Televizije Novi Sad. Potom je za vreme studija u Segedinu bila dopisnik Radija 021, da bi 
2001. postala programska direktorka Multiradija. Multiradio je 2003. godine u Budimpešti dobio najugledniju godišnju 
nagradu „Za slobodu štampe” Republike Mađarske. Od 2009. do prošle godine bila je zamenica glavnog urednika jedinog 
dnevnog lista na mađarskom jeziku Mađar so.  
(Beta, NDNV, 05.02.2012, Press, NUNS, 07.02.2012) 
 
Radovan Delibašić, jedan od najpoznatijih novinara i publicista iz Toplice, preminuo je u 63. godini. Tokom dugogodišnje 
karijere bio je saradnik brojnih domaćih i inostranih medija, te višegodišnji dopisnik Večernjih novosti.  
(Večernje Novosti - Srbija, UNS, 09.02.2012) 
 
Dugogodišnja novinarka i članica UNS-a, Nada Mijatović, preminula je u 83. godini života. Novinarstvom se bavila od 1960. 
godine. Radila je u Večernjim novostima, Svijetu, Oslobođenju, Večernjem listu, Našoj borbi, Republici, Danasu, Vivi... 
Dobitnica je nagrade UNS-a „Svetozar Marković " 1973. godine za uređivački rad. Bavila se i publicistikom.  
(UNS, 08.02.2012) 
 
Preminuo je novinar Zoran Tmušić. Tokom dugogodišnje karijere u Našoj Borbi, Blicu i rankfurtskim vestima, njegovi 
tekstovi pamte se po izuzetnom osećaju za socijalnu problematiku.  
(Blic, NUNS, 08.02.2012) 

http://www.uns.org.rs/
http://www.magazinstudent.com/


 
Književnik, novinar, urednik i istoričar književnosti, Mikloš Hornjik, preminuo je u 68. godini. Bio je saradnik lista Mađar so i 
glavni urednik nedeljnika „Kepeš ifjušag“, u Televiziji Novi Sad je radio kao lektor i urednik emisija iz kulture. Hornjik se 
1991. odselio u Mađarsku, gde je bio glavni urednik u dva lista, kao i saradnik i urednik Mađarske televizije.  
(RTV, 13.02.2012, Magzar.so, NDNV, vesti.rs, autonomija.info, 14.02.2012) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 
Poslovanje medija 

Zaposleni na TV Avali štrajkuju već 50 dana i utisak je da su svi ostali, osim njih samih, prilično zadovoljni, piše list Politika. 
Nezavisna tela, RRA i Ratel su naplatili dugovanja, vlasnici su u poslednji čas, 31. januara, isplatili jednu i po platu, 
istovremeno trljajući ruke, jer se program bez vesti uživo, emituje sa reklamnim blokom. Samo se stotinjak novinara, 
snimatelja i ostalih trudbenika stanice sa nacionalnom frekvencijom i dalje oseća izigrano.  
(Politika, UNS, NUNS, 09.02.2012)  
 
Na konferenciji za novinare povodom štrajka zaposlenih na televiziji Avala zbog neisplaćenih zarada, predsednica UNS-a i 
predsednik NUNS-a istakli su da tužilac i finansijska policija moraju da uđu u Avalu i istraže šta se tamo dešavalo. 
Predstavnici novinarskih udruženja su istakli i da su nezadovoljni ponašanjem RRA prema televiziji Avala. Bivši glavni i 
odgovorni urednik televizije Avala, Robert Nemeček, koji je bio na toj funkciji pre oko dve godine, kazao je da je tada dug te 
televizije bio oko četiri miliona evra, a da se sad pominje dug od 30 miliona evra. „Za RRA je ova priča praktično završna, a 
Ministarstvo kulture i informisanja se ne oglašava, odnosno prebacuje na RRA", rekao je predstavnik zaposlenih na ovoj 
televiziji.  
(RTV online, B92, NUNS, UNS, 14.02.2012) 
 
Željko Mitrović optužio je Roberta Nemečeka da mu se sveti zato što ga je sprečio da „krade i zloupotrebljava službeni 
položaj u TV Avala”. Prvi čovek Pinka i suvlasnik Avale kaže da „Robertu Nemečeku sledi samo krivična prijava sa naše 
strane za klevetu i zloupotrebu službenog položaja, kao i kupovinu licenci bez odluke upravnog odbora“.  
(Telegraf online, UNS, 14.02.2012) 
 
UNS je upozorio da će nove, više tarife SOKOJ za autorska prava, ugroziti opstanak velikog broja elektronskih medija. 
UNS je u saopštenju naveo da je rešenjem Upravnog suda o odbacivanju žalbe ANEM, kojom je zatraženo preispitivanje i 
poništenje mišljenja Komisije za autorska i srodna prava, potvrđeno višestruko poskupljenje naknada SOKOJ za emitere.  
(Kurir, Dnevnik, 01.02.2012) 
 
Najslušanije vojvođanske stanice poput Radio Dunava iz Apatina, Radio AS, Radija 021, Radio Sajma i lokalne i 
regionalne stanice poput Radio Bečeja i Radio Srbobrana, odlučne su da se bore za opstanak, pa će na svim stanicama 
krenuti spot koji će biti poziv nadležnima da stanu na put samovolji SOKOJ-a. Za sedam dana u Novom Sadu će biti 
održan skup svih vojvođanskih stanica, na kojem treba da bude dogovoren protest lokalnih i regionalnih emitera Srbije pred 
zgradom SOKOJ-a. Pre toga će biti održana konferencija za novinare sa koje će biti upućeno pismo Vladi Srbije i svim 
nadležnim ministarstvima. 
(UNS, 01.02.2012) 
 
Primena nove tarife SOKOJ-a, koju je odobrila Komisija za autorska i srodna prava, mogla bi da uzrokuje gašenje lokalnih 
radio i televizijskih stanica, saopštio je Poslovno udruženje asocijacije nezavisnih lokalnih medija „Lokal pres“. Po oceni 
„Lokal presa“, Komisija za autorska i srodna prava bitno je oštetila emitere, prihvatajući predlog SOKOJ-a za uvođenje 
tarifnika, koji pored naplate naknade u procentualnim rasponima od 2,5 do 4,5 odsto od bruto prihoda, predviđa i uvođenje 
takozvane minimalne naknade za emitere.  
(Lokal press, Tanjug, Pregled, NUNS, 03.02.2012) 
 
Nezavisno društvo novinara Vojvodine podržalo je radio i televizijske stanice koje protestuju zbog novog sistema naknade 
SOKOJ-u, koji je dosadašnje obaveze ili minimalnu naknadu uvećao od 300 do 700 odsto.  
(Blic - Vojvodina, Pravda, 04.02.2012) 
 



Elektronski mediji u Subotici najavili su da će zbog naknade za autorska prava, koje je SOKOJ povećao tri do sedam puta, 
ovih dana uputiti protestno pismo komisiji Vlade Srbije koja je odobrila novi cenovnik. 
(Večernje Novosti, Danas, 04.02.2012) 
 
ANEM i SOKOJ obnoviće pregovore o visini tarife naknade za ostvarivanje autorskih prava, saopšteno je iz ANEM-a.  
(e-kapija, 07.02.2012) 
 
Pred Osnovnim sudom u Čačku vodi se postupak utvrđivanja verodostojnosti dokumenata, na osnovu kojih RTS prinudnim 
putem pokušava da naplati TV pretplatu od 300 Čačana koji imaju dugovanja po ovom osnovu. Pravnici naglašavaju da 
građani nemaju razloga za brigu, pošto bi eventualna presuda suda u korist RTS-a bila lako oboriva, jer je, kako navode, 
jasno da su ova potraživanja zastarela.  
(Blic - Srbija, 01.02.2012) 
 
Vršilac dužnosti direktora Mađar so-a, Đeze Bordaš, predočio je da je ovo preduzeće, koje je do pre dve godine imalo 
gubitke, prošlu godinu zaključilo sa oko 11 miliona dinara dobiti. Nacionalni savet Mađara će, kao što je poznato, obnoviti 
upravne odbore u ustanovama u kojima ima osnivačku ulogu.  
(Magyar szo, NDNV, 15.02.2012) 
 
Nakon što su trojica bivših snimatelja i montažera, na osnovu presuda za neisplaćene zarade, zaplenila ostatak postojeće 
opreme, Televizija Valjevo je definitivno ostala bez signala i u kablovskim mrežama. Lokalnoj televiziji, kojoj je poništena 
privatizacija u martu prošle godine, sledi stečaj koji je aktivan od 24. februara. U ovom trenutku u Valjevu postoji samo 
jedna legalna televizija - Regionalna VTV, dok program u kablu emituju Marš i Link, a u etru i TV Cronik.  
(Blic – Srbija, NUNS, UNS, Pregled, Politika, 14.02.2012) 
 
Privatizacija i državni mediji 
 
Zaposleni u kragujevačkom nedeljniku „Svetlost“ zamrzli su štrajk koji je počeo pre godinu dana zbog neisplaćenih zarada, 
honorara i doprinosa. Predsednik sindikata novinara „Svetlosti“, Srđa Rihterović, rekao je da su zaposleni zamrzli štrajk u 
znak dobre volje i uz očekivanje da će problemi u medijskoj kući početi da se rešavaju, nakon raskida loše privatizacije. 
„Posle raskida ugovora o privatizaciji u novembru prošle godine, u 'Svetlosti' je postavljen zastupnik državnog kapitala 
sredinom januara koji ima zadatak da napravi analizu materijalnog i finansijskog stanja i Agenciji za privatizaciju predloži 
mere za izlazak iz krize“.  
(Beta, Pregled, Pravda, UNS, 10.02.2012) 
 
Medijska grupa WAZ vodi razgovore s raznim zainteresovanim stranama radi prodaje vlasničkih udela u Srbiji, izjavio je 
Paul Binder, direktor zadužen za korporativne komunikacije. „Naša odluka da napustimo srpsko tržište je konačna i u našoj 
strategiji nema promena“. Medijska grupa WAZ ima vlasničke udele u tri dnevna lista u Srbiji - Politici, Večernjim novostima 
i Dnevniku iz Novog Sada. Ova medijska grupa je početkom godine prodala tri svoja lista u Makedoniji, prodati su i neki od 
većih listova koje je ova korporacija posedovala u Rumuniji i Bugarskoj.  
(Blic, e-kapija, Danas, NUNS, UNS, NDNV, 13.02.2012) 
 
Slovenački list „Finance" saznaje da je Marko Jaklič, direktor Lekarna Ljubljana, koje su u vlasništvu grada Ljubljane, 
polovinu beogradskog Radija Index kupio zajedno sa Francom Henigmanom, bivšim članom uprave slovenačkog državnog 
osiguravajućeg zavoda Vzajemna. Vlasnik Radija Indeks, Slovenac Leo Oblak, kaže da se trudi da ubedi Marka Jakliča da 
preuzme vođenje Radija Indeks.  
(B92, NUNS, 02.02.2012, Alo!, 03.02.2012) 



 
 

UNS 
 
UNS apeluje na Elektroprivredu Srbije da prilikom isključenja struje kod industrijskih potrošača, ne ugrožava slobodu 
štampe i pravo građana na informisanje. Elektrodistribucija u Novom Sadu je, pre tri dana, isključila struju štampariji 
Grafoprodukt, koja štampa više od 10 lokalnih, regionalnih i nacionalnih listova, čije je pojavljivanje pred čitaocima 
ugroženo. UNS sumnja da je isključenje struje štampariji Grafoprodukt vid pritiska na slobodu izražavanja, imajući u vidu 
da pojedini listovi koji se štampaju u ovoj štampariji važe za opozicione.  
(UNS, 13.02.2012) 
 
Novinski sindikati 
 
Istraživanje „Sindikati u medijima“ obavljeno je na uzorku priloga iz medija tokom devet meseci (ili 275 dana) - tri meseca u 
2010. i šest meseci u 2011. godini. U analizu su uključeni devet dnevnih novina i četiri nedeljnika. Istraživanju medijske 
slike sindikata prethodila je analiza istraživačke evidencije koja nepobitno ukazuje na dve međusobno povezane činjenice: 
prvo, sindikati imaju veoma malu društvenu moć, i drugo, veoma je nisko poverenje u sindikate. Na predstavljanju 
istraživanja „Sindikati u medijima“ 27. Februara u Medija centru novinari će moći da preuzmu sažetak istraživanja i CD sa 
komletnim istraživačkim izveštajem.  
(MC, 15.02.2012) 
 
RRA 
 
RRA sprema konačnu verziju obavezujućih uputstava za ponašanje medija u izbornoj kampanji kojima će predvideti i 
dužinu termina koje će TV stanice iznajmljivati partijama. Sudeći po onome što su Blicu rekli u RRA, pravila će biti gotovo 
identična kao i uoči prošlih parlamentarnih izbora. Tada su građani, uprkos zakonu koji ne dozvoljava plaćene termine 
strankama, na televizijama bili prinuđeni da gledaju partijske spotove, mitinge i završne konvencije političkih stranaka u 
trajanju od čak deset dana ili ukupno 240 sati. Ukoliko takvo uputstvo bude usvojeno, televizijama će biti dozvoljeno da 
iznajmljuju termine političkim partijama u trajanju do 90 minuta dnevno. Da ni Zakonom o oglašavanju ni onom o izboru 
narodnih poslanika nije predviđeno prodavanje prostora strankama, smatraju i u Centru za slobodne izbore i demokratiju.  
(Blic, NUNS, 03.02.2012) 
 
Uprkos nizu uočenih propusta i kršenja zakona favorizovanjem Srpske napredne stranke, RRA u petak je dodelila dozvolu 
za emitovanje programa kablovskoj televiziji Kopernikus 3 (Svet plus). U izveštajima do kojih je došao Blic iz januara ove 
godine, a koji su dostavljeni Savetu RRA, zaključeno je da su u programskim sadržajima Kopernikusa 3 uočene brojne 
nepravilnosti - od favorizovanja SNS, preko „vođenja kampanje protiv gradonačelnika Beograda, Dragana Đilasa, i 
predsednika Srbije, Borisa Tadića”, pa do „nezakonitog emitovanja sadržaja koji imaju veze sa proricanjem sudbine”. U 
RRA su se vodili principom da svi koji emituju program odmah dobiju dozvolu.  
(Blic, 06.02.2012) 
 
Činjenica da televizija Kopernikus 3 ima ugovor sa jednom produkcijom, „Svet plus info”, čiji je vlasnik navodno jedan od 
funkcionera Srpske napredne stranke, ne treba da bude razlog da se cela jedna medijska kuća, ceo jedan kanal 
proglašava za partijski. Takvo je mišljenje potpredsednika RRA, Gorana Karadžića, posle napisa u medijima da je RRA 
dao dozvolu za emitovanje stranačkoj televiziji.  
(Politika, 07.02.2012) 
 
RRA najverovatnije neće reagovati na to što je voditeljka šoua „Ja imam talenat“ Ivana Bajić usred polufinalne emisije, u 



kojoj učestvuju i maloletnici, uhvatila rukom za međunožje kolegu Vladu Aleksića. Čak je i britanski tabloid Miror objavio, uz 
propratni tekst, video pipkanja Ivane i Vlade. „Ovaj, nazovimo incident, nije toliko značajan da bi se sazvao vanredni savet, 
a redovnu sednicu imamo u ponedeljak. Taj momenat u emisiji niko od gledalaca nije primetio, osim onog koji je postavio 
sliku na internet i dok se nije pojavila u štampanim medijima“, kaže za Kurir Goran Karadžić, član saveta RRA.  
(Kurir, Press, Blic, 09.02.2012) 
 
Povodom proglašenja vanredne situacije na području Republike Srbije, RRA podseća radijske i televizijske emitere kojima 
je izdata dozvola za korišćenje frekvencija na nacionalnom, regionalnom ili lokalnom nivou, da su, u skladu sa Zakonom o 
radiodifuziji, Zakonom o vanrednim situacijama, kao i Kodeksom ponašanja emitera, u obavezi da prenesu sva saopštenja 
koja se odnose na ugroženost ljudskih života, zdravlja, bezbednosti ili imovine. Saopštenja nadležnih državnih organa 
emiteri su dužni da prenesu bez odlaganja.  
(RRA, 06.02.2012) 

Savet RRA je većinom glasova imenovao Mr. Nenada Đuretića za člana Upravnog odbora Radiodifuzne ustanove 
Vojvodine.  
(RRA, 03.02.2012) 



 

 

Novo u medijima 
 
Gotovo četiri meseca meseca nakon poništenja privatizacije kragujevačkog nedeljnika „Svetlost“, Skupština akcionara 
izabrala je novi Upravni odbor koji je, odmah potom, imenovao novo rukovodstvo firme. Da li će urednici, novinari i ostali 
zaposleni u „Svetlosti“ uspeti da na vreme pripreme novi broj lista, krajnje je neizvesno. Pre svega zbog toga što je 
privremeni zastupnik državnog kapitala u „Svetlosti“, posle nedavnog ulaska u redakciju i poslovni prostor lista, ustanovio 
da u svim prostorijama preduzeća nedostaje veliki deo opreme. Popisna komisija već je evidentirala ono što je nakon 
privatizacije, a naročito posle njenog poništenja, ostalo u „Svetlosti“, dok će finansijsko stanje novina, za koje se već sada 
osnovano pretpostavlja da je katastrofalno, biti tačno utvrđeno ovih dana, posle čega će uveliko biti jasno ima li „Svetlost“ 
šanse za novi početak.  
(Danas, 06.02.2012) 
 
Specijalni broj Linka „Predizborno izveštavanje” možete elektronski listati i pročitati na www.floowie.com/en/read/link-
97/#/page/1.  
(UNS, 03.02.2012) 
 
Ostalo 
 
Novinari iz Srbije od danas imaju popust 3 do 10 procenata na svim letovima kompanije Turkish Airlines. 
(NUNS, UNS, 13.02.2012) 

 

 

Izdanje broj 22 
03-16. februar 2012. 

 
• Skraćenice - www.mc.rs/medijski-ambijent.2313.html#103915  
• Više o rubrikama biltena - www.mc.rs/14-dana-u-medijima-skracenice-i-rubrike.2313.html  
• Arhiva biltena - www.mc.rs/14-dana-u-medijima-arhiva.2355.html  
• Početna strana biltena - www.mc.rs/14-dana-u-medijima.2210.html  

 
 
„14 dana u medijima“ uređuju Marin i Goran Cetinić koje možete kontaktirati putem mail adrese goran.cetinic@gmail.com. 

„14 dana u medijima“ predstavlja sažeti prikaz pisanja medija o situaciji u medijima. Nastao je sa ciljem da registruje 
informacije o medijima objavljene u prethodnih 14 dana u Srbiji, sažete tako da prenesu suštinu medijskih tekstova i 
grupisane u tematske celine. Urednici prenose vesti ne menjajući suštinu pisanja medija o medijima. Za čitaoce 
zainteresovane za kompletan objavljen tekst, navodi se izvor i datum objavljivanja. 
 

. 
Ovaj bilten vesti realizovan je zahvaljujući građanima SAD u okviru programa podrške medijima Američke agencije za međunarodni razvoj (USAID). 
Sadržaj biltena je isključiva odgovornost autora i ne predstavlja zvaničan stav USAID-a i IREX-a. 

 

http://www.floowie.com/en/read/link-97/#/page/1
http://www.floowie.com/en/read/link-97/#/page/1
http://www.mc.rs/medijski-ambijent.2313.html#103915
http://www.mc.rs/14-dana-u-medijima-skracenice-i-rubrike.2313.html
http://www.mc.rs/14-dana-u-medijima-arhiva.2355.html
http://www.mc.rs/14-dana-u-medijima.2210.html
mailto:goran.cetinic@gmail.com

